۹۰ درصد ترک‌تحصیل کرده‎‌ها معتاد می‎‌شوند

پیش‌تر هم افزایش آمار خودکشی در میان دانش‌آموزان جامانده از تحصیل به‌عنوان بحران در نظام آموزش ایران مطرح شد

ایران، در سال جاری و با شیوع ویروس کرونا، در زمینه تحصیل با آسیب‌های جدی مواجه شد - عکس از ایرنا

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که ۹۰ درصد دانش‌آموزان بعد از ترک‌‎‌تحصیل، به اعتیاد روی می‌‎آورند.

اسکندر مومنی گفته است که بررسی دقیق در جامعه آماری «ترک‌‌تحصیل‌کرده‌ها» نشان می‌‎دهد که ۹۰ درصد دانش‌آموزان پس از ترک‌تحصیل به اعتیاد روی می‎‌آورند. به گفته او ۸۰ درصد معتادان بعد ترک، مجددا به سمت اعتیاد باز می‌‎گردند.

به گفته دبیرکل‎ ستاد مبارزه با موادمخدر، باید نسبت به اعتیاد برای خانواده‌‌ها حساسیت ایجاد شود. مردم می‌‌خواهند مواد مخدر در دسترس نباشد تا کسی آن را مصرف نکند و این مهم، حق مردم است؛ پس باید همه برای این هدف‌‌گذاری عمومی و ایجاد حساسیت، تلاش کنند.

آقای مومنی که در نشست «هم‌اندیشی همکاری در طرح جامع یاریگران زندگی» که با حضور وزیر برگزار شد سخنرانی می‌کرد، همچنین اعلام کرد که در سال آتی، میان ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد با دیگر سازمان‌‌ها و نهادها مانند صداوسیما، تفاهم‌‌‌نامه‌‌هایی برای کم کردن آسیب‌‌های اجتماعی، امضا خواهد شد.

در سال جاری و با شیوع ویروس کرونا در دنیا، وضعیت آموزشی در بسیاری از کشورها به چالشی جدی برای مقام‌‌های آموزشی و خانواده‌‎ها تبدیل شد و در این میان ایران، یکی از کشورها‎یی بود که بیشترین آسیب را متحمل شد. آمارهای رسمی ترک‌‎تحصیل و بازماندگان از تحصیل در مناطق مختلف ایران از بحرانی جدی در این خصوص حکایت دارند. طبق آمارهای رسمی، فقط در استان خراسان رضوی، ۴۰ هزار دانش‌آموز از ادامه تحصیل بازماندند. رشد سه برابری آمار کودکان ترک‌‌تحصیل‌کرده یا بازمانده از تحصیل، موجب شد که یک جلسه فوری در سطح این استان برای رسیدگی به این موضوع، تشکیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین، نخستین فردی بود که در هفتم آذر امسال، آمار ترک‌‌تحصیل دانش‌آموزان استان را اعلام کرد. به گفته حسنعلی اصغری، دو هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سطح این استان شناسایی شده‎‌اند که یک هزار و ۲۲۷ نفر در مقطع متوسطه و ۷۷۳ نفر در دوره ابتدایی هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان هم در تاریخ یازدهم آذرماه اعلام کرد که ۴ هزار و ۵۱۰ دانش‌آموز کرمانی در مقطع اول متوسطه ترک‌‌تحصیل کرده‌‌‌اند. به گفته احمد اسکندری‌نسب، سه هزار و ۶۷۷ نفر از ۶۵ هزار کودک هفت ساله، برای ثبت‌نام در مقطع اول ابتدایی مراجعه نکرده‌‎اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خوزستان نیز بیست و ششم آذرماه خبر داد که ۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در خوزستان ترک‌‌تحصیل کرده‌‌اند که بیشتر آن‌‌ها دختر بوده‌‌اند. در سال گذشته در این استان، به‌طور تقریبی تعداد ۱۱ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که ۵ هزار و ۳۰۰ نفر آن‌ها مشخص شده و از این تعداد دو هزار و ۷۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفته‌‌اند ولی به گفته مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان خوزستان، اطلاعات بقیه آن‌ها در دسترس این اداره قرار نگرفت.

بر اساس آمار بخش آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، تنها در مقطع ابتدایی در سال گذشته، ۱۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان‌‌ها شناسایی شده است که ۳۴ هزار نفر از آن‌ها به مدرسه بازگشته‎‌اند و باقی همچنان در آمار ترک‌‌تحصیل‌کرده‎‌ها یا بازمانده از تحصیل قرار دارند.

در تازه‌ترین گزارش‌‌های ارائه شده مرکز آمار ایران، ترک‌‌‌تحصیل به‌ طور خاص در مقطع متوسطه طی چهار سال گذشته در ایران دو برابر افزایش یافته است.

البته نمی‌توان تاثیر شیوع کرونا را در بحران‌‌های اجتماعی نادیده گرفت ولی در مسئله ترک‌‌تحصیل دانش‌آموزان ایرانی، عواملی چون فقر اقتصادی، مشکلات معیشتی، فقر فرهنگی و ساختار سنتی برخی خانواده‌‌ها، ناکارامد بودن نظام آموزشی و غیبت دولت همواره بیشترین تاثیر را داشته‌اند.

به‌جز آمار رسمی که مرکز آمار ایران در مورد ترک‌تحصیل‌کرده‌‌ها منتشر می‌‎کند، در ماه‌های شیوع کرونا در ایران میلیون‌ها دانش‌آموز در کشور به دلیل عدم دسترسی به وسایل و امکانات آموزشی و اینترنت از تحصیل بازماندند.

در حالی که امروز دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است که ۹۰ درصد دانش‎آموزان بعد از ترک‎‌تحصیل به اعتیاد روی می‌‎آورند، اخبار منتشر شده در مورد خودکشی دانش‎آموزان در ماه‎‌های اخیر در ایران هم نشان می‌‎دهد که خودکشی بین دانش‎آموزان ترک‌‌تحصیل کرده یا محروم از تحصیل، افزایش داشته است.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید؛ با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۱۹ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.

بیشتر از زندگی