کرملین نگران گسترش پیام اعتراض ناوالنی در میان نسل جوان است

پلیس ضد شورش به جای استفاده از شیوه‌های معمول برای ایجاد نظم، تعمداً به ایجاد رعب و وحشت در بین تظاهرات‌کنندگان پرداخت 

به نظر می‌رسد که این اعتراضات با حضور خوب مردم، آغازگر مرحله جدیدی از مبارزه بین کرملین و اپوزیسیون باشد- KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

به رغم تهدید دولت روسیه به سرکوب اعتراضات با مشت آهنین، امروز شنبه، ده‌ها هزار تن در اعتراض به مسمومیت و زندانی کردن الکسی ناوالنی، منتقد کرملین، به خیابان‌ها ریختند.

بدترین پیش‌بینی‌ها در این رویارویی محقق شد. پلیس ضد شورش به جای استفاده از شیوه‌های معمول برای ایجاد نظم، تعمداً به ایجاد رعب و وحشت در بین تظاهرات‌کنندگان پرداخت. 

در ولادی وستوک در شرق  روسیه، جایی که اعتراضات در آن آغاز شد، ماموران به درون جمعیت یورش می‌بردند و تظاهرات‌کنندگان را به طور تصادفی دستگیر می‌کردند، چنان که یکی از بازداشتی‌ها پیش از تحویل وی به وانت پلیس بیهوش شد.

شماری از روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری نیز در میان حداقل ۱۰۹۰ نفر تظاهرات‌کننده بازداشت‌شده هستند. قطعاً شمار رسمی بازداشت‌شدگان در سراسر روسیه که اغلب با خشونت انجام شده است، در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مسکو بازداشت‌ها حتی قبل از ساعت ۲ بعد از ظهر  که زمان اعلام‌شده برای شروع تظاهرات بود، آغاز شد. ماموران از تاکتیک خاصی برای بازداشت‌ها استفاده کردند. گروه‌هایی متشکل از سه یا چهار مامور پلیس ضد شورش از خودروهای پلیس خارج می‌شدند، یک‌باره به درون جمعیت حمله می‌بردند، و تصادفی از چپ و راست کسانی را می‌گرفتند، و با خود به خودرو پلیس منتقل می‌کردند. البته، ظاهراً جوانان در اولویت بازداشت بودند. در یک مورد پسری ۱۰ ساله به زور از میان جمعیت ربوده شد.

حوالی ساعت ۳:۱۵ بعد از ظهر، پلیس نقطه مرکزی تجمع در میدان پوشکین را پاکسازی کرد، و هر کسی را که مانده بود، بازداشت کرد یا با باتوم مورد ضرب و شتم قرار داد. روزنامه‌نگاران نیز مشمول ضرب و شتم با باتوم شدند. تقریباً در همان زمان، یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، نیز بازداشت شد.

به نظر می‌رسد که این اعتراضات با حضور خوب مردم، آغازگر مرحله جدیدی از مبارزه بین کرملین و اپوزیسیون باشد.

در مسکو، معترضان خیابان‌های مرکزی اطراف میدان پوشکین را به تصرف درآورند. به گزارش آژانس خبری رویترز، حداقل ۴۰ هزار نفر فقط در مسکو تظاهرات کردند که این امر آن را به بزرگترین اعتراض پایتخت از سال ۲۰۱۲ به این سو تبدیل می‌کند.

مقامات روسی که همیشه شمار تظاهرات‌کنندگان را کمتر از میزان واقع گزارش می‌کنند، جمعیت تظاهرات‌کننده را تنها ۴ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

معترضان پلاکاردهایی را حمل می‌کردند با شعارهایی از جمله «من نمی‌ترسم»، «من با قانون‌گریزی مخالفم» و «من از بابابزرگ پنهان‌شده در پناهگاه نمی‌ترسم». این شعار آخر اشاره به ولادیمیر پوتین دارد که بیشتر سال گذشته را برای پرهیز از ابتلا به کرونا، در قرنطینه گذرانده است. شعارهایی که تظاهرات‌کنندگان سر دادند، نیز  پیام‌های مشابهی داشت: «آزادی برای ناوالنی»، «پوتین دزد است»، و «فاشیست‌ها».

پیش از آغاز تظاهرات‌ها، مقامات نیت خود مبنی بر سرکوب را علناً اعلام کرده بودند. تلویزیون و رسانه‌های حامی کرملین هشدارهای مقامات مبنی بر ضرب و شتم با باتوم و بازداشت تظاهرات‌کنندگان را بارها انعکاس داده بودند. صبح شنبه نیز ماموران قضایی حدود ۴۹ تن از همکاران  ناوالنی را دستگیر کردند.

به نظر می‌رسد که کرملین به ویژه نگران گسترش پیام اعتراض آلکسی ناوالنی در میان نسل جوان بوده است.

در روزهای قبل از اعتراضات، دانش‌آموزان برای امتحانات بدون برنامه فراخوانده شدند و به آنها هشدار داده شد که شرکت در تجمعات می‌تواند به اخراج آنها بینجامد. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، در مورد «تلاش‌های خبیثانه» برای مشارکت دادن خردسالان در یک اعتراض غیرقانونی هشدار داد. در همین حال به والدین گفته شد که اجازه ندهند فرزندانشان در راهپیمایی‌ها شرکت کنند، وگرنه خودشان بازداشت خواهند شد.

به نظر می‌رسد که نگرانی آشکار مقامات، از آمار شبکه‌های اجتماعی ناشی شده است. در تیک‌تاک، فیلم‌های ارسال شده تحت هشتگ #23January  بیش از ۱۳۰ میلیون بار مشاهده شده است.

برخی از این فیلم‌ها به یافته‌های تحقیقات آقای ناوالنی درباره کاخ مجلل پوتین در ساحل دریای سیاه اشاره داشت. این اطلاعات را آقای ناوالنی همین هفته در حین بازداشت منتشر کرد. در یک ویدیوی پربیننده، توصیه شده بود که تظاهرات‌کنندگان در صورت بازداشت، با استفاده از چه جملات انگلیسی‌ خود را توریست آمریکایی جا بزنند.

آقای ناوالنی در اولین پیام خود از زمان بازداشتش در یکشنبه گذشته، از «بچه‌مدرسه‌ای‌ها» تشکر کرد. وکیل آقای ناوالنی گفت که وی در پیامش از ایجاد « توفان سهمگین» در این شبکه اجتماعی چینی قدردانی کرده است. او گفت که «نمی‌داند این به چه معنی است، اما باید جالب باشد.»

© The Independent