سناتور جمهوری‌خواه: ترامپ استیضاح شود، گزینه‌های بایدن را تایید نمی‌کنیم

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا خواهان تعویق محاکمه تا فوریه شده تا به آقای ترامپ و تیم حقوقی‌اش آمادگی دفاع بدهد

ران جانسون، سناتور ایالت ویسکانسین و هوادار سرسخت دونالد ترامپ-  Greg Nash-Pool/Getty Images/AFP

ران جانسون، سناتور ایالت ویسکانسین و هوادار سرسخت دونالد ترامپ پیشنهاد کرد که اگر دموکرات‌ها بخواهند استیضاح جو بایدن را پیش ببرند، سنا نباید گزینه‌های جو بایدن را برای کابینه‌اش تایید کند.

آقای جانسون گفت که دموکرات‌ها باید بین «زورگویی و پر کردن کابینه برای امن نگه داشت کشور» یکی را انتخاب کنند.

او در توییتی نوشت: «به نظر من استیضاح رئیس جمهوری سابق خلاف قانون اساسی است و رویه خطرناکی به جا می‌گذارد. در قانون اساسی هیچ تصریحی در باره محاکمه یک رئیس جمهور سابق که حالا شهروندی عادی است وجود ندارد. ما اختیار این کار را از کجا آورده‌ایم؟»

بخش عمده‌ای از جمهوری‌خواهان استدلال کرده‌اند که استیضاح یک رئیس جمهوری سابق خلاف قانون اساسی است و اصلا نباید صورت گیرد، ولی چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا که تازه اکثریت به دست آورده‌اند در محاکمه آقای ترامپ مصمم‌اند.

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا خواهان تعویق محاکمه تا فوریه شده تا به آقای ترامپ و تیم حقوقی‌اش آمادگی دفاع بدهد.

آقای جانسون پرسید پرا باید «یکجانبه رای‌دهندگان را از حق‌شان محروم کرد و رای ایالت‌ها را ندیده گرفت؟» اشاره او به این بود که رای سنا ممکن است آقای ترامپ را از تصدی هر مقام دولتی تا آخر عمرش منع کند.

او در توییتی نوشت: «اگر پرزیدنت بایدن در شعار وحدت صادق است باید به پلوسی بگوید که طرح استیضاح را به سنا نفرستد و به شومر بگوید که امنیت ملی را بر زورگویی ترجیح دهد.»

طرح استیضاح به اتهام تحریک به شورش روز شنبه به سنا فرستاده خواهد شد. سنا تا به حال دو گزینه آقای بایدن برای کابینه را تایید کرده: آوریل هینز برای مدیریت سازمان اطلاعات ملی و لوید آستین برای وزرات دفاع.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که جمهوری‌خواهان بلندپایه واشنگتن، از جمله اعضای سابق دولت ترامپ، می‌کوشند جمهوری‌خواهان کنگره را تشویق به استیضاح و محکومیت آقای ترامپ کنند. ده عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به طرح استیضاح رای مثبت دادند و آقای مک‌کانل هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است. آقای مک‌کانل گفته که هر یک از اعضای جناح او باید خودشان تصمیم بگیرند.

به گزارش سی‌ان‌ان، جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه تکزاس روز سه‌شبه گفت: «شنیده‌ام که باید برای رای دادن وجدان داشت. به نظرم توصیه خوب است.

یک عضو جمهوری‌خواه کنگره به سی‌ان‌ان گفت که «میچه به من گفت می‌خواهد از شر ترامپ خلاص شود. این از نظر سیاسی به نفع اوست. به نفع حزب جمهوری‌خواه هم هست. سئوال این است که چطور؟»

آقای جانسون ابتدا گفت که علیه رای کالج الکترال در تایید پیروزی آقای بایدن رای خواهد داد ولی بعد از اشغال کنگره از سوی هواداران آقای ترامپ تصمیمش را تغییر داد.

در اعتراض به مخالفت اولیه آقای جانسون با نتایج انتخابات، کاروانی متشکل از حدود چهل خودرو به دفتر او در مدیسون گرد آمدند و از او خواستند پس از شورش ششم ژانویه استعفا دهد. آقای جانسون خشونت در کنگره را محکوم کرد ولی ادعاهای بی‌اساس خود مبنی بر تقلب در انتخابات را پس نگرفت.

سرمقاله‌های دو روزنامه عمده ویسکانسن استدلال کردند که آقای جانسون باید استعفا کند، و به سرمقاله‌های روزنامه‌های سراسر آمریکا پیوستند که به سیاستمداران جمهوری‌خواهی که به نتایج یک انتخابات آزاد و منصفانه اعتراض کرده‌اند، حمله کردند.

© The Independent