نقش گروه «پسران مغرور» در حمله هواداران ترامپ به کنگره

گروه پسران مغرور در تجمعات عمومی دست به خشونت زده و فلسفه‌ای زن‌ستیز و نژادپرستانه دارد

تجمع اعضای گروه «پسران مغرور» در مقابل ساختمان کنگره آمریکا، ۶ ژانویه ۲۰۲۱-REUTERS/Jim Urquhart

به گزارش رسانه‌های محلی، جمعی از هواداران دونالد ترامپ که دیروز چهارشنبه به منظور متوقف کردن جلسه کنگره برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند، برخی اعضای گروه‌های راست افراطی، به ویژه «کیوانان» (QAnon) و «پراد بویز» (پسران مغرور- Proud Boys) بودند.

در جریان مبارزات انتخاباتی، از آقای ترامپ به‌صراحت دعوت شد تا این دو گروه را محکوم کند اما او از این کار خودداری کرد، چرا که ظاهرا تمایلی به از دست دادن رای این افراط‌گرایان خطرناک نداشت.

«کیوانان» که قدمت آن از «پراد بویز» کمتر است، فرقه‌ای است با این باور که یک مامور مخفی از درون دولت می‌کوشد افراد شیطان‌پرست و کودک‌آزاری را که رهبری حزب دموکرات را در دست دارند ریشه‌کن کند. این نوع جدیدی از نظریه توطئه قبلی موسوم به پیتزاگیت (Pizzagate) است که ادعا می‌رد هیلاری کلینتون و دموکرات‌ها در یک پیتزافروشی در واشنگتن برای آزار جنسی کودکان استفاده می‌کرده‌اند.

امتناع آقای ترامپ از محکوم کردن «پراد بویز» در جریان اولین مناظره انتخاباتی او با آقای بایدن در ۲۹ سپتامبر در دانشگاه کیس وسترن رزرو در کلیولند اوهایو، یکی از لحظات تعیین‌کننده ریاست‌جمهوری یک‌دوره‌ای فاجعه‌بار او بوده است. کریس والاس، مجری فاکس نیوز، که مجری آن مناظره بود، از رئیس‌جمهور سؤال کرد که آیا او پراد بویز را محکوم می‌کند یا نه.  اما آقای ترامپ در عوض این پیام را به آن‌ها فرستاد: «عقب بایستید و در حال آماده‌باش باشید.» (Stand back and stand by)

پسران مغرور(پراد بویز) ، دارودسته‌ای است که تنها از مردان عضو می‌گیرد، در تجمعات عمومی دست به خشونت می‌زند و فلسفه‌ای زن‌ستیز و نژادپرستانه دارد. این گروه راست‌گرایی است که پس از انتخاب آقای ترامپ به وجود آمد. این گروه در ابتدا حالت شبه‌روشنفکری و مخالف جریان اصلی داشت اما به‌سرعت به یک گروه اوباش‌تر و آشکارا افراطی تبدیل شد که به‌طور فزاینده‌ای مایل به انجام اقدامات خشونت‌آمیز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شخصیت اصلی در تاریخ پراد بویز، «گوین مک‌اینس»، از بنیانگذاران مجله وایس (VICE) بود. وی در سال ۲۰۰۸ وایس را ترک کرد و از آن زمان به بعد، به انتشار دیدگاه‌های افراطی درباره نژاد سفید، مردانگی و فرهنگ سیاسی مشغول بوده است. او بر این باور است که «نزاکت سیاسی» (political correctness) مردانگی آمریکایی‌ها را خرد می‌کند و دیگر این که غرب و به ویژه  مردان غربی، موجودات برتر هستند.

دفاع آقای مک‌اینس از سخنان نژادپرستانه، زن‌ستیزانه و همجنسگرایانه خود این است که این‌ها صرفا «طعن و کنایه» و نقد و تمسخر فرهنگی است. با این حال، همان‌طور که ناظران جریان‌های افراطی در «ساثرن پاورتی لا سنتر» می‌گویند، وی صریحا با چهره‌های راست افراطی ارتباط برقرار کرده و برای نشریات برتری‌طلب سفید پوست مانند «رنسانس آمریکا» مطلب نوشته است. وی در نوشته‌اش برای این نشریه، خود را یک «رئالیست نژادی» توصیف کرد و به انکار چپ‌گرایان از وجود اختلافات ذاتی بین گروه‌های نژادی حمله کرده است.

در راهنمای سال ۲۰۱۷ این گروه در وب سایت‌‌ آن‌ها به نام  «مجله پراد بویز» (Proud Boy Magazine) چنین آمده است: «ما بر اساس نژاد یا گرایش/ اولویت جنسی تبعیض قائل نمی‌شویم. ما یک «فلان‌ایست»، «فلان‌ایسم» و «فلان‌‌هراس» نیستیم که در چارچوب روایت چپ بگنجد. ما واقعا معتقدیم که غرب بهترین است و از کسانی که به اصول ما اعتقاد دارند، استقبال می‌کنیم.»

آقای مک‌اینس در سال ۲۰۱۸ از این گروه جدا شد. پیش از جدایی او، حساب‌های او و پراد بویز در رسانه‌های اجتماعی و پی‌پال (PayPal) مسدود شدند.

این گروه برای پذیرش عضویت اعضا جدید، مراسم و تشریفات خاص خود را دارد که بسته به سلسله‌مراتب اعضا متفاوت است. از جمله این تشریفات، خواندن شهادت‌نامه برای پذیرش در گروه است: «من یک شوونیست غربی هستم که از عذرخواهی به دلیل ایجاد جهان مدرن امتناع می‌ورزد.» مراسم دیگر خواندن نام پنج نوع غلات صبحانه هنگام شلاق خوردن است. اعضا همچنین باید تعهد بدهند که از خودارضایی امتناع خواهند کرد.

گرچه پراد بویز ادعا می‌کند که تنها یک نیروی «دفاعی» در مقابل افراط‌گرایان تفکر سیاسی چپ‌گرا و مسلمانان تندرو است اما آن‌ها به‌طور منظم در تجمع‌های راست‌گرایانه و جمع ‌طرفداران ترامپ و تظاهرات ضد چپ هم حاضر بوده‌اند. آن‌ها را می‌توان با لباس‌های متحدالشکل پیراهن‌های یقه‌دار مشکی و زرد مارک فرد پری (Fred Perry) که اکنون به دلیل ارتباط با این گروه دیگر تولید خود را متوقف کرده است و نیز حمل آشکار اسلحه، از چوب بیس‌بال گرفته تا سلاح گرم، شناسایی کرد.

آن‌ها اغلب با معترضان چپگرا درگیر می‌شوند و سپس ادعا می‌کنند که از «بقیه» جمعیت یا شهر«دفاع» کرده‌اند. آن‌ها مرتبا خود را به‌عنوان متحدان پلیس یا پشتیبان اجرای قانون معرفی می‌کنند. (چندین افسر پلیس در ایالات‌متحده به دلیل ارتباط با این گروه یا احتمالا عضویت در آن  مورد تحقیق قرار گرفته‌ یا اخراج شده‌اند.)

گرچه برخی از بدنام‌ترین حضور‌های خیابانی آن‌ها در تجمع‌های گروه‌های دیگر بوده است، از جمله در اواخر ماه اوت در پورتلند که به یک نزاع کشیده شد، این گروه در واکنش به وقایع خاص، تظاهرات خود را برگزار می‌کند. یکی از مثال‌های آن‌ تظاهراتشان در پورتلند، چند روز قبل از اولین مناظره ترامپ و بایدن به مناسبت کشته شدن «آرن جی دنیلسون» بود. وی یک معترض راست‌گرا بود که در اوایل ماه سپتامبر به دست مایکل رینوئل، یک چپ‌گرای مسلح، کشته شد. در آن تظاهرات که قبل از دستور فرماندار اورگان به برقراری وضعیت اضطراری برای جلوگیری از ناآرامی‌های داخلی، اطلاع‌رسانی شده بود، بر خلاف تصور این گروه شمار اندکی حاضر شدند. علی‌رغم این واقعیت که اعضای گروه کاملا مسلح و خواستار سرکوب شدید معترضان چپ‌گرا بودند و گرچه یکی از آن‌ها لگدی  به سر یک روزنامه‌نگار زد، اما هیچ درگیری با پلیس به وقوع نپیوست.

ساعاتی پس از اینکه آقای ترامپ در جریان مناظره به آن‌ها گفت که «عقب بایستید و در حال آماده‌باش باشید» این گروه آن را به‌صراحت جشن گرفت. محققانی که رفتار گروه‌های افراطی آمریکایی را مطالعه می‌کنند، روشن ساختند که گرچه آقای ترامپ و متحدان اصلی وی آن سخن را یک اشتباه لفظی غیر‌منتظره معرفی کردند [ادعا این است که ترامپ می‌خواسته بگوید «دست بکشید» و به اشتباه گفته است «آماده باشید.] پراد بویز آن را به‌عنوان یک جواز عمل برای خود به حساب آورده است.

یکی از کاربران توییتر به نام مایک بیکر نوشت: «گروه پراد بویز اکنون آن سخن آقای ترامپ را به آرم خود اضافه کرده است»

کاربر دیگر توییتر به نام الکس نیوهاس نوشت: «به‌عنوان یک محقق جریان‌های افراطی، می‌توانم با اطمینان بگویم که شبه‌نظامیان، پراد بویز و برتری‌طلبان سفیدپوست «آماده‌باش» ترامپ را کاملا طبق معنی لغوی به‌عنوان فراخوان آمادگی برای جنگ داخلی تعبیر کرده‌اند.»

دوین بورگارت از کاربران توییتر نیز نوشت: «چه جای تعجب است که ترامپ فرمان «عقب بایستید و در حال آماده‌باش باشید» به پراد بویز داده باشد؟  راجر استون، مشاور آقای ترامپ که شامل عفو او شده است، با افتخار عضو پراد بویز است. اگر نگران نیستید استون آن‌ها را مانند برادران بروکس (Brooks Bros) در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان شورشی به کار بگیرد، متوجه وخامت اوضاع نیستید.»

عصر روز پنج ژانویه، یک شب قبل از این که شورش‌های هواداران ترامپ جهان را بهت‌زده کند، رهبر پراد بویز، انریکه تاریو، در واشنگتن دی سی دستگیر شد. اتهام او تخریب اموال به دلیل سرقت بنر «زندگی سیاهان مهم است» (Black Lives Matter) از یک کلیسا در واشنگتن دی سی و سوزاندن آن است.

بازداشت وی می‌تواند مقدمه‌ای برای صحنه‌های بسیار بدتر در آینده باشد.

© The Independent