کدام روسای جمهور مراسم تحلیف جانشین خود را تحریم کرده‌اند؟

سوار نشدن به درشکه اندرو جانسون دلیل شرکت نکردن او در مراسم تحلیف رئیس جمهوری بعدی بود

باراک اوباما در مراسم تحلیف دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ - MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ، چهارمین رییس جمهور تاریخ ایالات متحده آمریکا خواهد بود که با شکست رسم ۱۵۰ساله در این روند، مراسم تحلیف جانشین خود را تحریم می‌کند.  

با چند هفته بحث بر سر اتهام‌زنی اشتباه مبنی بر این که انتخابات ماه نوامبر، «به سرقت رفته»، حدس‌و گمان‌هایی مبنی برعدم شرکت او در مراسم سوگند ریاست جمهوری جو بایدن در ۲۰ ژانویه، مطرح شده بود.  

پس از هجوم حامیان رییس‌جمهور به کنگره در چهارشنبه گذشته بود که او، نتیجه انتخابات را پذیرفت و از تعهد به «انتقال منظم» قدرت به رئیس‌جمهور بعدی و تصمیم خود برای شرکت نکردن در مراسم سوگند آقای بایدن خبر داد.  

او در توییتی نوشت: «به همه کسانی که سؤال کرده‌اند: در تاریخ ۲۰ ژانویه به مراسم تحلیف نمی‌روم.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این، به یکی از آخرین توییت‌های او بدل شد چرا که توییتر ساعاتی بعد در روز جمعه، او را به دلیل انتشار اطلاعات غلط درباره انتخابات و تهییج آشوبگرانی که به کنگره ریختند، او را از ادامه فعالیتش در توییتر منع کرد.  

آقای ترامپ، اولین رییس‌جمهور پس از اندرو جانسون در ۱۸۶۹ و در مجموع چهارمین رییس‌جمهوری است که شرکت در مراسم تحلیف جانشین خود را تحریم کرده است.  

جانسون که پس از ترور آبراهام لینکلن در سال ۱۸۶۵، رییس‌جمهور شد، در میان حزب خود آن قدر نامحبوب بود که از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شد و سپس در انتخابات ۱۸۶۸، در مقابل یولیسس اس. گرانت باخت.  

 

بازنده انتخابات ۱۸۶۸ زمانی که رقیب پیروزش برای جانشینی ریاست‌جمهوری سوگند یاد می‌کرد، چند متر آن‌طرف‌تر برای امضای قانون در کاخ سفید ماند. 

مورخان می‌گویند جانسون از شرکت در مراسم سوگند خودداری کرد زیرا گرانت از سوار شدن در درشکه به همراه او، برای رسیدن به مراسم تحلیف، خودداری کرد.  

تامس بالسرسکی، استادیار تاریخ در دانشگاه ایسترن کانتیکت به سی‌ان‌ان گفت که وضعیت در آن زمان «بسیار دوقطبی» بود و تحریم مراسم تحلیف «حتی آن زمان نامناسب بود».  

جان آدامز (در ۱۸۰۱) و فرزند او جان کوئینسی آدامز (در ۱۸۲۹) نیز، به دنبال رقابت‌های انتخاباتی که حتی بنا بر مقیاس‌های امروز نیز کم‌امتیاز تلقی می‌شوند، از شرکت در مراسم سوگند جانشین‌هایشان خودداری کردند.  

آدامز، دومین رییس‌جمهور ایالات متحده و اولین بازنده انتخابات، صرفا از شرکت در مراسم تحلیف تامس جفرسون در ۱۸۰۱ خودداری کرد. حامیان جفرسون از آدامز به عنوان «موجود دوجنسی وحشتناک» یاد کرده بودند.  

اما آن گونه که آقای بالسرسکی به سی‌ان‌ان می‌گوید: «آدامز با عدم شرکت در مراسم تحلیف جفرسون، شاید قصد داشت حرارت سیاسی را در پایتخت پایین بیاورد.» 

جان کوئینسی آدامز، پسر آدامز، دومین رییس‌جمهوری است که در رقابت با رقیب خود اندرو جکسون در ۱۸۲۸، مراسم تحلیف جانشین خود را تحریم کرد.  

دو رییس‌جمهور دیگر مارتین ون بیورن (در ۱۸۴۱) و وودرو ویلسون (در ۱۹۲۴) نیز، در مراسم تحلیف جانشین‌های خود دیده نشدند، اما این غیبت‌ها به همان سیاق به عنوان تحریم تلقی نمی‌شدند.  

مورخان می‌گویند میان ون بیورن و ویلیام هنری هریسون و ویلسون و وارن جی. هاردینگ، خصومتی در میان نبود و بیماری از جمله دلایل آن بود.  

گفته می‌شود که پسر ون بیورن در زمان برگزاری مراسم تحلیف جانشین او بیمار بود. ویلسون نیز همراه با جانشین خود به مراسم رفت، ولی به علت سکته، در آن جا نماند.  

پس از آن که نیکسون در میانه دور دوم ریاست جمهوری خود در اوت ۱۹۷۴ استعفا کرد، ریچارد نیکسون در مراسم تحلیف جرالد فورد شرکت نکرد.  

 به نوشته انجمن تاریخی کاخ سفید، «با آن که رییس‌جمهور آن جا نبود، این مراسم به عنوان یک جانشینی ریاست جمهوری تلقی می‌شد و نه یک تحلیف سنتی.» 

بیشتر بخوانید:  

Congress kicks off historic week of votes against president

Trump approves emergency declaration for Biden inauguration

Pelosi: Pentagon says there are tools to stop Trump from using nukes

Armed group planning ‘huge uprising’ if Trump removed, report says

Where can I watch Biden’s inauguration?

The most awkward inaugurations before Trump vs Biden

© The Independent

بیشتر از جهان