بهمن سنگین کرونا در ایران: افزایش مرگ‌ومیر کودکان زیر ۱۰ سال

«در نیمه دوم بهمن‌ماه با موج بعدی بیماری مواجه خواهد شد»

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نسبت به عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هشدار داده است-عکس از مجید عسگری پور-مهر

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران از رشد شاخص مرگ‌ومیر کودکان زیر ۱۰ سال و مبتلایان بالای ۸۰ سال نسبت به اسفند ماه سال گذشته خبر داد و گفت که تعداد افراد بستری‌ مبتلا کرونا در تهران در شبانه‌روز گذشته نسبت به روز قبل ۴/۸ درصد افزایش داشته است. او از خطر فرا رسیدن موج بعدی بیماری در نیمه بهمن‌ماه نیز سخن به میان آورده است.

دکتر علیرضا زالی، همچنین از افزایش ۱/۸ درصدی تمام شاخص‌های ابتلا به کرونا نسبت به هفته گذشته خبر داد. به گفته وی، با توجه به افزایش شاخص مراجعه سرپایی، اگر این شرایط پیوستگی داشته باشد و منجر به افزایش تعداد بستری و مرگ‌ومیر شود، کشور در نیمه دوم بهمن‌ماه با موج بعدی بیماری مواجه خواهد شد.

به گفته او روز گذشته بیش از چهار هزار نفر به صورت سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند که هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد، ساکنان استان تهران بوده‌اند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، همچنین گفته است که طی هفته گذشته، ۴۱ درصد موارد بستری و ۷۴ درصد موارد مرگ‌ومیر در افراد بالای ۶۰ سال رخ داده است. او همچنین میزان مرگ‌ومیر در کودکان زیر ۱۰ سال در دی‌ماه، را ۴/۴ درصد گزارش کرده در حالی که این آمار در اسفندماه سال گذشته نیم درصد بوده است.

به گفته علیرضا زالی، میزان مرگ‌ومیر در افراد بالای ۸۰ سال در دی‌ماه، ۲۹ درصد گزارش شده که این آمار در اسفندماه سال گذشته ۲۳ درصد بوده است. او همچنین از کاهش آمار ابتلا در میان رده سنی بین ۵۰ تا ۶۰ سال خبر داده است.

آقای زالی در خصوص تصمیمات اخیر برای بازگشایی‌های برخی مراکز، علیرغم شکننده بودن وضعیت پایتخت، گفته است: «شتاب‌زدگی در روند لغو محدودیت‌ها در این شرایط بی‌ثبات، می‌تواند بازگشت موج بیماری را به همراه داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز با اعلام این خبر که بهمن و اسفند سنگینی درراه است، نسبت به عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هشدار داده است. به گفته شکرالله سلمان‌زاده، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آبادان، به پایین‌ترین میزان ممکن رسیده است و تنها ۳۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند.

به گفته دکتر سلمان‌زاده، با توجه به روند افزایشی موارد سرپایی مبتلایان در جنوب‌غرب خوزستان، در روزهای اخیر وضعیت بیماری از حالت ثابت به صعودی تغییر پیدا کرده است و احتمال وقوع پیک سهمگین بیماری در بهمن‌ماه و اسفندماه وجود دارد.

در استان فارس نیز، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با ابراز نگرانی از بی‌توجهی برخی از شهروندان در رعایت استانداردهای بهداشتی لازم در برابر همه‌گیری، اعلام کرده که این استان با روند افزایشی مبتلایان به کروناویروس مواجه است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ایران هم ارتباطات اجتماعی گسترده در مناطق روستایی استان‌های شمالی شامل گیلان، مازندران و گلستان را عاملی جدی در آمار بالای ابتلا به کرونا در این استان‌ها عنوان کرده است. به گفته سیماسادات لاری، ۱۰ شهرستان استان مازندران در وضعیت قرمز و ۲۳ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونا هستند. این ۲۳ شهرستان هم در استان‌های شمالی کشور یعنی گیلان، مازندران و گلستان واقع‌اند. او از مردم این مناطق خواسته است تا از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و ملاقات‌های محلی در مناطق روستایی خودداری کنند.

بیشتر از جهان