روسیه از پیمان دفاعی «آسمان‌های باز» خارج می‌شود

این پیمان به کشورهای عضو امکان پرواز در حریم هوایی یکدیگر و رصد فعالیت های نظامی را می‌دهد

مسکو و واشنگتن مدت‌هاست که یکدیگر را به نقض مفاد پیمان آسمان‌های باز متهم می‌کنند- JACK GUEZ / AFP

روسیه امروز خروج خود از پیمان دفاعی «آسمان‌های باز» را اعلام کرد. کشورهای عضو این پیمان اجازه دارند تحرکات نظامی و اقدامات لازم برای کنترل تسلیحات در کشورهای عضو را رصد کنند.

روسیه گفته است که این تصمیم در نتیجه اقدام مشابهی است که نوامبر ۲۰۲۰ توسط ایالات متحده انجام شد.

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «با توجه به نبود هر گونه پیشرفت برای از میان برداشتن موانع بر سر اجرای این پیمان» این کشور تصمیم به خروج از آن گرفته است.

پس از آنکه دونالد ترامپ در بهار ۲۰۲۰ آغاز روند خروج کشورش از این پیمان را اعلام کرد، روسیه پیشنهادهایی برای حفظ و تداوم پیمان و بازگشت ایالات متحده به آن ارائه داده بود اما هیچ پاسخی از طرف آمریکا دریافت نکرد و نهایتا در ماه توامبر خروج کامل آمریکا از این پیمان اعلام شد.

روسیه اعلام کرده است که به محض تکمیل اقدامات لازم برای خروج از این پیمان با انتشار بیانیه‌ای دیگر موضوع را به صورت رسمی اعلام خواهد کرد.

پیمان «آسمان‌های باز» یکی از چندین توافق‌نامه بین‌المللی است که واشنگتن در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد.

این پیمان که در سال ۱۹۹۲ میان روسیه، ایالات متحده  و ۳۲ کشور دیگر که بیشتر آنها عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، منعقد شد به ارتش این کشورها اجازه می‌دهد با اعلام قبلی، تعداد مشخصی از پروازهای شناسایی غیر مسلح را در فضای هوایی دیگر اعضا انجام دهند.

این پروازها می‌تواند با هدف از بین بردن سوءظن‌های بی‌اساس بین کشورهای رقیب، جلوگیری از تنش و کاهش احتمال درگیری نظامی انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ترامپ در ماه مه ۲۰۲۰ اعلام کرد كه مسكو به تعهدات خود در این پیمان كه هدف آن تقویت اعتماد بین دو ابرقدرت است، عمل نكرده.

مسکو و واشنگتن مدت‌هاست که یکدیگر را به نقض مفاد این پیمان متهم می‌کنند و در ماه مه دولت ترامپ گفت که مهلتی شش ماهه برای خروج از آن را اعلام کرده است.

این مهلت شش‌ماهه در نوامبر ۲۰۲۰ به پایان رسید و آمریکا رسما از این توافق خارج شد.

حال و با شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری و تغییر مقامات دولت آمریکا باید دید که در ماه‌های آینده تحولی برای بازگشت این دو کشور به پیمان آسمان‌های باز رخ خواهد داد یا خیر.

بیشتر از جهان