آمریکا می‌گوید هدف عملیات هک گسترده اخیر جمع‌آوری اطلاعات بود

آژانس‌های دولتی آمریکا نزدیک به ۱۰ ماه، تحت تاثیر حملات سایبری بوده‌اند

هکرها در این عملیات گسترده و پیچیده، از نرم‌افزار «سولار ویندز» استفاده می‌کردند - Philippe Huguen / AFP

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کردند که به اعتقاد آنها عملیات گسترده سایبری که ماه گذشته شناسایی و خنثی شد برای جمع‌آوری اطلاعات انجام شده که احتمالا روسیه منشا آن بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نهادهای اطلاعاتی و امنیتی همچنین می‌گویند کمتر از ۱۰ آژانس دولتی آمریکایی تحت تاثیر حملات سایبری بعدی بوده‌اند که پس از هک اولیه سامانه‌های کامپیوتری انجام شده بود.

مقام‌های آمریکایی اواخر آذر هشدار دادند یک عملیات بزرگ سایبری برای هک سامانه‌های کامپیوتری بخش‌های دولتی و خصوصی در کشور کشف شده که یک «خطر جدی» برای زیرساخت‌های حیاتی کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آنها، اطلاعات حساس چند نهاد دولتی آمریکا، از جمله وزارتخانه‌های خارجه، بازرگانی، انرژی، کشاورزی، و بخش امنیت سایبری وزارت امنیت داخلی، طی ماه‌ها در معرض خطر این حملات قرار گرفته بودند.

گفته می‌شود که هکرها در این عملیات گسترده و پیچیده از طریق شکستن فیلتر سامانه‌‌های کامپیوتری چند سازمان دولتی، که از نرم‌افزار «سولار ویندز» استفاده می‌کردند، توانستند به داخل سامانه آنها نفوذ کنند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا چند روز پس از اعلام کشف این هک گسترده گفت روسیه به روشنی مسئول آن است. سفارت روسیه در واشینگتن با صدور بیانیه‌ای این اتهام را «بی‌پایه» خوانده و رد کرده است.