مجلس نمایندگان آمریکا وتوی لایحه بودجه دفاعی ترامپ را رد کرد

ترامپ این لایحه را که از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره برخوردار است، وتو کرده بود

درحالی‌که مجلس نمایندگان علیه آقای ترامپ رای می‌داد، او بخشی از روز خود را در فلوریدا در زمین گلف گذراند- SAUL LOEB / AFP

نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا با اکثریت آرا، وتوی دونالد ترامپ علیه لایحه بودجه ارتش را رد کرده‌اند. این ضربه‌ای سخت برای آقای ترامپ و نخستین بار در دوره ریاست جمهوری او است که کنگره، وتوی او را رد می‌کند.

کمی پس از آن که مجلس نمایندگان در راستای حمایت‌های آقای ترامپ (که موجب شکاف در میان جمهوری‌خواهان شد) به افزایش پرداخت به قربانیان اقتصادی کووید-۱۹ از ماهیانه ۶۰۰ دلار به دو هزار دلار برای هر شهروند رای داد، دموکرات‌ها موفق شدند با دوسوم اکثریت لازم، وتوی آقای ترامپ را در مورد بودجه سالیانه وزارت دفاع به مبلغ ۷۴۰ میلیارد دلار، رد کنند.

ترامپ این لایحه را که از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره برخوردار است، وتو کرده بود زیرا این لایحه، تغییر نام پایگاه‌های نظامی آمریکا که اسامی رهبران نظامی ایالات‌جنوبی آمریکا در جریان جنگ‌های داخلی را بر خود داشتند، ممکن می‌کرد. آقای ترامپ همچنین گفت که این لایحه، انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی را که به اعتقاد او امنیت ملی را مورد تهدید قرار می‌دهد مدنظر نگرفته است؛ اما منتقدان ترامپ می‌گویند که اقدام آقای ترامپ در وتوی این لایحه، تنها نمونه‌ای از تلاش‌های او برای ایجاد هرج‌ومرج و مشکل پس از شکست او در مقابل جو بایدن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه در مورد رای روز دوشنبه کنگره قابل‌توجه است این است که ۱۰۹ نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در کنار دموکرات‌ها علیه ترامپ موضع گرفتند که درنتیجه آن، رئیس‌جمهور با ۳۲۲ رای در مقابل ۸۷ رای شکست خورد.

درحالی‌که مجلس نمایندگان علیه آقای ترامپ رای می‌داد، او بخشی از روز خود را در فلوریدا در زمین گلف گذراند.

این لایحه که به «لایحه اختیارات دفاع ملی» (ان‌دی‌اِی‌اِی) موسوم است، شامل سه درصد اضافه دستمزد برای افراد ارتش است و مبلغ ۷۴۰ میلیارد دلار برای برنامه‌های نظامی و ساختاری در نظر گرفته است.

تا شب یکشنبه، آقای ترامپ علیه این لایحه توئیت می‌کرد و می‌گفت که مفاد آن به لغو متمم ۲۳۰ «لایحه ارتباطات شایسته» که  شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی را از مسئولیت‌های قانونی برای محتوای پست‌های اشخاص در مناصبشان محافظت می‌کند، اشاره نکرده است. نشریه واشنگتن‌پست خاطرنشان کرده است که رئیس‌جمهور «این لایحه را به‌عنوان بخشی از انتقام‌جویی‌هایش علیه فیس‌بوک، گوگل و توئیتر هدف قرار داده است.»

آقای ترامپ همچنین در پیامی که در مورد وتوی لایحه فرستاد، گفته است که این لایحه توانایی او را در امور سیاست خارجی «به‌ویژه تلاش‌های من برای بازگرداندن افراد ارتش به خانه»، محدود می‌کند. ترامپ به مواردی در این لایحه اشاره می‌کند که برای طرح او در مورد تخلیه واحدهای ارتش از افغانستان و آلمان، شرایطی قائل می‌شود. این شرایط از وزارت دفاع می‌خواهد در گزارش‌هایی تایید کند که خروج ارتش آمریکا، امنیت ملی ایالات‌متحده را تضعیف نخواهد کرد.

وتوی این لایحه توسط آقای ترامپ به‌فوریت موجب تقبیح آن در کنگره شد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آن را «اقدامی حاکی از بی‌مبالاتی گیج‌کننده» خواند که به گفته او «به افراد ارتش ما لطمه زده، امنیت ما را به خطر انداخته و اراده هر دو حزب کنگره را نادیده گرفته است.»

جیم اینهُف، سناتور جمهوری‌خواه و دبیر کمیته نیروهای مسلح کنگره، این لایحه را «برای امنیت ملی و افراد ارتش، بسیار لازم » توصیف کرد. او افزود: «نیاز زنان و مردان ما که داوطلبانه لباس ارتش را برتن کرده‌اند هرگز نباید از آن‌ها دریغ شود.»

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس 

© The Independent