تهدید مجلس ایران به اخراج بازرسان آژانس انرژی اتمی

عضو هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوید که دولت بایدن یک ماه فرصت دارد تا تحریم‌ها را لغو کند

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر تا سوم اسفند، آمریکا تحریم‌های مالی، بانکی و نفت را حذف نکند قطعاً بازرسان آژانس را از کشور اخراج و حتماً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهیم کرد.»

احمد امیرآبادی فراهانی در گفتگو با شبکه یک صداوسیمای جمهوری اسلامی و با اشاره به سخنرانی دیروز رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت برجام یک قرارداد یک‌طرفه شد. او مدعی شد که ایران به کلیه تعهدات خود عمل کرد اما طرف مقابل به هیچ تعهدی عمل‌نکرده است.

او افزود که اروپا و آمریکا در یک جبهه قرار دارند و هیچ‌گاه پشت یکدیگر را خالی نکردند: «اشتباه ما این بود که اقتصاد خود را به وعده‌های اروپایی‌ها گره زدیم. به همین دلیل ما به دولت بایدن، از زمان آمدن به کاخ سفید یک ماه فرصت دادیم تا تحریم‌ها را لغو کند.»

روز گذشته، علی خامنه‌ای با تأیید مصوبه اخیر مجلس مبنی بر الزام دولت برای کاهش سطح تعهدات برجامی، در سخنانی گفت که مطالبه اصلی ما، رفع تحریم‌هاست. اگر آمریکا بدون رفع تحریم به برجام بازگردد، به ضرر ماست.

پیش‌تر و در همین رابطه، امید نوری پور، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان به ایندیپندنت فارسی گفت که ایران تا همین جا از تعهدات خود در برجام عدول کرده است. اما هدف اصلی ما جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی است. به همین دلیل منتظر می مانیم تا ایالات متحده پس از روی کار آمدن جو بایدن به برجام باز گردد، سپس تصمیم گیری می‌کنیم. تا آن زمان از به کار بردن مکانیسم ماشه به عنوان راهکار بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل خودداری می‌کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، اگر هر یک از طرف‌های توافق به کمیسیون مشترک برجام شکایت کنند، کمیسیون ۱۵ روز فرصت خواهد داشت تا راه حلی برای موضوع پیدا کند. اما اگر مسائل حل نشد قضیه به وزیران خارجه ارجاع و آن‌ها ۱۵ روز دیگر فرصت دارند تا موضوع را حل‌وفصل کنند. بعد از آن کمیسیون مشترک پنج‌روز دیگر فرصت دارد تا مساله را فیصله دهد.

اگر به دنبال این فرایند ۳۵ روزه، رضایت شاکی تامین نشده باشد، باز هم می‌تواند موضوع را به عنوان «عدم پایبندی اساسی» نسبت به تعهدات برجامی، به شورای امنیت ارائه کند، و این بار شورا، بر اساس ماده ۴۱ منشور سازمان ملل، باید ظرف ۳۰ روز درمورد قطعنامه‌ای برای ادامه تعلیق تحریم‌ها رأی بدهد.