بزرگداشت مبدع بسکتبال در صفحه اول گوگل

نایسمیت در سال ۱۸۹۱، با هدف طراحی یک بازی داخل سالن برای ماه‌های زمستان، قوانین بسکتبال را تدوین کرد

بازی بسکتبال ابتدا با نام «توپ سبد» شناخته می‌شد و شامل دو تیم ۹ نفره بود- Noah Graham/NBAE via Getty Images/AFP

گوگل روز جمعه ۱۵ ژانویه (۲۶ دی‌ماه) را به بزرگداشت دکتر «جیمز نایسمیت»، مربی و استاد تربیت‌بدنی و مبدع بازی بسکتبال، اختصاص داد.

نایسمیت ششم نوامبر ۱۸۶۱ در ایالت انتاریو در کانادا متولد شد و از همان ابتدا به ورزش و تربیت‌بدنی علاقه داشت. این علاقه او را راهی دانشگاه مک‌گیل  کرد، جایی که در سال ۱۸۸۸ از آنجا لیسانس تربیت‌بدنی گرفت و پس از آن، به‌عنوان مربی تربیت‌بدنی در آن دانشگاه شروع به کار کرد.

نایسمیت سپس به ایالات‌متحده آمریکا مهاجرت کرد و در کالج آموزش بین‌المللی YMCA در اسپرینگ‌فیلد ماساچوست مشغول کار شد.

طبق نوشته گوگل دودل، در ماساچوست بود که نایسمیت در سال ۱۸۹۱، پس از آن که وظیفه ابداع یک بازی داخل سالن برای دانش‌آموزان در ماه‌های زمستان به او محول شد، قوانین بسکتبال را تدوین کرد.

بازی اختراعی او که در آن زمان با نام «توپ سبد» شناخته می‌شد، ویژگی‌هایی را از فوتبال، هاکی و راگبی وام می‌گرفت و شامل دو تیم ۹ نفره بود. این بازی که  آن را در تاریخ ۲۱ دسامبر به دانشجویان خود معرفی کرد، بلافاصله محبوب شد. نایسمیت یک سال بعد قوانین اصلی بازی را در روزنامه دانشگاه خود به نام تراینگل منتشر کرد.

علی‌رغم موفقیت بازی جدید، نایسمیت تمرکز خود را بر آموزش و معلمی‌ حفظ کرد. او در سال ۱۸۹۸ مدرک پزشکی خود را از دانشگاه کلرادو دریافت کرد. پیش از آن، یک تیم بسکتبال در دانشگاه کانزاس تاسیس کرده بود و در آن‌جا به‌عنوان مدیر تربیت‌بدنی فعالیت می‌کرد.

در سال ۱۹۳۶، این ورزش به المپیک برلین راه یافت. در آن بازی‌ها، افتخار آغاز بازی با انداختن توپ، به نایسمیت اعطا شد.

پس از مرگ او در سال ۱۹۳۹، محبوبیت بسکتبال بیش از پیش افزایش یافت. در سال ۱۹۸۹، دست‌نویس نایسمیت که در آن قوانین بسکتبال را نوشته بود، به قیمت ۴/۳ میلیون دلار به فروش رسید.

گوگل دودل می‌نویسد: «معرفی می‌کنیم: دکتر جیمز نایسمیت. از تو برای ابداع یکی از سرگرمی‌های موردعلاقه جهان متشکریم!»

© The Independent

بیشتر از ورزش