دلار وارد کانال ۲۱ هزار تومان شد

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند کاهش نرخ دلار تا روشن شدن موضع بایدن ادامه یابد اما موقتی خواهد بود

نرخ دلار در بازار ایران به پایین‌ترین رقم در شش ماه اخیر رسیده است، تصویر آرشیوی - ATTA KENARE / AFP

روند نزولی کاهش قیمت ارز در بازار ایران، با نزدیک شدن مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و افزایش احتمال بازگشت این کشور به برجام ادامه دارد و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که این ریزش قیمت دست‌کم تا روشن شدن موضع رئیس‌جمهور جدید آمریکا ادامه داشته باشد.

قیمت دلار آمریکا امروز وارد کانال ۲۱ هزار تومان شد. هر دلار در بازار آزاد  با ۶۱۵ تومان کاهش، ۲۱ هزار و ۱۸۶تومان معامله شد. در معاملات امروز، بیشترین قیمت ۲۱ هزار و ۵۹۰ تومان و کمترین قیمت ۲۰ هزار و ۳۸۶ تومان ثبت شد. از ابتدای هفته تا روز سه‌شنبه، نرخ دلار در ایران ۹.۸ درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین رقم در شش ماه اخیر رسیده است.

قیمت سکه بهار آزادی هم به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمدمجتهد، رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی، به تجارت‌نیوز گفته است که این روند کاهش قیمت نمی‌تواند ادامه پیدا کند و احتمالا متوقف خواهد شد.

او معتقد است که علت ریزش فعلی نگرانی خریدارانی است که منتظر افزایش قیمت بودند و حالا احساس می‌کنند با توجه به شرایط سیاسی که احتمالا به دلیل وجود دولت جدید آمریکا پیش می‌آید، زیان خواهند کرد، پس به دنبال فروش هستند.

 عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روز ۲۶ دی‌ماه در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «بر اساس آنچه طی دوسال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم‌ها، خصوصاً تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز مؤثر و تعیین کننده بوده است. لذا انتظار می‌رود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت بکند.»

بیشتر از اقتصاد