پس از اپل و گوگل، آمازون هم پیام‌رسان طرفداران ترامپ را ممنوع کرد

ترامپ پس از بسته شدن حساب توییترش، مهم ترین ابزار ارتباطی خود با هوادارنش را از دست داده است

پارلر که کاربرانش شامل نظریه‌پردازان توطئه، راست‌گرایان افراطی، و هواداران دونالد ترامپ می‌شود، بعد از شورش‌های روز چهارشنبه با ممنوعیت اپل و گوگل نیز مواجه شده است-Olivier DOULIERY / AFP

آمازون تازه‌ترین شرکت دنیای فناوری شد که «پارلر»را ممنوع کرد. «پارلر» شبکه‌ اجتماعی جایگزینی است که توسط راست‌گرایان افراطی و هواداران دونالد ترامپ استفاده می‌شود که به کنگره ایالات متحده یورش بردند.

آمازون در اعلامیه مطبوعاتی خود در روز شنبه گفت «پارلر» تا نیمه شب یکشنبه شب (به وقت ساحل غربی امریکا) از روی سرورهای این شرکت حذف خواهد شد و باید میزبان دیگری برای تارنمای خود بیابد.

این اقدام بدان معنی است که تارنمای پارلر که اکنون بر روی سرورهای آمازون است، تعطیل خواهد شد، مگر آن که سرور میزبان دیگری برای خود بیابد. به گزارش سی‌ان‌ان، در این صورت برنامک این برنامه هم غیرقابل استفاده خواهد شد.

پارلر که کاربرانش شامل نظریه‌پردازان توطئه، راست‌گرایان افراطی، و هواداران دونالد ترامپ می‌شود، بعد از شورش‌های روز چهارشنبه با ممنوعیت اپل و گوگل نیز مواجه شده است.

شرکت‌های فناوری امریکا استدلال کردند که پارلر شرایط استفاده از خدمات آن‌ها را نقض کرده است و کارشناسان اظهار داشتند که این برنامک باعث ترویج خشونت شده است که هنگام شورش هواداران رئیس جمهوری ایالات متحده در کنگره این کشور، کاملا مشهود بود.

آمازون برنامک پارلر را هم حذف خواهد کرد، و در نامه‌ای به پارلر نوشت که در هفته‌های اخیر حدود ۹۸  یادداشت یا «پُست» در این برنامک بوده است «که آشکارا خشونت را ترویج و تشویق می‌کردند»، و این شبکه «خطری واقعی و جدی علیه امنیت عموم مردم» ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه که به دست سی‌ان‌ان رسیده است، آمازون می‌افزاید: «ما شاهد افزایش ادامه‌دار محتوای خشونت‌آمیز در تارنمای شما بوده‌ایم که تمام آن‌ها ناقض شرایط استفاده از خدمات ما است. آشکار است که پارلر فرآیندی کارآمد برای پیروی از شرایط استفاده از خدمات وب آمازون ندارد.»

جان ماتزه، مدیرعامل پارلر، در پاسخ گفت که ممنوعیت آن‌ها توسط آمازون و سایر شرکت‌های فناوری «حمله‌ای هماهنگ‌شده از طرف شرکت‌های غول‌آسای دنیای تک بود تا رقابت را در این بازار از بین ببرند.»

او همچنین روز شنبه در پارلر نوشت که این برنامک برای حدود یک هفته از دسترس خارج خواهد بود «تا ما آن را از صفر بسازیم»، که حاکی از آن است که این شرکت نمی‌تواند به مهلت نیمه شب یکشنبه آمازون برای جابه‌جایی به میزبان سرور دیگری برسد.

روز شنبه پارلر همچنین از «اپ استور» اپل حذف شد، چرا که «از اتخاذ تمهیدات کارآمد برای مقابله با ترویج تهدیداتی علیه امنیت عمومی بازمانده است.»

اپل گفت که این تعلیق به قوت خود باقی خواهد ماند تا پارلر از درخواست‌های این شرکت که شامل «امکان نظارت کارآمد بر محتوا و سانسور کردن محتوای خطرناک و مضر در این شبکه» است، «پیروی» کند.

پارلر همچنین از «پلی استور» شرکت گوگل نیز حذف شد.

© The Independent