دعوت مردم مشهد به تجمع در میانه هشدارها درباره شدت‌ گرفتن شیوع کرونا

به‌رغم هشدارها درباره شدت‌گیری شیوع کرونا احمد علم‌الهدی از مردم خواست به مراسم تشییع جنازه مصباح یزدی بروند

احمد علم‌الهدی(چپ) امام جمعه مشهد، بی‌ آن ماسک بر صورت داشته باشد، برای استقبال از پیکر محمدتقی مصباح‌یزدی به فرودگاه مشهد رفته است- عکس از باشگاه خبرنگاران جوان 

در حالی که شدت شیوع کرونا در ایران بر نگرانی‌ها از اوج‌گیری دوباره این بیماری در میان شهروندان افزوده است، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، با صدور پیامی از مردم و جامعه روحانیت خواست در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله مصباح یزدی در مشهد شرکت کنند. 

نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در خراسان رضوی، از ابتدای شیوع کرونا در ایران از مخالفان جدی تعطیلی اماکن مذهبی در کشور، خصوصا حرم رضوی در مشهد بود. امام جمعه شهر مشهد که پس از همه‌گیری کرونا ناگزیر از ترک منبر جمعه‌ها شده بود، در خطبه‌هایی که هر هفته به شکل مجازی و به عنوان خطبه‌های نماز جمعه در دوران کرونا منتشر می‌کرد، بارها نسبت به نحوه مدیریت کرونا و تعطیلی شهرها و منع برگزار مراسم مذهبی، مواضع تندی گرفته بود.

امروز، شنبه ۱۳ دی‌ماه، باشگاه خبرنگاران جوان تصاویری از احمد علم‌الهدی منتشر کرده است که در آن‌ها مشاهده می‌شود که امام جمعه مشهد بی‌ آنکه ماسک بر صورت داشته باشد، برای استقبال از پیکر محمدتقی مصباح‌یزدی به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد رفته است. 

نگرانی‌ها درباره شتاب گرفتن شیوع گونه جدید ویروس کرونا چنان در میان مقامات مملکت هراس افکنده است که همین امروز حسن روحانی هشدار داد که «باید مراقب باشیم کرونای انگلیسی وارد کشور نشود.» 

روحانی هشدار داد که اگر مردم رعایت نکنند، شرایط کرونا در ایران در ماه‌های پایانی سال وارد مرحله «ویژه‌ای» می‌شود که مهار آن دشوار خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری حتی از شخص اول نظام، یعنی رهبر جمهوری اسلامی ایران هم نقل قول آورده است تا به مردم و مسئولان گوشزد کند که باید با توجه بسیار، پروتکل‌های بهداشتی را در کشور اجرا کرد. روحانی با اشاره به آن که به جز چهار شهرستان ایران، مابقی شهرها در وضعیت زرد و نارنجی هستند و شرایط نسبتاً مساعد است، مدعی شد که «در موفقیت این کار نقش رهبری را باید همیشه مدنظر قرار دهیم.»

حسن روحانی تاکید کرد که «رهبر انقلاب اسلامی از آغاز بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کردند و شرعاً و قانوناً به همه تکلیف کردند که مراقبت کنند و هم شخص خودشان بیشتر از همه توجه کردند و مراعات کردند و ما دیدیم که مجلس عزایی تشکیل می‌دادند که تنها خودشان بودند که این الگویی بسیار تاثیرگذار بود.»

با این حال، نماینده علی خامنه‌ای در شهر مشهد گویی بر این سخنان و تاکیدات رئیس جمهوری نظام وقعی نمی‌نهد و از مردم شهر مشهد برای حضور در مراسم تشییع جنازه مصباح یزدی، روحانی تندرو نزدیک به علی خامنه‌ای، دعوت می‌کند. 

وضع قوانین نانوشته و پیروی نکردن از برخی موازین قانونی از سوی نیروهای نزدیک به امام جمعه مشهد، همواره محل بحث بوده است. شاید مهم‌ترین نمونه تعیین یک «حریم معنوی» برای شهر مشهد باشد که درواقع بهانه‌ای برای ممانعت از برگزاری کنسرت‌های موسیقی در این شهر مذهبی کشور است. 

بسیاری معتقدند که قدرت و نفوذ نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در استان خراسان رضوی و مشخصا شهر مشهد، بسیار بیشتر از نهادهای دولتی و قضایی در این استان است.