ناوالنی، از بازگشت قریب‌الوقوع خود به روسیه خبر داد

«می‌خواهم با رژیمی که قصد دارد من را به زندان بیندازد، مواجه شوم»

الکسی ناوالنی منتقد پوتین- HANDOUT / INSTAGRAM ACCOUNT @NAVALNY / AFP

الکسی ناوالنی، دشمن کرملین، برای اولین بار بعد از مسموم شدن اعلام کرد که قصد دارد به روسیه بازگردد و با رژیمی که می‌خواهد او را به زندان بیندازد، مواجه شود.

او در فیلمی کوتاه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد گفت که برای پرواز روز یکشنبه به مسکو بلیت تهیه کرده است: «روسیه کشور من است، مسکو شهر من است و دلم برای هر دو تنگ شده است. من روز ۱۷ ژانویه به خانه برمی‌گردم.»

به گفته این رهبر اپوزیسیون که برای نجات جانش به برلین منتقل شد و از اواخر ماه اوت در آلمان به سر می‌برد، او هرگز در مورد بازگشت به کشورش تردیدی نداشته است. او گفت که آلمان «کشور خوبی» است اما او به خواست خود آن‌جا نیست: «پس از این که به جانم سوء‌قصد شد، از آلمان و بخش مراقبت‌های ویژه سر در آوردم. حالا پوتین که دستور قتلم را داده بود، در سنگر خود پریشان شده و به همه خدمتکارانش گفته است که هر طور شده جلوی بازگشتم را بگیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ناوالنی در پرواز روز ۲۰ اوت سیبری به مسکو به کما رفت. چندین آزمایشگاه اروپایی مستقل، بعدا تایید کردند که او با یک عامل عصبی از خانواده تركیبات نوویچوك مسموم شده است كه اولین بار در اتحاد جماهیر شوروی تولید شد. بر اساس یک تحقیق روزنامه‌نگاری دیگر هم مشخص شد که این فعال سیاسی مخالف تقریبا چهار سال زیر نظر گروهی از ماموران امنیتی بوده است. در ادامه آن گزارش آمده است که آقای ناوالنی در تماس تلفنی با یکی از قاتلان احتمالی خود، با فریب از او اعتراف گرفت و جزییات خیره‌کننده‌ای از زیر زبان او بیرون کشید.

مقامات روسی، که منکر هرگونه دخالت در این سوء‌قصد هستند، رفتاری چندان معصومانه و بی‌گناه نداشته‌اند. بازرسان دولتی ابتدا از انجام تحقیقات جنایی درباره مسمومیت آقای ناوالنی خودداری کردند. سپس پلیس چنین تحقیقاتی را علیه همکاران آقای ناوالنی که در آپارتمان مامور امنیتی مورد ادعا حضور پیدا کرده بودند، آغاز کرد.

سازمان کیفری دولتی روز سه‌شنبه اعلام کرد که سعی دارد حکم تعلیقی منتقد پوتین را به مجازات حبس واقعی تبدیل کند. این حکم، که در سال ۲۰۱۴ در دادگاه موسوم به «ایو روچر» صادر شد، بعد‌ها به عنوان رای یک «ناعادلانه» از سوی دادگاه اروپایی حقوق‌بشر رد شد؛ با این وجود، روسیه از لغو حکم خودداری کرده است.

ولادیمیر پوتین در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود در ماه دسامبر تاکید کرد که افراد او هیچ ارتباطی با مسمومیت آقای ناوالنی ندارند. رئیس‌جمهور روسیه گفت: «اگر می‌خواستند او را بکشند، حتما کار را تمام می‌کردند.»

© The Independent

بیشتر از جهان