گردهمایی انبوه مردم در جشن آغاز سال ۲۰۲۱ در ووهان

جمعیت  حاضر در جشن سال نوی ووهان ماسک به صورت داشتند و ماموران پلیس به‌شدت مراقب اوضاع بودند

حاضران در خیابان‌های ووهان خوشحال بودند که توانسته‌اند آغاز سال نو را جشن بگیرند- NOEL CELIS / AFP

درحالی‌که در اکثر نقاط جهان سال نوی مسیحی را بر اساس ضوابط سخت‌گیرانه همه‌گیری کرونا با دورهمی‌های کوچک جشن گرفتند یا اصلا دورهم جمع نشدند، در ووهان که گفته می‌شود خاستگاه این ویروس کروناست، انبوهی از مردم بادکنک به دست و شاد و خندان گرد هم آمدند و شمارش معکوس برای آغاز سال ۲۰۲۱ را جشن گرفتند.

خاستگاه دقیق کووید-۱۹ همچنان در دست تحقیق است، اما نخستین گروه بزرگ مبتلایان را در شهر ووهان شناسایی کردند و با وجود تقلای مقام‌های محلی چینی برای آن که ماجرا را لاپوشانی کنند، پس از مشاهده نخستین موارد شیوع در ماه ژانویه، این شهر ماه‌ها تحت قرنطینه سفت و سختی قرار گرفت.

در ووهان انبوهی از مردم بر اساس آیینی سنتی در جلوی گمرک‌خانه قدیمی هنکو گرد آمدند که یکی از معروف‌ترین میعادگاه‌های جشن سال نوست. وقتی عقربه ساعت قدیمی این عمارت نیمه‌شب را نشان داد، مردم شاد و سرخوش بادکنک‌هایشان را در هوا رها کردند و هلهله‌کنان فریاد زدند: «سال نو مبارک».

طبق عکس‌هایی که خبرگزاری‌ها از این جشن منتشر کرده‌اند، جمعیت  حاضر طبق مقررات ماسک به صورت داشتند و شمار زیادی از ماموران پلیس به‌شدت مراقب اوضاع بودند. نیروهای امنیتی به شمار اندکی از مردم هم که ماسک نزده بودند، تذکر می‌دادند که یا بروند یا ماسک بزنند. در نهایت نیز مراسم شمارش معکوس در فضایی آرام و بدون دردسر برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاضران در مراسم خوشحال بودند که توانسته‌اند آغاز سال نو را جشن بگیرند. یانگ ونشوان، دانشجو و گردشگر ۲۰ ساله در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتر گفت: خیلی خیلی خیلی خوشحالم. اولین‌بار است که به ووهان آمده‌ام. مراسم(شمارش معکوس) خیلی تماشایی بود. خانم یانگ در مورد آرزوهای خودش در سال نو هم گفت: «آرزو می‌کنم بتوانم مدرک کارشناسی‌ام را بگیرم و دوست‌پسری هم برای خودم پیدا کنم.»

آنسون یانگ، یکی از اهالی ووهان، هم گفت: «آرزو می‌کنم در سال ۲۰۲۱ همه چیز در کشور به خوبی و خوشی پیش برود و ووهان به وضعیت عادی برگردد. امیدوارم جهان به‌زودی این بیماری همه‌گیر را شکست دهد.» این مرد ۲۵ ساله در بخش تجارت بین‌المللی کار می‌کند و می‌گوید که در سال ۲۰۲۰ از لحاظ درآمدی خیلی لطمه دیده است و می‌داند که بسیاری از کسب‌وکارهای ووهان هنوز به وضعیت عادی بازنگشته‌اند.

چن منگفان ۲۱ساله هم می‌گوید: «اگر به کارهای مردم برای مهار همه‌گیری و غیره نگاهی بیندازیم همه حس‌وحالی انسانی یا دوستانه داشتند که در حالت معمول به چشم نمی‌خورد.»

۱۲ ماه پیش از این جشن بود که سازمان جهانی بهداشت(دبلیو.اچ.او.) برای نخستین‌بار اعلام کرد طبق اخبار دریافتی مواردی از ابتلا به سینه‌پهلو که دلیل آن مشخص نیست در ووهان رخ داده است، اما بعد مشخص شد نخستین مورد شیوع کووید-۱۹ در جهان است. قرار است گروهی از کارشناسان این سازمان در ژانویه ۲۰۲۱ برای تحقیق در مورد خاستگاه همه‌گیری کرونا راهی چین شوند.

چندین ماه است که ووهان کمابیش از ابتلا به کرونا رهایی یافته است و طبق اخبار، شمار کل مبتلایان آن در سال میلادی گذشته ۵۰ هزار و ۳۵۴ نفر بوده است اما طبق بررسی جدیدی احتمال دارد این رقم بیش از گزارش‌های اولیه باشد. چین همچنین پس از آن که برای ماه‌ها توانست این ویروس را مهار کند، به‌تازگی افزایش ابتلا در چندین شهر را شاهد بوده است.

شمار مبتلایان به کرونا در جهان به ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است و ۱ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان