هند استفاده اضطراری از واکسن آکسفورد-آسترازنکا را تأیید می‌کند

موسسه سرم هند بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن آکسفورد-آسترازنکا ذخیره نموده است

تولید داخلی واکسن آکسفورد-آسترازنکا در هند با نام تجاری «کوویشیلد»، توسط موسسه سرم هند انجام می‌پذیرد-SAM PANTHAKY / AFP

هند برای استفاده اضطراری از واکسن آکسفورد-آسترازنکا چراغ سبز نشان داده است. این اولین واکسنی است که پس از ضربه شدید موج دوم ویروس کووید-۱۹ در این کشور مورد تأیید مقامات قانونی قرار می‌گیرد.

به گزارش رویترز، کارشناسان سازمان مرکزی کنترل استاندارد داروها قرار بود این هفته برای بار دوم جلسه تشکیل دهند و در مورد آغاز نسبتاً فوری روند واکسیناسیون تصمیم‌گیری کنند.

جلسه این گروه یک روز پیش از آغاز توزیع آزمایشی واکسن در سراسر کشور برگزار می‌شد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های هند، سازندگان آسترازنکا و همین‌طور یک واکسن داخلی، روز چهارشنبه محصول را خود معرفی کردند اما شرکت فایزر که مجوز اضطراری را درخواست کرده، برای ارائه داده‌های خود زمان بیشتری خواسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تولید داخلی واکسن آکسفورد-آسترازنکا در هند، با نام تجاری «کوویشیلد»، توسط موسسه سرم هند، بزرگترین تولید‌کننده واکسن در جهان، انجام می‌پذیرد.

واکسن داخلی توسط شرکت بهارات بیوتک با مشارکت شورای تحقیقات پزشکی هند تولید شده و «کوواکسین» نام دارد. انتظار می‌رود این اولین واکسن تولید داخل باشد که مورد تأیید قرار می‌گیرد.

موسسه سرم هند بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن آکسفورد-آسترازنکا ذخیره نموده است. رویترز به نقل از چندین منبع اظهار کرد که امکان دارد انتقال واکسن‌ها از دستگاه‌های سردساز به استان‌های مختلف هند از روز شنبه آغاز شود.

آدار پوناوالا، مدیر اجرایی مؤسسه سرم، پیشتر به رسانه‌های هندی گفته بود كه این شركت قصد دارد تا ماه ژانویه ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تولید كند. وی گفت این واکسن در حال حاضر به قیمت ۳-۴ دلار به دولت هند ارائه می‌شود. 

واکسن آکسفورد به چندین دلیل عامل پیشرو در تلاش هند جهت دستیابی به واکسن محسوب می‌شود. واکسن‌های شرکت‌های فایزر و مدرنا باید در دستگاه‌های سرد‌ساز به ترتیب ۷۰- و ۲۰- درجه نگهداری شوند و هند فاقد چنین امکاناتی است. در ضمن هزینه هر دو واکسن به مراتب بیشتر از واکسن شرکت‌های آسترازنکا و بهارات بیوتک است.

انگلیس اولین کشوری بود که روز چهارشنبه مجوز اضطراری واکسن آکسفورد-آسترازنکا را صادر کرد. واکسن شرکت فایزر را زودتر در ماه دسامبر تأیید کرده بود.

هند بیش از ۱۰ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا و ۱۴۹ هزار  مورد مرگ گزارش نموده است.

© The Independent

بیشتر از جهان