شرایط جدید حریم خصوصی واتس‌اپ: قوانین جدید چه می گویند؟

بروزرسانی مهم واتس‌اپ، به افراد امکان می دهد که با کسب و کارها ارتباط برقرار کنند

بیانیه جدید واتس‌اپ، به هراس و نگرانی دامن زده است - Gabriel BOUYS / AFP

اعلام خبر قوانین جدید واتس‌اپ - و مجبور کردن کاربران به موافقت با آنها- به گسترش هراس در بین افرادی دامن زده که برای ارتباط و تماس با دوستان و بستگان خود به این برنامک پیام رسان وابسته هستند. واتس‌اپ مدت هاست که با در اختیار داشتن فناوری‌های مهم (که به منظور رمزگذاری مکالمات با این اپلیکیشن سازگار شده‌اند)، به تعهد خود در زمینه امنیت و حریم خصوصی افتخار می‌کند. اما بیانیه جدید این برنامک پیام‌رسان، کاملا برعکس به هراس و نگرانی دامن زده است. هراس از بابت اینکه اطلاعات افراد نه تنها به صورت امن و محرمانه نزد واتس‌اپ نمی‌ماند بلکه با فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود.

اما واقعیت این تغییرات چیست و افراد چقدر باید درباره آن نگران باشند؟

اتفاقی که باعث این تغییرات شد، شرایط جدید واتس‌اپ است و الزاماتی است که کاربران با آن موافقت می‌کنند. طی چند روز گذشته از کاربران خواسته شده که با این تغییرات موافقت کنند. در حال حاضر آنها می‌توانند پذیرش این شرایط را به تعویق بیاندازند و به زمان دیگری موکول کنند، اما در نهایت کاربران دیگر قادر نخواهند بود که بدون موافقت با این قوانین جدید از واتس‌اپ استفاده کنند. 

این قوانین جدید شامل توضیحات مختصری مبنی بر این است که واتس اپ چگونه اطلاعات کاربران را با فیس‌بوک به اشتراک خواهد گذاشت و این اطلاعات به اشتراک گذاشته شده چگونه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شرایط حریم خصوصی جدید اعلام می دارد که «به عنوان بخشی از خانواده شرکت‌های فیس‌بوک، واتس‌اپ اطلاعاتی از این خانواده شرکت‌ها دریافت خواهد کرد و همچنین با آنها به اشتراک می‌گذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ما ممکن است اطلاعاتی که از آنها دریافت می کنیم را مورد استفاده قرار دهیم و آنها ممکن است اطلاعاتی را که از ما دریافت می‌کنند به منظور کمک به عملکرد، ارائه ، توسعه، درک، تنظیمات اختصاصی، پشتیبانی و بازاریابی خدمات و پیشنهادها مورد استفاده قرار دهند.»

این خلاصه‌ای از وضعیتی است که به نگرانی‌ها و ترس‌ها دامن زده؛ مبنی بر اینکه ممکن است داده ها و اطلاعات افراد در واتس‌اپ محافظت نشوند. نکته ای که باید در نظر گرفت این است که «اطلاعات» گردآوری شده توسط واتس‌اپ، چت‌ها را شامل نمی‌شود. زیرا چت‌ها رمزگذاری شده‌اند و از این رو محتوای چت‌ها حتی در صورتی که شرکت بخواهد، برای آنها قابل دیدن نخواهد بود. بلکه داده های شخصی از قبیل شماره تلفن کاربران و لیست تماس‌ها و نام پروفایلها و تصاویر و داده‌های تشخیصی مد نظر است. بنابراین - دست کم تا کنون- جایی برای نگرانی از بابت اینکه مکالمات خصوصی واتس‌اپی ما برای مثال به منظور اهداف تبلیغاتی فیس‌بوک مورد استفاده قرار بگیرند وجود ندارد.

فراتر از اینها، واتس‌اپ مُصِر است که کاربران اروپایی حتی با موافقت با این شرایط، هیچ تغییراتی در استفاده از داده‌های خود نخواهند دید. یکی از سخنگویان واتس‌اپ می‌گوید: «در روش های به اشتراک گذاری واتس‌اپ در ناحیه اروپا (از جمله انگلستان)، هیچ تغییری ناشی از شرایط خدمات و حریم خصوصی بروزرسانی شده واتس‌اپ، رخ نخواهد داد»

«برای جلوگیری از ایجاد هرگونه تردید، هنوز هم مواردی وجود دارد که واتس‌اپ، داده های کاربر در منطقه اروپا را به منظور استفاده از این داده ها در توسعه محصولات یا تبلیغات در اختیار فیس بوک نگذارد.»

مدیر سیاست‌های عمومی واتس اپ در اروپا، خاورمیانه و آفریقا در رشته توییتی به استدلالی کم و بیش مشابه پرداخت. او می‌نویسد: «مواردی وجود دارد که واتس‌اپ، داده‌های کاربران در اروپا را به منظور استفاده برای توسعه محصولات خود و یا اهداف تبلیغاتی، با فیس بوک به اشتراک نمی‌گذارد.»

بروزرسانی مهمی که واتس‌اپ اخیرا اضافه کرده، مشخصه‌های جدیدی است که به افراد امکان می‌دهد تا با کسب و کارها ارتباط برقرار کنند - و فیس‌بوک می‌تواند میزبان این کسب و کارها باشد. حین تماس، پیام‌ها ممکن است توسط فیس‌بوک مدیریت شده و ذخیره شوند، و از این رو این مکالمات ممکن است به صورت کلی با این شرکت به اشتراک گذاشته شوند.

البته کاربران باید در صورت وقوع چنین چیزی از آن مطلع شوند. طی مکالمه با کسب و کاری که فیس‌بوک پیام‌هایش را مدیریت می‌کند، یک پیغام ظاهر می‌شود و در صورتی که کاربر نخواهد این اطلاعات را (با فیس‌بوک) به اشتراک بگذارد، می تواند مکالمه را متوقف کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی