فاوچی از در راه بودن دو واکسن دیگر خبر داد

جو بایدن می‌گوید هدف او این است که در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری‌، ۱۰۰ میلیون آمریکایی واکسن را دریافت کنند

دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در ایالات متحده - Olivier DOULIERY / AFP

دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در ایالات متحده، از احتمال تولید دو نمونه دیگر از واکسن کووید وجود خبر داد. او معتقد است این کشف می‌تواند بر سرعت اجرای برنامه واکسیناسیون میلیون‌ها شهروند این کشور بیافزاید، امری که بسیار ضروری است.

دکتر فاوچی روز یکشنبه در مصاحبه با برنامه «رودررو با مطبوعات» شبکه ان‌بی‌سی گفت شرکت‌های داروسازی آسترازنکا و جانسون اند جانسون، مرحله آزمایش بالینی دو نمونه واکسن دیگر را پشت سر گذاشتند. او گفت ممکن است تا «چند هفته» دیگر دولت مجوز مصرف این واکسن‌ها را پس از بررسی‌های لازم صادر کند.

ابتدا هیئت نظارت بر ایمنیِ این شرکت‌های داروسازی، باید از صحت داده‌های آزمایش‌های بالینی مطمئن شود و ثابت کند این واکسن‌ها ایمن و مؤثرند.

سپس واکسن را به اداره غذا و دارو ارائه می‌کنند تا «مجوز مصرف اضطراری» بگیرد. این مجوز چراغ سبزی است برای آغاز تزریق این داروها به آمریکایی‌ها.

فاوچی گفت: «فکر می‌کنم خیلی زود، شاید تا حدود یک هفته دیگر یا حداکثر در چند هفته آینده، داده‌های‌ آنها را گردآوری و به اداره غذا و دارو ارائه می‌کنند.»

سپس این اداره فوراً اما دقیق و کامل، امکان استفاده اضطراری از این واکسن‌ها را بررسی می‌کند.

دکتر فاوچی گفت: «قطعاً چند هفته دیگر نتایج معلوم می‌شود، نه چند ماه دیگر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره غذا و دارو هم‌اکنون مجوز توزیع دو واکسن کووید دیگر، تولیدِ شرکت‌های داروسازی فایزر و مدرنا را صادر کرده است.

برنامه توزیع واکسن در دولت ترامپ با مشکلات و موانع بسیاری مواجه شده بود و دولت چندین میلیون دوز از برنامه عقب بود.

تا اول ژانویه، دولت فدرال تنها کمی بیش از ۱۰ درصد برنامه پیش‌بینی‌شده، برای نوبت اول تزریق واکسن به حداقل ۲۰ میلیون آمریکایی را پیش برده بود. تا آن روز فقط ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار آمریکایی واکسن را دریافت کرده بودند.

با آنکه تا پنج‌شنبه هفته گذشته، ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن در سراسر کشور توزیع شده بود، فقط ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز تزریق شده بود.

جو بایدن، رییس جمهور منتخب گفته است هدف او این است که در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری‌، ۱۰۰ میلیون آمریکایی واکسن را دریافت کنند.

دکتر فاوچی روز یکشنبه گفت که اجرای این طرح امکان‌پذیر است.

او گفت: «برنامه تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در ۱۰۰ روز اول کاملاً عملی است. رییس جمهور منتخب می‌خواهد در صورت لزوم، برای تأمین مایحتاج این طرح، اعم از آزمایش گرفتن، واکسن یا هرچیز دیگر از [قانون مصوب تولیدات دفاعی] استفاده کند.

به عبارت دیگر، می‌خواهد در استفاده از هر سازوکار ممکن، رودربایستی را کنار بگذارد تا کارها طبق برنامه‌ریزی سر و سامان بگیرد. قطعاً رسیدن به این هدف امکان‌پذیر است و تردیدی در این نیست. این کار را می‌شود انجام داد.»

آقای بایدن از روز چهارشنبه آغاز به کار می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان