«ترامپ قصد داشت در راهپیمایی هوادارانش به سوی کنگره شرکت کند»

در یک بیانیه کاخ سفید آمده است که رئیس جمهوری در حال «مذاکره با رسانه های اجتماعی دیگر» و نیز «تاسیس رسانه خودش در آینده نزدیک» است

دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ در مراسم تحلیف در سال ۲۰۱۷ - van Vucci / POOL / AFP

دونالد ترامپ در تمام  طول ریاست جمهوری‌اش از سکوی توییتر برای برقراری ارتباط با مردم استفاده کرده است، اما توییتر حساب کاربری او را از روز جمعه به‌طور کامل و دائمی حذف کرد که گفته می‌شود سخت موجب خشم او شده است. 

به دنبال تصمیم توییتر برای حذف حساب کاربری آقای ترامپ که به گفته این شبکه به دلیل «خطربروز خشونت بیشتر» و به دنبال شورش مرگبار طرفداران رئیس جمهوری در محل کنگره آمریکا در روز چهارشنبه رخ داد، یک مقام ارشد دولتی روز جمعه  به نشریه پلیتیکو گفت پرزیدنت ترامپ «داشت از عصبانیت می ترکید». 

به گفته این مقام، حال آقای ترامپ «در صدد یافتن گزینه‌هایش» برای برقراری ارتباط با هوادارانش است.

در یک بیانیه کاخ سفید آمده است که رئیس جمهوری در حال «مذاکره با دیگر شبکه های پیام رسان» و نیز «تاسیس شبکه خودش در آینده نزدیک» است.

حذف حساب توییتری آقای ترامپ به دنبال انتشار این خبر صورت گرفت که گفته شد پرزیدنت ترامپ قصد داشته است با هوادارانش در راهپیمایی روز چهارشنبه به سوی ساختمان کنگره و محل برگزاری اجلاس نمایندگان مجلس سفلی و سنا برای تایید یا رد آرای کالج الکترال (شورای انتخابات)  همراهی کند.    

اما نشریه نیویورک تایمز به نقل از منابع مطلع گزارش داده است که مشاوران آقای ترامپ به او «نه!» گفته‌اند.

همچنین، گفته می‌شود که آقای ترامپ قصد داشته است گارد ملی را  به منظور جلوگیری از حضور احتمالی معترضان ضد ترامپ در آن اجتماع، احضار کند.

در عوض، روز چهارشنبه گارد ملی برای کمک به ماموران انتظامی در بیرون راندن شورشیان طرفدار ترامپ ازداخل ساختمان کنگره وارد عمل شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که که آقای ترامپ در ابتدا با به وخامت گراییدن اوضاع، از اعزام نیروهای کمکی برای پلیس واشنگتن خودداری کرده بوده است.

همراه با حساب کاربری آقای ترامپ، حساب‌های توییتری سیدنی پاول، وکیل دعاوی، و مایکل فلین، مشاور امینت ملی سابق آقای ترامپ، نیز به دلیل آنچه توییتر «اشاعه تئوری توطئه» خوانده است، برای همیشه حذف شده‌اند.

نشریه نیویورک تایمز می‌گوید، با توجه به این که پیشتر آقای ترامپ به متحدانش گفته بود که «آن‌ها هرگز مرا حذف نمی‌کنند»، اکنون با حمله‌ای غافلگیرکننده رو‌به‌رو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود برد پارسکِیل، مدیر سابق کارزار انتخاباتی آقای ترامپ، سال گذشته در جلسه‌ای با رئیس جمهوری و جرد کوشنر، داماد او، در مورد انتقال حساب آقای ترامپ از توییتر به «پارلر» - یک سکوی شبکه‌های اجتماعی محبوب در میان محفظه‌کاران – گفت‌وگو کرده بوده است.  

نیویورک تایمز می‌گوید آقای کوشنر این نظر را رد کرده و گفته بوده است که به اعتقاد او توییتر هرگز علیه رئیس جمهوری اقدام نخواهد کرد.

خشونت‌هایی که با قتل پنج نفر در محل کنگره رخ داد، توییتر را بر آن داشت که ابتدا حساب آقای ترامپ را برای ۱۲ ساعت لغو، و سپس آن را دائمی حذف کند.

به دنبال این اقدام، آقای ترامپ تصمیم گرفت از حساب «پوتوس» (حساب کاربری دفتر ریاست جمهوری) توییتر که برای روسای جمهوری درنظر گرفته شده است استفاده کند، اما کلیه تلاش‌های او تقریبا بلافاصله از طرف مدیریت توییتر خنثی شد.

گفته می‌شود که فضای حاکم بر کاخ سفید از هنگام شورش‌های کنگره به وخامت گراییده است. به گفته واشنگتن پست، مشاوران رئیس جمهوری او را به «شاه جورج دیوانه» و یک «هیولای کامل» تشبیه کرده‌اند.

یک منبع حزب جمهوریخواه به واشنگتن پست گفته است: «ترامپ معتقد است این افراد را چنان مرعوب کرده که جرئت درگیری با او را پیدا نمی‌کنند. فکر می‌کنم ترامپ درک نمی‌کند  که موقعیتش در حال حاضر تا چه حد متزلزل است.»

آقای ترامپ پیش از حذف حساب توییتریش اعلام کرد که در مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب، شرکت نخواهد کرد.

© The Independent