محصول برنج در افغانستان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است

امسال نسبت به سال گذشته میزان محصول برنج در افغانستان افزایش یافته است و به۴۴۰ هزار تُن رسیده است.  

افزایش محصول برنج در افغانستان در سال گذشته به ۴۴۰ تن - NOORULLAH SHIRZADA / AFP

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و اداره‌ ملی احصاییه و معلومات(اطلاعات و آمار) افغانستان در گزارش مشترکی که با نام «گزارش تولید برنج سال ۱۳۹۹» در این کشور تهیه کرده‌اند، نشان می‌دهند که محصول برنج امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

محصول برنج سال گذشته (۱۳۹۸)، ۳۸۳ هزار تُن بود اما در سال جاری با افزایش ۵۷ هزار تُنی به ۴۴۰ هزار تن رسیده است.

گفته می‌شود دلیل افزایش محصول برنج در افغانستان، بالارفتن تعداد زمین‌های کشت شالی در این کشور است که در سال گذشته در ۱۲۸هزار هکتار زمین انجام شده است اما امسال با افزایش ۱۹/۵ هکتاری، در ۱۴۷/۵ هزار هکتار زمین برنج کشت شده است.

افزایش حدود ۱۵ درصدی محصول برنج در این کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸، در حالی است که برنج از کالاهای مصرفی برای شهروندان افغانستان به شمار می‌رود و مصرف آن به شکلی گسترده در این کشور رایج است. قندوز، تخار، بغلان، ننگرهار، هرات، کنر، بلخ، لغمان، خوست، ارزگان، پکتیا، بدخشان، دایکندی، کابل، بادغیس، هلمند، بامیان، سرپل، و غور از جمله استان‌های افغانستان هستند که در آن‌ها برنج کاشته و به بازار نیز عرضه می‌شود.

باید یادآور شد که ساخت شبکه‌های آبیاری، راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی، ایجاد مزرعه‌های نمایشی شالی و کمک به شالکاران توسط وزارت زراعت، مالدای و آبیاری افغانستان هم در افزایش این محصول بسیار موثر بوده است.

براساس تخمین اداره‌ ملی احصاییه و معلومات این کشور، نیاز افغانستان به برنج در سال ۱۳۹۹، ۶۵۵ هزار تن است که با توجه به این میزان تولید، هنوز ۲۱۵ هزار تن کمبود وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادخدا ساکن، بغلان است و در کابل زندگی می‌کند. او می‌گوید: «برنج در شماری زیادی از استان‌های کشور کشت و در بازارهای داخلی عرضه می‌شود. در این میان برنج بغلان، برنجی عالی و خوشمزه است که در میان مردم شهره است. من از افزایش محصول برنج در کشور خوشحال شدم اما اگر دهقانانی که در این زمینه کار می‌کنند بیشتر از طرف دولت حمایت شوند، محصول ما نسبت به امسال چند برابر بیشتر خواهد شد. چون ما زمین‌های زیادی داریم که به آب و مدیریت نیاز دارد. اگر مساعدت شود، کشتزارهای شالی بیشتر می‌شوند و محصول آن‌ها بدون‌شک افزایش می‌یابد؛ حتی می‌توانیم این محصول را صادر کنیم.»

نورآغا سعیدی، برنج‌فروش در بازار کابل می‌گوید: «ما در دکان انواع برنج با نرخ‌های متفاوت داریم. نرخ‌ها بستگی به کیفیت برنجی دارد که ما به فروش می‌رسانیم. باید گفت که برنج کشور ما کیفیت و مزه‌های مختلفی دارد اما همه خوشمزه هستند. افزایش ۱۵ درصدی برنج نسبت به سال گذشته بازهم خوب است اما بر نرخ‌ بازار تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد. اگر زمینه مساعد شود و در بیشتر زمین‌های خالی برنج کاشته شود، محصول چشمگیری خواهیم داشت و بدون‌شک قیمت هم ارزان خواهد شد. من از حکومت می‌خواهم که از شالیکاران حمایت کند و زمینه فروش محصولات آن‌ها را در بازارهای داخلی فراهم کند تا بیشتر تشویق شوند و بازهم محصول خود را افزایش دهند.»  

بیشتر از جهان