تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس

نمایندگان اصولگرای مجلس بر این عقیده هستند که دولت با این فرض که تحریم‌های آمریکا برچیده خواهند شد اقدام به تنظیم این لایحه کرده است

«مجلس انتظار داشت دولت ایرادهای مطرح شده را اصلاح کند»- عکس از تسنیم

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد کلیات لایحه بودجه سال آینده کشور با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونان او در جلسه امروز کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، رحیم زارع در حاشیه نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با ۲۳ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و یک رأی ممتنع به تصویب رسیده است.

به گفته او، شانزده کمیته تخصصی کمیسیون تلفیق از فردا بررسی جزئیات بودجه سال آینده را آغاز خواهند کرد و تا روز جمعه تمام مواردی را که می‌تواند به اصلاح آن کمک کند، بررسی و طی گزارشی به کمیسیون ارائه خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای زارع، با بیان این که کمیسیون تلفیق از روز شنبه کار بررسی جزئیات مطرح شده در گزارش‌های کمیته‌های تخصصی را آغاز خواهد کرد، گفت پیش از ارائه گزارش نهایی به صحن علنی مجلس، اصلاحاتی باید در نظر گرفته شود.

ارز ترجیحی، نرخ ارز، هدفمندی یارانه‌ها و منابع صندوق توسعه ملی از جمله موارد عمده‌ای در لایحه پیشنهادی دولت هستند که به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق باید مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاحاتی در آنها در نظر گرفته شود.

همزمان محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه ایران، ضمن تاکید بر این که بودجه ۱۴۰۰ از نظر دولت یک بودجه واقع‌بینانه است، گفت اظهار نظرهای متنوع، متفاوت و متناقضی در نشست مشترک امروز در کمیسیون تلفیق مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در مجلس در عین حال گفت که با توجه به تقسیم کاری که قانون اساسی در خصوص این سند ملی یک ساله دارد، یک همکاری تنگاتنگی بین مجلس و دولت تعریف شده است.

آقای نوبخت اضافه کرد، این لایحه به عنوان آخرین لایحه دولت دوازدهم و اولین لایحه دوره چهار ساله مجلس برای هر دو طرف پراهمیت است و طبیعی است که دولت نسبت به استدلال و اعداد و ارقام کارشناسی خود مقاومت داشته باشد.

رییس کمیسیون تلفیق با اشاره به این که فضای عمومی کمیسیون رد کلیات بودجه به دلیل وجود ایرادهای فراوان بود، گفت مجلس انتظار داشت دولت ایرادهای مطرح شده را اصلاح کند، با این حال مجلس بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کرد.

الیاس نادران در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس گفت، رای کمیسیون تلفیق به کلیات لایحه بودجه «معنادار» بود و امیدواریم بعد از این، اصلاحات مدنظر نمایندگان مخالف و موافق نسبت به بودجه، به نفع «معیشت مردم» انجام شود.

نمایندگان اصولگرای مجلس، علاوه بر برخی ایرادهای فنی، در کل بر این عقیده هستند که دولت با این فرض که تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه جمهوری اسلامی برچیده خواهند شد اقدام به تنظیم لایحه بودجه سال آینده کشور کرده است.

به دنبال انتقادهای نمایندگان مجلس و ارجاع موضوع به دفتر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نامه‌ای به رییس مجلس گفته است طبق دستور رهبری، اصلاحاتی در لایحه بودجه اعمال شده است. بر اساس این نامه، تراز منابع و مصارف بدین ترتیب اصلاح شده است: ۵۳ هزار میلیارد تومان از محل افزایش فروش اوراق مالی، و ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل صرفه‌جویی و کاهش تخصیص مصارف توسط سازمان برنامه و بودجه.