خطر اخراج «محمد مساعد» از ترکیه به ایران

این روزنامه‌نگار ایرانی در صورت بازگشت به ایران، با خطر حبس مواجه است

احتمال اخراج محمد مساعد از ترکیه و بازگرداندن او به ایران باعث نگرانی حامیان روزنامه‌نگاران و  آزادی بیان شده است - تصویر از شبکه‌های اجتماعی

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران از مقام‌های ترکیه خواست که فوراً اخراج و بازگرداندن محمد مساعد به ایران را متوقف کنند. این روزنامه‌نگار ایرانی در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰، جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات ۲۰۲۰ را از آن خود کرده بود.

مساعد روز یکشنبه ۲۸ دی‌ماه، با کمیته حمایت از روزنامه نگاران تماس گرفت و گفت که پس از خروج از ایران در شهر مرزی وان، پلیس مرزی ترکیه او را بازداشت کرده است. مساعد که در تابستان گذشته به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه جمهوری اسلامی ایران به چهار سال و ۹ ماه زندان محکوم شده بود، گفت پس از آن‌که مقام‌های زندان اورا برای شروع حبس احضار کرده‌اند، از ایران فرار کرده است.

این روزنامه‌نگار گفت که پلیس ترکیه برای مداوا به بیمارستان منتقلش کرده است و پس از درمان، به‌زودی او را به ایران تحویل می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شریف منصور، هماهنگ‌کننده کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در خاورمیانه و آفریقای شمالی، در این باره گفت: «ما معتقدیم که محمد مساعد در صورت بازگشت به ایران، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.» او افزود: «ما از مقامات ترک می‌خواهیم به تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی احترام بگذارند. آنها باید از اخراج مساعد خودداری کنند و پرونده پناهندگی سیاسی او را بررسی کنند.»

محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی، به دلیل «افشاگری علیه فساد و اعتراض به قطع اینترنت» در طول اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸، به چهار سال و ۹ ماه زندان محکوم شده بود. او سال گذشته از سوی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در نیویورک، برنده جایزه آزادی مطبوعات سال ۲۰۲۰ شد.

آقای مساعد در حساب شخصی خود در توییتر با اعلام این خبر نوشت: از نظر قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب فعالیت رسانه‌ای من «سیاه‌نمایی»، «بحران‌نمایی»، «تحریک مخاطب خالی‌الذهن» و «شالوده‌شکنی» بوده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن محکوم کردن صدور حکم زندان برای مساعد، اعلام کرد که او هیچ جرمی مرتکب نشده و تنها به مسئولیت روزنامه‌نگاری خود عمل کرده است.