اف‌بی‌آی: نشانی از دخالت آنتی‌فا در یورش به کنگره دیده نمی‌شود

جمهوری‌خواهان می‌گویند اعضای آنتی‌فا خود را به‌عنوان حامیان ترامپ جا زده‌اند

هزاران فعال طرفدار ترامپ با ورود به ساختمان کنگره، اموال را تخریب کردند و قانون‌گذارانی را تهدید کردند که قرار بود نیروهای مسلح از آن‌ها حفاظت کنند- ROBERTO SCHMIDT / AFP

اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، می‌گوید که هیچ مدرکی دال بر دخالت گروه ضدفاشیستی «آنتی‌فا» در یورش هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در دست نیست. 

جمهوری‌خواهان کنگره و رسانه‌های راست‌گرا در ادعاهایی بی‌اساس گفته‌اند که فعالان ضدفاشیست در خشونت‌ها دست داشته‌اند. 

استیون  دانتونو، معاون اف‌بی‌آی، در جواب به این سوال که آیا ممکن است فعالان آنتی‌فا برای آن‌که حامیان ترامپ را مسئول خشونت‌ها جلوه دهند، خود را در قابل حامیان ترامپ جا زده‌ باشند، گفت: «ما در حال حاضر، هیچ نشانه‌ای از این امر نداریم.» 

افرادی چون سارا پیلین و کن پکستون، دادستان کل تگزاس، کسانی بودند که بلافاصله ادعاهایی در این‌ زمینه مطرح کرده‌اند.

مت گیتز، نماینده کنگره از ایالت فلوریدا، حتی وقتی که مجلس نمایندگان روند اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات را ادامه داد، نظریه توطئه را بیشتر پیش برد. 

آقای گیتز، از حامیان جدی رییس جمهوری ترامپ، ادعا کرد که اعضای آنتی‌فا «خود را به‌عنوان حامیان ترامپ جا می‌زنند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هزاران فعال طرفدار ترامپ چهارشنبه، با ورود به ساختمان کنگره، اموال را تخریب کردند و قانون‌گذارانی را تهدید کردند که قرار بود نیروهای مسلح از آن‌ها حفاظت کنند. 

شورشی‌ها در آغاز توانستند از روند رای‌گیری برای تصویب آرای کالج انتخاباتی جلوگیری کنند، اما پس از آن‌که مأموران اجرای قانون ساختمان را بازپس گرفتند، اعضای مجلس نمایندگان و سنا برای تایید پیروزی بایدن، بازگشتند. 

برایان سیکنیک، یک مامور پلیس محافظ کنگره آمریکا، در جریان خشونت‌ها کشته شد؛ یک زن در داخل ساختمان به ضرب گلوله جان باخت؛ سه نفر دیگر نیز بر اثر جراجات وارده در جریان وقایع شرم‌آور در کنگره جانشان را از دست دادند. 

آقای ترامپ در آغاز از تماس با گارد ملی سرباز زد و سپس ویدیویی را منتشر کرد که در آن به آشوبگران گفت:‌ «ما شما را دوست داریم.» 

او سپس ویدیوی دیگری را یک روز بعد منتشر کرد و در نهایت خشونت‌ها را محکوم کرد، اما به غلط ادعا کرد که «فورا» گارد ملی را اعزام کرده است. 

حامیان آقای ترامپ حتی در داخل ساختمان کنگره «مدفوع کردند» و بعد معلوم شد که این عمل در دفاتر قانون‌گذاران نیز انجام شده است. 

منابعی آگاه در دفتر سناتور چاک شومر گفتند:‌ «آشوبگران حامی رییس جمهوری «فضولات افراطی» خود را در اطراف ساختمان پراکنده ساختند».

© The Independent

بیشتر از جهان