تعداد بازداشت‌شدگان کردستان از ۵۰ نفر گذشت

ادامه موج دستگیری شهروندان و فعالین مدنی کرد

 برای پنج عضو  گروه موسیقی گلاریس پرونده قضایی تشکیل شد-تصویر از شبکه‌های اجتماعی

با افزایش فشار و دستگیری شهروندان کرد در ایران، تعداد دستگیرشده‌های اخیر از ۵۰ نفر گذشت. در روزهای گذشته، علاوه بر فعالان مدنی، برای پنج عضو یک گروه موسیقی نیز پرونده قضایی تشکیل شد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نازنین اتابکی و نسترن یزدانی‌‌پور، دو خواننده گروه «گلاریس»، روز شنبه، ۲۷ دی‌ماه به جرم خواندن ترانه بازداشت شدند که فعلاً با قرار وثیقه آزاد هستند.

اعضای گروه موسیقی گلاریس به دلیل اجرای خواننده زن، احضار و در مورد فعالیت‌های هنری خود مورد بازجویی قرارگرفته بودند.

اعضای این گروه موسیقی حدود یک ماه پیش، بعد از انتشار ویدئویی از این گروه در فضای مجازی، به «پلیس امنیت اخلاقی» کرمانشاه احضار شده بودند و از اعضای گروه تعهد کتبی گرفته شد تا در آینده از خوانندگان زن در برنامه‌ها و کلیپ‌های خود استفاده نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر در ادامه موج فشار و دستگیری‌ها، شبکه حقوق بشر کردستان با انتشار اسامی دستگیرشدگان، از بازداشت دست‌کم ۵۰ شهروند و فعال کُرد طی دو هفته اخیر خبر می‌دهد.

خانواده تعدادی از بازداشت‌شدگان با اشاره به خشونت در هنگام بازداشت و انتقال دستگیرشدگان بدون حکم قانونی به اماکن نامعلوم، ضمن ابراز نگرانی برای سلامتی آن‌ها، از عدم پاسخگویی نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی شکایت دارند.

تاکنون هیچ اطلاع‌رسانی توسط مراجع رسمی در خصوص علت بازداشت و محل نگهداری این افراد منتشرنشده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، «دادستانی به خانواده تعدادی بازداشت‌شدگان که درصدد تعیین وکیل بودند اعلام کرده‌اند که تا پایان دوران بازجویی امکان ورود وکیل به پرونده این افراد وجود نخواهد داشت.»

موج جدید دستگیری‌ها از روز ۲۰ دی‌ماه در شهرهای کرج، تهران، مهاباد، ربط، نقده، بوکان، مریوان، سنندج، سقز و سروآباد آغاز شد و بیم آن می‌رود که همچنان در روزهای آینده ادامه یابد.

تعداد بازداشت‌شدگان از ۵۰ نفر گذشته است و احتمال می‌رود تعداد بیشتری در بازداشت باشند که به دلیل سکوت خانواده‌ها، هویت آن‌ها تاکنون اعلام‌نشده است.

تعدادی از بازداشت‌شدگان طی تماس‌های کوتاه تلفنی اطلاع داده‌اند که به بازداشتگاه‌های دو نهاد امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در شهرهای ارومیه، سنندج و مریوان منتقل‌شده‌اند.

 احتمال داده می‌شود که افراد دستگیرشده در روزهای اخیر نیز به این دو نهاد امنیتی به‌خصوص سازمان اطلاعات سپاه، تحویل داده شوند.