قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری امارات برای خرید اف-۳۵ و تجهیزات نظامی از آمریکا

امارات تایید کرد، قراردادی برای خرید ۵۰ جنگنده اف-۳۵، هجده پهپاد مسلح و دیگر تجهیزات نظامی آمریکایی منعقد کرده است

آمریکا مجوز فروش اف-۳۵ به هر کشوری را صادر نمی‌کند-JACK GUEZ / AFP

امارات متحده عربی روز جمعه تایید کرد قراردادی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار با ایالات متحده برای خرید حداکثر ۵۰ جت جنگنده فوق پیشرفته اف-۳۵، هجده پهپاد مسلح و دیگر تجهیزات نظامی آمریکایی منعقد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سفارت امارات در واشینگتن در بیانیه‌ای که در وبسایت خود منتشر کرده است اعلام کرد تفاهم‌نامه مربوط به شرایط خرید این تجهیزات، از جمله هزینه‌ها و خدمات فنی، روز پنجشنبه نهایی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز روز چهارشنبه برای نخستین بار از قول منابع آگاه ناشناس خبر تفاهم‌نامه مورد اشاره را منتشر کرده بود.

آمریکا مجوز فروش اف-۳۵ به هر کشوری را صادر نمی‌کند و فقط اسرائیل مجاز به استفاده از آنها بوده است. پس از توافق امارات با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، اورشلیم گفت مشکلی با خرید آنها توسط امارات ندارد.

توافق‌های اولیه برای فروش این جنگنده‌ها به امارات، یکی از متحدان نزدیک آمریکا در حوزه خلیج فارس، در ماه‌های پایانی دولت دونالد ترامپ انجام شد، اما دولت جو بایدن گفته است قراردادهای نظامی را بازبینی خواهد کرد.

امارات مدت‌هاست که به دنبال خرید این جت‌های ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین است و دولت ترامپ در ماه اوت گذشته، در کنار توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل، وعده صدور مجوز فروش آنها را به امارات داد.