آمادگی اسرائیل برای مقابله با موشک‌های حزب‌الله

مقام اسرائیلی: درگیری با حزب‌الله و ایران اجتناب ناپذیر است

گنبد آهنین، پدافند هوایی اسرائیل- JACK GUEZ / POOL / AFP

افزایش روز افزون تهدید‌های موشکی حزب‌الله به اسرائیل، منجر به نگرانی رهبران نظامی اسرائیل شده و مسئولان امنیتی این کشور را وادار به اتخاذ تدابیر امنیتی ویژه‌ای برای مقابله با درگیری احتمالی میان حزب‌الله و اسرائیل کرده است. کارشناسان امور نظامی اسرائیل هشدار می‌دهند که احتمال وقوع درگیری با حزب‌الله نسبت به هر زمان دیگری بیشتر است. تحرکات نیروهای حزب‌الله در نزدیکی مرز اسرائیل، حاکی از تلاش حزب‌الله برای تقویت و جا به جایی سامانه‌های موشکی است، مسئله‌ای که باعث تشدید نگرانی‌ها در اسرائیل می‌شود.

دولت اسرائیل در نخستین اقدام آمادگی برای مقابله با موشک‌های اسرائیل، هیئت ویژه‌ای را برای شناسایی نقاط خطر و چگونگی دفاع از امنیت اهداف احتمالی موشک‌های حزب‌الله تعیین کرده است. این هیئت در تلاش است تا در گام نخست، آمادگی‌های لازم را برای حمایت از هدف‌هایی همچون نیروگاه برق در خدرا، انبارهای آمونیاک در حیفا و خطوط لوله‌های انتقال گاز را بگیرد زیرا حسن نصرالله، دبیر کل سازمان حزب‌الله همواره در سخنانش اشاره به هدف قرار دادن این نقاط حساس و استراتژیک می‌کند. مسئولان امنیتی اسرائیل از مدتی پیش در تلاش برای تقویت سیستم‌های دفاعی برای مقابله با موشک‌های حزب‌الله هستند. ساخت دیوارهای بتنی، تقویت سقف‌های شماری از ساختمان‌ها و نصب درب‌های مقاوم در برابر آتش، برخی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که اسرائیل در صدد انجام آنها است تا میزان آسیب موشک‌های حزب‌الله را کاهش دهد.

از سوی دیگر، دستگاه‌های امنیتی اسرائیل سرگرم بحث و بررسی اقدامات امنیتی برای مقابله با حملات احتمالی حزب‌الله هستند و سعی در شناسایی قدرت‌های موشکی حزب‌الله دارند تا مانع رسیدن موشک‌ها به هدف‌های تعیین شده در خاک اسرائیل شوند.

نیروهای امنیتی اسرائیل این بار هشدار حسن نصرالله را نسبت به توانایی‌های موشکی حزب‌الله جدی گرفتند. دبیر کل حزب‌الله در جریان سخنرانی در سیزدهمین سالگرد جنگ ژوئیه، با نمایش نقشه‌ای از هدف‌های استراتژیک در اسرائیل تأکید داشت که حزب‌الله می‌تواند تمام این نقاط را هدف حمله قرار دهد.

در همین حال، ناظران امور امنیتی اسرائیل ابراز نگرانی می‌کنند که تدابیر امنیتی اتخاذ شده پاسخگوی خطر موشک‌های حزب‌الله نیست و بسیاری از ادارات و تأسیسات استراتژیک اسرائیل، حمایت امنیتی کافی ندارند و هدف قرارگرفتن آنها می‌تواند فاجعه بار باشد. همچنین وزارت نیروی اسرائیل، راهکار مناسبی برای حمایت تأسیسات برق کشور از خطر موشک‌های حزب‌الله در دست ندارد. افزون بر آن، حدود ۲.۵ میلیون نفر از جمعیت اسرائیل و بیش از ۷۰۰ خانه در نقاط مختلف کشور، فاقد حمایت امنیتی هستند و هرگونه حمله موشکی حزب‌الله به نقاط یاد شده می‌تواند خسارت‌های بزرگ جانی و مالی در پی داشته باشد.

تساحی هنگبی، وزیر امور همکاری منطقه‌ای اسرائیل و عضو شورای امنیت اسرائیل می‌گوید: «با توجه به توانایی‌های موشکی حزب‌الله که طبق گزارش‌ها، ۱۶۰ هزار موشک برآورد شده است، لازم است تمام اقدامات و تدابیر امنیتی برای جلوگیری از حملات احتمالی حزب‌الله اتخاذ شود».

او افزوده است: «درگیری با حزب‌الله و ایران مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است، دیر و یا زود حزب‌الله دست به حمله موشکی می‌زند و آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور می‌کند. تردیدی نیست که درگیری بعدی با حزب‌الله به معنی پایان جنگ نیابتی و آغاز جنگ مستقیم با ایران است. بدین ترتیب اسرائیل سعی دارد اشتباهات بعد از جنگ دوم لبنان را که منجر به تبدیل شدن حزب‌الله به عنوان یک نیروی موشکی بزرگ شد، تکرار نکند. برای رسیدن به همین هدف، بیش از یک سال است که مواضع موشکی حزب‌الله در خاک سوریه مورد حملات هوایی اسرائیل قرار می‌گیرد تا حزب‌الله را از توسعه و رشد قدرت موشکی باز دارد». 

به باور هنگبی، ایران در عقب تمام حملات موشکی به اسرائیل، بویژه پهپادی که سال گذشته از خاک اردن وارد اسرائیل شد قرار دارد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه