چهار نماینده کنگره از حزب جمهوریخواه در میان آشوبگران بودند

پلیس در حال شناسایی افرادی است که به داخل ساختمان کنگره یورش بردند

پلیس تاکنون ۶۸ نفر را بازداشت کرده و در پی دستگیری ۳۶ نفر دیگر است- AFP

دست‌کم چهار قانونگذار عضو حزب جمهوری‌خواه در رویدادهای مرتبط با هجوم مردم به داخل ساختمان کنگره آمریکا شرکت داشته‌اند.

نشریه نیویورک‌تایمز گزارش می‌دهد که «دریک اوانز»، نماینده مجلس نمایندگان از ویرجینیای غربی، ویدئویی از دقایق ورودش به کنگره به اشتراک گذاشته بوده که بعدا آن را حذف کرده است. تری لین ویوِر، نماینده ایالت تنسی، هم به نشریه «تنسیَن» گفت که می‌خواسته است در کارزار پیش از هجوم مردم به داخل کنگره، «در مرکز» آن باشد. او گفت: «تعداد چشمگیری وطن‌پرست آنجا بود.» خانم ویور بعدا در یک توییت تصویر اجتماع مردم در پای پلکان کنگره را به اشتراک گذاشت و نوشت: «روزی حماسی و تاریخی از اجتماع وطن‌پرستان از سراسر کشور در واشنگتن دی سی.»

آماندا چِیس، سناتور ایالت ویرجینیا، به‌رغم شواهد بسیار، بروز خشونت (در کنگره) را تکذیب و بعدا پلیس را به قتل یک زن کالیفرنیایی در داخل ساختمان کنگره متهم کرد. رسانه «هنریکو سیتیزِن» می‌گوید که خانم چِیس در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «یک سرباز سابق ارتش که امروز بی‌رحمانه توسط پلیس در کنگره به قتل رسید.» او افزود: «این‌ها آشوبگر و غارتگر نیستند؛ این‌ها وطن‌پرستانی هستند که به کشورشان عشق می‌ورزند و نمی‌خواهند ببینند جمهوری بزرگ ما تبدیل به یک کشور سوسیالیستی می‌شود. من آنجا با مردم بودم؛ می‌دانم. روایت‌های جعلی رسانه‌ها را باور نکنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاستین هیل، نماینده ایالت میسوری، از حضور در مراسم تحلیف خود در این ایالت خودداری کرد تا در اجتماع واشنگتن شرکت کند. نشریه «سن لوئی دیسپَچ» از آقای هیل نقل کرده است که او تا پای ساختمان کنگره پیاده‌روی کرده اما داخل آن نشده است.

سناتور داگ ماستریانو از ایالت پنسیلوانیا، اعزام یک اتوبوس حامل مردم به واشنگتن دی‌سی را سازماندهی کرد اما به گزارش نشریه «هیل» در یک ویدئو خاطرنشان کرده که در درگیری با پلیس شرکت نداشته است. به گزارش این نشریه، مت مَداک، نماینده میشیگان هم در این اجتماع حضور داشته است.

در گرماگرم همه این‌ موارد، پلیس فدرال (اف بی آی) و پلیس ناحیه واشنگتن در حال انتشار تصاویر اشخاصی هستند که به خاطر هجوم خشونت‌بار به داخل کنگره، تحت پیگرد قانونی قرار دارند. به دنبال برخوردهای خشن میان پلیس و هواداران آقای ترامپ  که به داخل ساختمان کنگره هجوم بردند و اعضای کنگره را مجبور به تخلیه ساختمان و پناه بردن به مکان‌های مخفی کردند، پلیس تاکنون ۶۸ نفر را بازداشت کرده و در پی دستگیری ۳۶ نفر دیگر است. در این برخوردها چهار آشوبگر کشته و ۵۶ افسر پلیس مجروح شدند. یک افسر پلیس که مورد ضرب‌وشتم و حمله با «تِیزِر» (نوعی سلاح که قربانی را برای حدود یک دقیقه شوکه می‌کند) قرار گرفته، همچنان در بیمارستان بستری است. 

اتهام این افراد آشوبگری و تخطی از قوانین حمل‌واستفاده از اسلحه است؛ آشوبگران در داخل ساختمان کنگره غارتگری و خرابکاری کردند، به مجسمه‌های داخل آن صدمه زدند  و با پلیس درگیر شدند.

در میان مظنونان، سفیدپوستان برتری‌طلب، معتقدان به تئوری توطئه و کسانی که منکر هولوکاست هستند به چشم می‌خورند. تعدادی از آن‌ها از جمله جِیک آنجِلی ۳۲ ساله که به گفته نشریه «آریزونا ریپابلیک» ملقب به «اِنان شَمَن» است، در فضای مجازی شناسایی شده‌اند. یک هوادار ترامپ معتقد به تئوری توطئه «کیواِنان» که ردایی پوستین‌مانند و کلاه شاخدار بر سر داشت، بارها در تصاویر روز چهارشنبه در خارج از ساختمان کنگره دیده شده است. مردی هم که حین هجوم به داخل کنگره علامت شرکتی را که در آن کار می‌کرد بر سینه داشت، از سوی کارفرمایان خود در مریلند اخراج شده است اما بسیاری دیگر هنوز شناسایی نشده‌اند. دنی کولسون، معاون سابق اف بی آی ضمن اشاره به این که عاملان آشوب، مسئول (رویدادهای پس از آن) هستند، به شبکه فاکس نیوز گفت: «این واقعه خودجوش نبود. کسانی آن جا بودند که برای این هدف آمده بودند، آن را دامن زدند و این هرج‌ومرج وحشتناک را به وجود آوردند.»

جفری روزِن، کفیل دادستانی کل، در بیانیه‌ای گفته است: «وزارت دادگستری متعهد است که عاملان حمله به دولت و حکومت قانون با عواقب کامل اعمال خود در چارچوب قانون، روبه‌رو شوند. برخی از شرکت‌کنندگان در خشونت‌های روز گذشته، امروز تفهیم اتهام خواهند شد. ما در روزها و هفته‌های آینده با توسل به اصول قانونی، شواهد را ارزیابی و موارد جرم و جنایت را مشخص خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم کسانی که عامل (این وقایع) بوده‌اند در مقابل قانون پاسخگو هستند.»

اداره پلیس متروپولیتن برای شناسایی کسانی که به‌طور غیرقانونی وارد ساختمان کنگره شده و در جرائمی که در محوطه کنگره واقع در «پلاک ۱۰۰ خیابان اول شمال‌غربی» انجام شد شرکت داشته‌اند، تقاضای کمک کرده است. پلیس به‌منظور شناسایی کسانی به‌طور غیرمجاز وارد کنگره شده‌اند ۲۶ صفحه عکس منتشر کرده است. رابرت کُنته، رئیس پلیس متروپولیتن گفت: «ما هنوز برای شناسایی و تعقیب قانونی تک‌تک آن اراذل برای اقدامات خشونت‌بارشان، کار بسیاری در پیش رو داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان