درخواست ترامپ برای ابطال نتایج انتخابات در کنگره

اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا قرار است امروز گزارش نهایی کالج‌های انتخاباتی ایالت‌های مختلف را قرائت و تایید کنند

تجمع حامیان دونالد ترامپ،واشنگتن دی سی، ۶ ژانویه ۲۰۲۱- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی ایالات متحده روز چهارشنبه، و ساعاتی پیش از آغاز نشست مشترک کنگره برای تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر، بار دیگر ادعای بروز «تخلف و تقلب» در انتخابات را مطرح کرد و خواستار ابطال نتایج شد.

ترامپ، که طبق گزارش مجمع گزینندگان (الکترال کالج‌های) ایالت‌های مختلف آمریکا نتیجه را به رقیب دموکرات خود واگذار کرده و دو هفته دیگر باید قدرت را تحویل دهد، از معاون خود به عنوان رییس سنا خواست امروز در کنگره این کار را انجام دهد.

وی در توییتی نوشت، «ایالت‌ها می‌خواهند رأی‌شان را که اکنون می‌دانند بر اساس تخلفات و تقلب به علاوه روند فاسدی که هرگز تایید قانونی نداشته است صورت گرفته است، اصلاح کنند. تمام کاری که مایک پنس باید انجام دهد این است که آنها را به ایالت‌ها بازگرداند، و ما پیروز می‌شویم. این کار را بکن مایک، وقت شهامت مفرط است!»

دونالد ترامپ در توییت دیگری خطاب به هم‌حزبی‌های خود در کنگره نوشت، «حزب جمهوری‌خواه و مهم‌تر از آن، کشور ما، بیش از گذشته به ریاست جمهوری نیاز دارد – قدرت وتو. قوی باشید!»

این پیام‌های ترامپ در حالی است که اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا قرار است بعد از ظهر امروز در یک نشست مشترک، گزارش نهایی کالج‌های انتخاباتی ایالت‌های مختلف را قرائت و تایید کنند؛ نشستی که تا پیش از امسال تشریفاتی به نظر می‌رسید.

تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه حامی ترامپ پیشتر گفته‌اند به نتایج اعتراض خواهند کرد. با این حال بیشتر قانونگذاران از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات گفته‌اند نتایج را تایید خواهند کرد و مایک پنس نیز گفته است توان ابطال نتایج را ندارد.

همزمان با نشست مشترک کنگره، گروهی از حامیان ترامپ نیز در پایتخت برای برگزاری راهپیمایی گردهم آمده‌اند.