مهاجرت بیش از سه‌هزار پزشک از ایران در دوران کرونا

سازمان نظام‌پزشکی ایران اعلام کرد در مدت همه‌گیری کرونا بیش از ۲۰۰ پزشک جان خود را از دست داده‌اند

دبیرکل خانه پرستار ایران هم از رشد ۳۰۰درصدی مهاجرت پرستاران از ایران خبر داد- تصویر از بهمن زارعی/ خبرگزاری ایرنا

سازمان نظام‌پزشکی جمهوری اسلامی ایران از مهاجرت بیش از سه‌هزار پزشک از ایران از زمان آغاز همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تاکنون خبر داد. 

این سازمان روز شنبه ۲۰ دی‌ماه، در حساب کاربری توییتر خود با اشاره به اینکه طی مدت بیش از ده ماه همه‌گیری کرونا بیش از ۲۰۰ پزشک جان خود را از دست داده‌اند، نوشت: «دردناک است که در این ده ماه شاید بیش از ۳۰۰۰پزشک از کشور مهاجرت کرده‌اند.»

 

دبیرکل خانه پرستار ایران هم اواخر آذرماه، از رشد ۳۰۰درصدی مهاجرت پرستاران از ایران خبر داده و رییس سازمان نظام پرستاری تعداد پرستاران جان‌باخته بر اثر کرونا را حدود ۱۰۰ نفر اعلام کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در سراسر دنیا به‌عنوان خط مقدم جبهه مقابله با کرونا شناخته شد. در این دوران بیشترین فشارهای بر دوش پزشکان و پرستاران و به‌طورکلی کادر درمان بود، از بیش از همه در معرض همه‌گیری بودن و درمواردی منع شدن از دیدار خانواده‌هایشان برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری، تا ضرورت حضور در شیفت‌های طولانی و پی‌درپی برای رسیدگی به موج فزاینده بیماران. به همین علت در بسیاری کشورها مشوق‌ها یا پاداش‌هایی برای آن‌ها تعیین شد.

اما در ایران به‌جز فشارهای معمول دوران همه‌گیری در تمام دنیا، تشدید کاستی‌ها و مشکلاتی که از پیش هم در بسیاری از بخش‌های سیستم درمانی کشور وجود داشت، بار دوچندانی بر جامعه پزشکان و پرستاران گذاشت؛ از آن جمله می‌توان به کمبود امکانات در بسیاری از مراکز درمانی به‌ویژه در ماه‌های نخست شیوع همه‌گیری بسیار مشهود بود و خبرهایی از آن هر روز منتشر می‌شد، یا درمورد پرستاران مشکلات مربوط به استخدام و معوقات مزدی که همچنان گریبانگیر جمع بزرگی از آن‌هاست.