آتش‌سوزی مرگبار در ساختمان انیمیشن کیوتو

مرد متهم، اول ساختمان را با ۷۰ کارمند در آن به مایعی نامشخص آغشته کرد و بعد آن را به آتش کشید

JIJI PRESS / AFP

دست‌کم ۳۳ نفر در آتش سوزی یک ساختمان انیمیشن در ژاپن جان خود را از دست دادند. طبق اظهارات مسئولین، این آتش‌سوزی توسط مردی انجام شده که به ساختمان انیمیشن با ۷۰ کارمند محبوس در آن حمله کرد و پیش از به آتش کشیدن آن فریاد می‌زد: «خواهید مرد».

پلیس و مقامات آتش‌نشان می‌گویند حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح پنجشنبه شعله‌های آتش از ساختمان سه‌طبقه انیمیشن کیوتو، بعد از آن که مردی ساختمان و دیوارهای آن را آغشته به مایعی نامشخص کرد و آن را به آتش کشید شعله‌ور شد.

بازماندگان حادثه می‌گویند فرد متهم همین‌طور که مشغول ریختن مایع آتش‌زا به دور ساختمان بود فریاد می‌زد «خواهید مرد». طبق گزارش رسانه‌های ژاپنی، بعضی از حاضران در صحنه نیز به این مایع آغشته شدند.

تا کنون مرگ ۳۳ نفر قطعی شده است و یکی از مقامات آتش‌نشان اعلام کرده است که به نظر نمی‌رسد شخص دیگری مفقود شده باشد.

آتش‌نشانان ۲۰ جنازه را در طبقه سوم، در راه‌پله‌ها و روی سقف ساختمان یافتند. دو فرد در طبقه اول و ۱۱ نفر دیگر نیز در طبقه دوم جان خود را از دست داده بودند.

رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که آتش احتمالا در نزدیکی در ورودی آغاز شده و افراد را مجبور به یافتن راهی دیگر برای خروج از ساختمان کرده است. البته این ادعا توسط مقامات مسئول تایید نشده است.

۳۶ نفر دیگر در حادثه مجروح شده‌اند که فرد متهم نیز یکی از آنهاست که به بیمارستان منتقل شده است.

پلیس او را مردی ۴۱ ساله که کارمند سازمان نبوده معرفی کرده است.

بیشتر قربانیان، کارمندان شرکت انیمیشن کیوتو بودند که همچنین با نام کیوانی [KyoAni] شناخته می‌شود.

این حادثه به نظر فجیع‌ترین کشتار جمعی در تاریخ ژاپن بعد از حمله مشابه دیگری با آتش در سال ۲۰۰۱ در ساختمانی در توکیو است که آن حمله ۴۴ کشته در پی داشت.

نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه، با اظهار تسلیت و همدلی با قربانیان و خانواده ایشان گفت «کلمات نمی‌توانند وحشت این واقعه را توصیف کنند».

یکی از شاهدان که فرد آتش‌افروز را هنگام دستگیری توسط پلیس دیده است به شبکه‌های خبری ژاپنی گفت متهم اعتراف کرد که بنزین به دور ساختمان ریخته و با یک فندک آن را به آتش کشیده است.

او به شبکه خبری ملی ان‌اچ‌کی [NHK] گفت فرد متهم زخم‌هایی در ناحیه دست و پا داشت و با صدایی بلند و عصبانی فریاد می‌زد که چیزی از او «دزدیده» شده است، که احتمالا توسط شرکت بوده است.

این شبکه تلویزیونی همچنین تصاویری از چاقوهایی تیز نشان داد که توسط پلیس از صحنه جرم ضبط شده بود گرچه هنوز مشخص نیست این چاقوها متعلق به متهم باشد.

یک خیریه آنلاین که از طرف شرکت فیلم‌سازی سنتای [Sentai] که یکی از توزیع‌کنندگان کارهای شرکت انیمیشن کیوتو در سراسر جهان است، برگزار شده تا کنون چیزی بیش از ۱۹۰ هزار پوند را برای این شرکت انمیشن‌سازی جمع‌آوری کرده است.

تصویرهای شبکه ان‌اچ‌کی دودی خاکستری را نشان داد که از ساختمان سوخته در آتش بلند می‌شدند.

طبق اظهارات گزارشگر ژاپنی، ساکنان منطقه پیش از دیدن دود آتش، گفته‌اند صدایی شنیده‌اند که شبیه صدای انفجار بود.

یک خانم ۵۹ ساله که در نزدیکی محله حادثه زندگی می‌کند به شبکه خبری ژاپنی کیودو گفت: «فردی با موی سوخته روی زمین افتاده بود و ردپای خونین همه جا روی زمین بود.»

مقامات آتش‌نشان گفتند بیش از ۷۰ نفر هنگام حمله متهم در ساختمان حضور داشتند ولی بیشتر آنان موفق شدند به خارج از ساختمان فرار کنند.

خاموش کردن آتش چندین ساعت به طول انجامید و آتش‌نشانان برای ساعات متمادی به دنبال افردی بودند که احتمالا در ساختمان گیر افتاده باشند.

شرکت انمیشن کیوتو در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده و در زمینه ساخت و توزیع انیمیشن و کتاب‌های کمیک فعال است.

تعدادی از کارهای معروف این استودیوی انمیشن، ستاره خوش‌شانس [Lucky Star]، کی-آن [K-On]، و هاروهی سوزومیا [Haruhi Suzumiya] هستند.

رییس شرکت، آقای هیدیکی هاتا گفت: «من به شدت غرق در غم و اندوه هستم. اصلا چرا باید چنین خشونتی توسط شخصی به کار بسته شود؟»

این گزارش با همکاری با آسوشیتد پرس نوشته شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان