سردار باقرزاده: من وضعیت جسد قاسم سلیمانی را به خامنه‌ای گزارش دادم

یک فرمانده ارشد سپاه می‌گوید بدن قاسم سلیمانی پنج تکه شده بود و تنها بخشی از کتف و مچ دست او باقی مانده بود

دیدار علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی -Khamenei.ir

محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت که پیکر قاسم سلیمانی، فرمانده سابق س‍پاه قدس و ابومهدی المهندس، فرمانده کتائب حزب‌الله عراق پس از ترور سال گذشته در وضعیتی قرار داشت که امکان تفکیک اجزای باقی‌مانده را سخت می‌کرد: « آن شبی که ما در معراج شهدای تهران به وضعیت پیکرها رسیدگی می‌کردیم، وضعیت خاصی داشتیم. اجزای پیکرها با هم مخلوط شده بود و باید تکه‌ها و بدن‌های اربا اربا شده این شهدا به پیکر اصلی ملحق می‌شد. بعضی از شهدا به‌شدت تکه‌تکه شده بودند. بعضی‌ها عادی‌تر بودند و بدن آسیب کمتری دیده بود. پیکر شهید ابومهدی المهندس و شهید حاج قاسم سلیمانی چند تکه شده بود. بدن حاج قاسم پنج تکه شده بود. باید اجزا را ملحق می‌کردیم.»

کاروان قاسم سلیمانی و همراهانش در نخستین ساعات بامداد روز ۱۳ دی‌ماه سال ۹۸ هنگام خروج از فرودگاه بغداد هدف پهپادهای رزمی آمریکایی قرار گرفت.

باقرزاده درباره نحوه تفکیک اجساد کشته‌شدگان این رویداد گفت که تنها با استفاده از آزمایش دی‌ان‌ای توانسته‌اند تکه‌های بدن قاسم سلیمانی را از دیگران جدا کنند: « دی‌ان‌ای آنها سریع بررسی شد و دوستان توانستند اینها را در مرکز تحقیقات پزشکی سپاه تعیین و تکلیف کنند.»

گزارش وضعیت اجساد به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز بعد و قبل از برگزاری نماز میت انجام شد. سردار باقر زاده می‌گوید از او خواسته شده بود تا گزارشی از باقی‌مانده پیکر قاسم سلیمانی به رهبر جمهوری اسلامی ارائه کند. او نیز به خامنه‌ای گفت که «(قاسم سلیمانی) سر نداشت، بخشی از کتف ایشان باقی مانده بود و بخشی از مچ پا به پایین و دست و اجزایی که کوبیده شده بود.»

کشته شدن فرمانده سپاه قدس و پذیرش رسمی مسئولیت آن از سوی دولت آمریکا، دو کشور را تا آستانه یک درگیری نظامی پیش برد.

علی خامنه‌ای در پیامی که به مناسبت این رویداد صادر کرد گفت که «انتقام سخت» در انتظار عاملان و آمران این ترور خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران پنج روز پس از این عملیات، تعدادی موشک بالستیک به سمت پایگاه نیروهای ائتلاف ضد داعش در عین‌الاسد عراق شلیک کرد که تلفات جانی نداشت.

ساعتی پس از این حمله موشکی، پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی فرودگاه امام خمینی تهران با شلیک دو موشک، هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه را سرنگون کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در سه روز بعد تلاش کردند تا سرنگونی هواپیمای مسافربری را به نقص فنی هواپیما ارتباط دهند. نهایتا در بامداد روز ۲۱ دی ماه ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار بیانیه‌ای شلیک موشکی به هواپیمای مسافربری را پذیرفت.