سیما ثمر: کرزی و غنی نخواستند گزارش «عدالت انتقالی» منتشر شود

«این وظیفه کمیسیون مستقل حقوق بشر است که این گزارش را منتشر کند»

ROSLAN RAHMAN / AFP

سیما ثمر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در نشست ارائه گزارش‌های این کمیسیون، درباره زنان افغانستان و روند صلح و امنیت که در کابل برگزار شده بود گفته است، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کنونی این کشور نخواستند گزارش عدالت انتقالی که توسط این کمیسیون تهیه شده بود، منتشر شود.

خانم سیما ثمر گفته است، انتشار و عدم انتشار این گزارش، به او ربطی نداشته بلکه مربوط به دولت مردان افغانستان است. به گفته سیما ثمر: «اما من از هر دو، (غنی و کرزی)، خواسته‌ام که این گزارش را منتشر کنند، اما نکردند».

خانم ثمر گفت: «کمیسیون مستقل حقوق بشر، تاریخ بیست و چند ساله افغانستان را مستند سازی کرده است و هر زمانیکه زمینه انتشار آن مساعد شود در اختیار شهروندان افغانستان قرار خواهد گرفت».

سیما ثمر افزود: «هدف تهیه این گزارش، جنایت‌های چندین ساله است که در افغانستان انجام شده است و انتشار آن باعث می‌شود که چنین جنایت‌ها بار دیگر در این کشور تکرار نشوند».

نورالله‌ نور، استاد دانشگاه در مورد عدم انتشار این گزارش به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «بدون تردید باید گفت که عدم اجازه انتشار گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر، توسط آقای کرزی و غنی، خیانت ملی و جنایت نابخشودنی در برابر ملت افغانستان است، به ویژه در برابر کسانی‌که ناحق در این کشور قربانی شده‌اند».

آقای نور افزود: «عدم نشر این گزارش نشان می‌دهد که در حکومت گذشته و کنونی، کسانی هستند که در این گزارش از ایشان نام برده شده است و در صورت نشر، جنایت‌های‌شان روشن می‌شود. حالا این شهروندان افغانستان هستند که باید به حکومت فشار بیاورند تا این گزارش را منتشر کند و چهره‌های این جنایت‌کاران برای همه آشکار شود».

نسرین امیری، ساکن شهر کابل است. او که در جنگ‌های داخلی افغانستان پدر، برادر و یک خواهر کوچک خود را از دست داده است، می‌گوید: «واقعا جای افسوس است که دولت مردان که خود را مدافع حقوق شهروندان افغانستان می‌دانند اجازه نمی‌دهند که چنین گزارشی منتشر شود تا روی جنایت‌کاران افغانستان سیاه شود. انتشار این گزارش حق شهروندان افغانستان است که بدانند چه کسانی و برای چه هدفی، مردم این کشور را به خاک و خون کشیده‌اند».

خانم امیری گفت: «اگرحکومت نمی‌خواهد این گزارش منتشر شود، این وظیفه ایمانی و انسانی کمیسیون مستقل حقوق بشر است که این گزارش را منتشر کرده و مستقل بودن خود را نشان دهد».

خانم سیما ثمر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، هم‌چنین در این نشست خبری بیان داشته است که در تازه‌ترین گزارش این کمیسیون، با تعداد ۵ هزار زن در افغانستان مصاحبه شده و پرسیده شده که پس از توافق صلح، خواستار چه نوع نظام  سیاسی در این کشور هستند؟ نود و پنچ درصد این زنان از نظام کنونی و مرد سالار افغانستان حمایت کرده‌اند و چهار درصد از زنان، خواستار نظام «امارت اسلامی» شده‌اند.

مریم یوسفزی، دانشجو گفت: «ما زنان افغانستان، خواهان نظامی در این کشور هستیم که مردان و زنان دارای حقوق مساوی باشند. زنان این کشور نباید مانند دوره سیاه طالبان، در خانه‌ها زندانی شوند و از تحولات سیاسی کشورشان بی‌خبر باشند و از فعالیت‌ در اجتماع منع شوند». خانم یوسفزی، افزود حالا زنان افغانستان می‌دانند که در مورد سرنوشت‌شان، چگونه تصمیم بگیرند».

این گفته‌های سیما ثمر، در حالی از زبان خودش بیان می‌شود که وی ۱۵ سال بعنوان رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان انجام وظیفه کرده است، اما چندی بیش، از سوی رهبر حکومت افغانستان، ازسمت‌اش برکنار و به جای او خانم شهزاده اکبر، منصوب شده است.

بیشتر از