رونمایی چین از قطاری که با سرعت ۴۰۰ مایل بر ساعت حرکت می‌کند

این قطار بدون راننده طراحی شده است و می‌تواند هدایت و تعادل خود را به‌صورت خودکار انجام دهد

رو نمایی از قطار شناور در چین، ژانویه ۲۰۲۱ - STR / AFP

چین از طرح اولیه یک قطار شناور جدید رونمایی کرده است که می‌گوید قادر است با سرعت ۶۴۳ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. نمونه اولیه این قطار مَگ‌لِو  پرسرعت اَبَررسانای دمای بالا (HTS) فقط شامل یک واگن است که در روز سیزدهم ژانویه در یک مسیر محدود آزمایشی در چنگدو چین به نمایش در آمد.

این قطار  که دانشمندان دانشگاه SWJTU آن را ساخته‌اند، به جای چرخ، مگنت‌هایی دارد که به آن اجازه می‌دهد کمی بالای ریل، معلق و شناور باشد و در نتیجه، بدون اصطکاک و سریع‌تر حرکت کند. از مگنت‌ها به‌عنوان نیروی پیشران قطار استفاده می‌شود؛ قطب های مخالف، آن را جذب می‌کند و به پیش می‌راند و قطب موافق آن را دفع می‌کند و هل می‌دهد. این قطار برای سفر با سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است؛ سرعتی که در آن سفر بین لندن تا پاریس تنها حدود ۴۷ دقیقه به طول می‌انجامد، اما دانشمندان بر این باورند که این سرعت می‌تواند در پاره‌ای از موارد تا ۸۰۰ کیلومتر در ساعت نیز افزایش یابد.

این قطار همچنین بدون راننده طراحی شده است و می‌تواند هدایت و تعادل خود را به‌صورت خودکار انجام دهد. طراحی منعطف این قطار شامل یک دماغه هموار و منحنی و تا حد ممکن ایرودینامیک است و در داخل قطار نیز، در کنار صندلی‌های معمولی یک بخش عمومی با مبل هم در نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش اسکاتیش سان، وو زیلی، مهندس ارشد در دانشگاه SWJTU، می‌گوید که قطار اچ‌تی‌اس (HTS) به صرف انرژی اضافی و مازاد برای تعلیق خود نیاز ندارد؛ نکته‌ای که این قطار را به یک قطار با بهره‌وری انرژی بالا تبدیل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه از نمونه اولیه این قطار با هیاهوی تبلیغاتی زیادی رونمایی شد اما این قطار تاکنون مسیر کامل را طی نکرده است. چنین چیزی تا زمان آماده‌سازی محصول نهایی ممکن است قدری طول بکشد.

این فناوری قرار است در مسیر ریلی پرسرعت بین چنگدو و چونگینگ در استان سی‌چوآن چین مورداستفاده قرار گیرد. به گفته رسانه‌های محلی اگر این پروژه موفقیت‌آمیز باشد، مدت‌زمان سفر بین این دو شهر به نصف کاهش می‌یابد و به حدود نیم ساعت می‌رسد. این پروژه در چین، در ادامه رونمایی سال گذشته از یک قطار بدون راننده است که می‌تواند با سرعت ۳۴۶ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. این سرویس حمل‌ونقلی، دو شهر پکن و جانگ‌جیاکو (دو شهر مهم میزبان المپیک زمستانی ۲۰۲۲) را به یکدیگر متصل می‌کند و مدت‌زمان سه ساعته سفر را به ۴۷ دقیقه کاهش می‌دهد.

خطوط ریلی پرسرعت جینگ‌چانگ در ینچینگ، دیگر شهر میزبان المپیک زمستانی ۲۰۲۲ و نیز هفت ایستگاه دیگر از جمله بادالینگ چانگ‌چنگ، یکی از محبوب‌ترین بخش‌های دیوار بزرگ چین، توقف خواهد داشت. 

© The Independent

بیشتر از جهان