پمپئو خواستار محاکمه عاملان فاجعه پرواز ۷۵۲ در ایران شد

وزیر خارجه آمریکا از پاسخگو نبودن جمهوری اسلامی ایران در قبال این فاجعه و خودداری از محاکمه عاملان آن انتقاد کرد

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده- ANGELOS TZORTZINIS / AFP

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در پیامی به مناسبت نخستین سالروز سرنگون شدن هواپیمای مسافری خطوط هوایی اوکراین با موشک‌های سپاه پاسداران در ایران و مرگ کلیه سرنشیان آن، از پاسخگو نبودن جمهوری اسلامی ایران در قبال این فاجعه و خودداری از محاکمه عاملان آن انتقاد کرد.

مایک پمپئو در این بیانیه گفت، «مردم آمریکا یاد مسافران و خدمه پرواز پی‌اس‌۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین را که توسط شلیک غیرموجه ایران جان خود را ناگهانی و بدون دلیل باختند، گرامی می‌دارند. ایالات متحده در ادای احترام و فراخوان عدالت برای قربانیان این فاجعه فجیع به دولت‌های اوکراین، کانادا،‌ انگلستان، سوئد و افغانستان می‌پیوندد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی اضافه کرد: «تحقیقات خود ایران افشا کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این هواپیما را با دو موشک زمین به هوا سرنگون کرد. با این حال پس از یک سال، اعضای سپاه هنوز برای گرفتن جان ۱۷۶ مسافر و خدمه غیرنظامی بی‌گناه، هنوز پاسخگو نبوده‌اند. در عوض، در طول این تحقیقات طولانی‌مدت، رژيم به محافظت از سپاهیانی که مسئول بودند، ادامه داد. ما منتظر روزی هستیم که مقامات ایرانی با همان تعصبی که اکنون با آن جرایم مقامات خود را می‌پوشانند، برای جان مردم ایران اهمیت قائل شوند.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان برای خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان پرواز ۷۵۲ آرزوی آرامش کرد و به آنها تسلیت گفت.

ساعات ۶:۱۸ دقیقه بامداد چهارشنبه هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸، پرواز شماره ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در حالی که ۱۷۶ مسافر و خدمه داشت با موشک‌های سپاه بر فراز تهران سرنگون شد. اغلب شهروندان این پرواز مقیم یا شهروند کانادا بودند.

این هواپیما در حالی سرنگون شد که سپاه پاسداران سرگرم حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق بود تا انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی توسط ارتش ایالات متحده را بگیرد. حملات سپاه به پایگاه عین‌الاسد هیچ تلفات انسانی در پی نداشت.