شکایت از یک وزیر قدیمی و دو عضو دولت روحانی در مجلس

شکایت از محمدجواد ظریف در پی مصاحبه اخیر او با پایگاه خبری انتخاب است

جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی- تسنیم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته ‌است که تعدادی از نمایندگان این نهاد از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست و عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی به قوه قضائیه شکایت کرده‌اند.

مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اعلام این خبر گفته ‌است که عده‌ای از نمایندگان مجلس با جمع‌آوری امضاء از محمدجواد ظریف، عیسی کلانتری و عباس آخوندی شکوائیه‌ای را به قوه قضاییه ارسال کرده‌اند. به گفته این نماینده مجلس، شکایت از محمدجواد ظریف به دنبال مصاحبه اخیر او با پایگاه خبری انتخاب بوده‌ است. شکایت از عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست هم به دلیل گفته‌های او در مورد روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، است که او را فرزند ناخلف آمریکا عنوان کرده بود. شکایت از عباس آخوندی وزیر اسبق حسن روحانی هم به دلیل کارنامه فعالیت او در زمان وزارتش در دولت اول حسن روحانی تنظیم شده‌ است.

به گفته این نماینده مجلس، شکایت از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در پی مصاحبه اخیر او --در آذرماه-- با پایگاه خبری انتخاب است. آقای ظریف در این مصاحبه با اشاره به بحث مذاکره با آمریکا گفته‌بود که: «بعضی دوستان می روند و به امریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید. من کسی را متهم نمی‌کنم، ولی می‌دانم و خبرش را بهم می‌دهند که گفته اند اینها در قدرت نمی‌مانند و قدرت این‌ها چند روزه است.»

مرتضی محمودوند، گفته ‌است که: «اصل موضوع این است که یک مقام رسمی آن هم در جایگاه وزارت خارجه در شرایطی که بهره‌برداری فقط به نفع دشمن است بگوید «گِرا» دادند، این از آن دست کارهایی است که متاسفانه با نگرش و سطح تفکر خیلی پایین صورت می‌گیرد.»

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس همچنین اضافه کرده‌است که: «متاسفانه در دولت قبلی هم از این موارد داشتیم، خاطرم هست بسیاری از سیاستمداران، بسیاری از سرویس‌های امنیتی، روسای نهادهای اطلاعاتی روی موضوع ربایش رئیس‌جمهور در عراق خیلی مورد هجمه وسیع طنز قرار گرفتند، این صحبت آقای ظریف هم از آن دست حرف‌ها است که گرا دادند انگار ۴ تا بچه دانش‌آموز هستند با هم لج کردند.» او این مدل صحبت کردن‌ها را در شان جمهوری اسلامی ندانسته‌ است.

مرتضی محمودوند در ادامه با بیان اینکه وی «گاهی مسئولان ما بدون اینکه فکر کنند یک مطلبی را بر زبان جاری می‌کنند» خاطرنشان کرده‌‌است که «آقای ظریف واقعا در حوزه دیپلماسی فرد کاردان و کارشناسی است قطعا نباید این حرف را می‌زد، جا دارد از او گِله کنم اگر واقعا موضوعی است باید ما را در جریان می‌گذاشتید البته که من اعتقاد دارم اصلا امکان ندارد چون اصلا دسترسی نبوده و فقط شما (وزیر امور خارجه) آن هم با مجوز امنیتی اجازه داشتید با نفراتی در کشور آمریکا ارتباط داشته باشید که خودتان هم متاسفانه آمدید گفتید که نباید می‌گفتید.»

آقای محمودوند افزود: «اگر بین مسئولان جمهوری اسلامی کسی (با آمریکا) ارتباط دارد و گزارش به خارج داده، ما هم به عنوان نمایندگان ملت باید بدانیم، حداقل بیایید توضیح دهید که موضوع آن چه بوده و این فرد که بوده است؟ این حرف واقعا بچگانه است! آن هم که ما در شرایط حساس و سرنوشت‌ساز برای کشور و ملت هستیم، بحث برجام و آمدن بایدن، بحث رفتن ترامپ، این موضوعات را با چه هدفی این گفته است؟ یعنی این صحبت کدام مشکل جمهوری اسلامی را حل خواهد کرد؟»

خمینی فرزند ناخلف آمریکا

در آذرماه ویدیوی کوتاهی از عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست ایران منتشر شد که آقای کلانتری در این ویدئو گفته بود: «خالی کردن پشت شاه (محمدرضا پهلوی) در خارج از کشور عامل سقوط رژیم پهلوی شد» و در ادامه در پاسخ به این پرسشگر که پرسیده بود آیا فکر می‌کنید بین آمریکایی‌ها و امام خمینی مذاکره‌ای صورت گرفته بود؟ پاسخ داد:«نمی‌دانم، خبر ندارم» و در ادامه اضافه می‌کند «شاید به این صورت بشود راحت‌تر گفت که حضرت امام فرزند ناخلفی برای آن‌ها (آمریکایی‌ها) بود. آن‌ها پشت شاه را خالی کردند و انقلابی‌ها با فرماندهی امام (خمینی) از این فرصت حداکثر استفاده را کردند.» این سخنان عیسی کلانتری واکنش‌های بسیاری در میان نیروهای اصولگرا و برخی تندروها در ایران داشت.  

وزیری با سه استیضاح، یک استعفا و یک شکایت

عباس آخوندی را شاید بتوان یکی از  پر حاشیه‌ترین وزیران دولت حسن روحانی دانست که بعد از سه استیضاح ناموفق در نهایت استعفاء کرد و از دولت کناره گفت. او در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عهده‌دار وزارت راه و شهرسازی ایران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 برخوردها با وی اما به همین جا ختم نشد و در سوم آذر ۱۳۹۸ رسانه‌ها از بازداشت محمدمهدی آخوندی فرزند عباس آخوندی وزیر سابق مسکن و شهرسازی خبر دادند.

آقای آخوندی در مهر ۱۳۹۴ سپس در اسفند ۱۳۹۵ و یک سال بعد از روی کار آمدن مجلس دهم و نهایتا در اسفند ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی مورد استیضاح قرار گرفت که هربار در سمت خود ابقاء شد و به دفتر کارش بازگشت.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم نیز در ۱۲ آبان ۱۳۹۹ پس از شکایتی که از عباس آخوندی در خصوص ضعف عملکرد وی خصوصا در حوزه مسکن انجام داده بود تحقیقات خود را آغاز کرد و این موضوع همچنان ادامه داشته‌ است. ‌گفته می‌شود چندین  موضوع در این شکایت اشاره شده که حوزه مسکن یکی از موارد مطروحه است. او که از مخالفان سرسخت مسکن مهر بود می‌گفت وظیفه دولت بساز و بفروشی نیست و با بساز و بفروشی دولت حتما دچار فساد می‌شود.

در عین حال بیشتر پروژه مسکن مهر در زمان تصدی او بر وزارت راه و شهرسازی به سرانجام رسید. او در یک گفت و گوی زنده اینستاگرامی گفته‌بود که  تورم محصول عملکرد دولت روحانی نیست و در واقع این اتفاق به او و کابینه‌اش تحمیل شده است. و در مورد دلیل استعفای خود گفته‌بود که: «استعفایم از دولت به دلیل پافشاری بر روی مواضعم بود. من طرفدار سیستم بازار رقابتی و تعامل مثبت و سازنده با جهان بر اساس منافع ملی بودم و هستم و وقتی دیدم دولت نمی‌تواند این سیاست را اجرایی کند، وظیفه اخلاقی‌ام بود که از دولت جدا شوم و جدا شدم.»