«واکسن ایرانی» کرونا روی ۵۶ داوطلب آزمایش می‌شود

مرحله نخست آزمایش انسانی این واکسن از هفته اول دی ماه به‌بعد آغاز می‌شود

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا- عکس از همشهری‌آنلاین

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا، از آغاز آزمایش انسانی «واکسن ایرانی کرونا» در ماه جاری، با ۵۶ نفر خبر داد.

محرز دوشنبه اول دی‌ماه، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جزئیات چگونگی انجام مرحله اول آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا، گفت: «احتمالا فاز اول تست انسانی این واکسن از هفته اول دی ماه به‌بعد آغاز می‌شود.»

براساس آن‌چه در وب‌سایت سازمان بهداشت جهانی آمده است، در روند ساخت هر واکسن، ابتدا آن را بر روی حیوانات آزمایش می‌کنند و در صورت موفقیت،نوبت به آزمایش‌های بالینی برروی انسان می‌رسد. این آزمایش‌های انسانی در سه مرحله (فاز) انجام می‌شود: 

  • در مرحله اول آزمایش برروی تعداد کمی از داوطلبان (معمولا بین ۲۰ تا ۱۰۰ نفر) انجام می‌شود. هدف از این مرحله، ارزیابی ایمنی واکسن، تأیید موثر بودن واکسن برای ایجاد مصونیت دربرابر بیماری و همچنین تعیین دوز مناسب برای آن است.
  • در مرحله دوم، واکسن برروی صدها داوطلب (معمولا بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر) آزمایش می‌شود. داوطلبان در این مرحله برای بررسی عوارض جانبی واکسن، تحت نظارت دقیق قرار می‌گیرند و توانایی واکسن برای ایجاد مصونیت مورد ارزیابی بیشتر قرار می‌گیرد.
  • در مرحله سوم واکسن بر روی هزاران نفر (معمولا بین هزار تا ۵هزار نفر) آزمایش می‌شود، تا از امنیت و کارایی آن مقابل بیماری مورد نظر مطمئن شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انجام این سه‌ مرحله، مراحل ارزیابی دیگری نیز طی می‌شود تا واکسن به عموم عرضه شود.

مینو محرز با اشاره به تعداد بسیار زیاد و «بیش از حد نیاز» داوطلبان برای شرکت در تست انسانی، گفت: «فاز اول تست انسانی واکسن کرونای ایرانی با ۵۶ نفر آغاز می‌شود. در این فاز دو تزریق برای داوطلبان در فاصله دو هفته انجام می‌شود.» 

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت که واکسن کرونای ایرانی «براساس متد ویروس کشته‌شده و ضعیف‌شده» ساخته شده است و افزود: «اگر همه چیز با موفقیت پیش رود و تایید آن را هم از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنیم، نهایتا در بهار بتوانیم واکسن کرونای ایرانی را داشته باشیم. نهایتا و حداکثر می‌توانیم اواخر بهار این واکسن را در صورت موفقیت داشته باشیم.»

خبر آغاز مرحله نخست آزمایش انسانی واکسن کرونا در ایران درحالی اعلام می‌شود که حکومت جمهوری اسلامی ایران تاکنون از خرید واکسن کرونا امتناع کرده و حتی برخی مقام‌ها اعلام کرده‌اند برنامه‌ای هم برای خرید واکسن کرونا وجود ندارد. این موضوع در روزهای اخیر به‌شدت مورد انتقاد کاربران ایرانی در فضای مجازی قرار گرفته است که با استفاده از هشتگ #واکسن_بخرید، اعتراض و نگرانی‌های خود را در این زمینه مطرح کرده‌اند. 

برخلاف ایران بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه برای خرید و تزریق عمومی واکسن برنامه‌ریزی کرده‌اند، ازجمله عربستان سعودی که با خرید واکسن کرونای شرکت فایزر، تزریق عمومی واکسن به‌صورت رایگان را آغاز کرده است. در اسراییل نیز برنامه ایمن‌سازی با تزریق واکسن به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور آغاز شده است.