رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه:‌ «تحریک» ترامپ باعث یورش به کنگره شد

یکی از عالی‌رتبه‌ترین چهره‌های حزب جمهوری‌خواه در روز آخر ریاست‌جمهوری ترامپ به او حمله کرده است

میچ مک کانل در یک گردهمایی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ - MANDEL NGAN / AFP

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، در آخرین روز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به این هم‌حزبی خود حمله کرد. او گفت یورش روز ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا به «تحریک» ترامپ انجام شده است. مک‌کانل در حالی این مسئولیت را به گردن ترامپ می‌گذارد که مجلس سنا به زودی باید محاکمه استیضاح ترامپ را آغاز کند.

مجلس نمایندگان در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری ترامپ برای دومین بار او را استیضاح کرد و حالا سنا باید با محاکمه ترامپ به این رای دهد که آیا اتهام «تحریک به شورش» علیه او موجه است یا نه. از جمله مجازاتی که می‌تواند در نتیجه این اتهام متوجه ترامپ شود این است که دیگر هرگز قادر به انتخاب شدن برای هیچ سمتی نخواهد بود. این در حالی است که خیلی‌ها از احتمال بازگشت آقای ترامپ در سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های سناتور مک‌کانل از اهمیت بسیاری برخوردار است، بخصوص به این علت که او در طول چهار سال زمامداری ترامپ تقریبا هیچ‌وقت از او انتقاد جدی نکرده است. این سناتور باسابقه که ۳۶ سال است در کنگره آمرکیا حضور دارد اما در روزهای آخر حمله به کاپیتول را به شدت محکوم کرد و روند تایید آرای الکتورال و رسمی شدن ریاست‌جمهوری بایدن در مجلس سنا را رهبری کرد.

این قانونگذار ایالت کنتاکی گفت: «دروغ‌هایی به خورد این اوباش داده بودند. رئیس‌جمهور و سایر افراد قدرتمند آن‌ها را تحریک کرده بودند.»

با این همه هنوز معلوم نیست آقای مک‌کانل به محکوم شناخته شدن ترامپ رای مثبت خواهد داد یا نه. دفعه قبلی که استیضاح ترامپ به صحن مجلس سنا آمد تنها یک سناتور جمهوری‌خواه بود که علیه او رای داد و آن میت رامنی. برخی منابع اما می‌گویند آقای مک‌کانل در جمع‌های خصوصی گفته استیضاح ترامپ در مجلس سنا و محکوم شناخته شدنش به حذف او از سابقه حزب جمهوری‌خواه کمک می‌کند.

مک‌کانل تاکید کرد که مراسم تحلیف جو بایدن فردا در واشنگتن با موفقیت و نظم انجام خواهد شد. او گفت: «ما همین‌جا جلوی همین ساختمان کاپیتول، مراسم تحلیف امن و موفقی خواهیم داشت.»

آقای مک‌کانل اما در ضمن گفت نزدیک بودن نتیجه انتخابات ماه نوامبر به این معنی است که مردم رای به «تغییر وسیع ایدئولوژیک» نداده‌اند. او افزود: «مردم آمریکا مجلس سنایی را انتخاب کردند که اختلاف دو حزب در آن کم است، و همین‌طور مجلس نمایندگانی با همین ویژگی. آن‌ها به رئیس‌جمهوری رای دادند که گفت تمام مردم را نمایندگی خواهد کرد.»

حزب دموکرات در مجلس نمایندگان اکثریت دارد گرچه اکثریتش نسبت به دوسال پیش کاهش یافته. برعکس در مجلس سنا که پیش از این جمهوری‌خواهان در آن اکثریت داشتند اکنون با حساب ۵۰ به ۵۰ دقیقا برابر است (البته اگر دو سناتور مستقل چپ‌گرا از جمله برنی سندرز را دموکرات حساب کنیم.) این به معنی اکثریت عملی دموکرات‌ها است چرا که در صورت تساوی آرا، رای تعیین‌کننده را معاون رئیس‌جمهور یعنی کامالا هریسِ دموکرات خواهد داد.

بیشتر از جهان