اسرائیلی‌ها از تل‌آویو می‌خواهند به‌جای مبادله زندانیان، در صدد نابودی حماس شود

عدم تصویب بودجه، مانع بزرگی برای تأمین نیازهای اساسی ارتش اسرائيل به شمار می‌رود

ارتش اسرائیل در حال بررسی چگونگی برخورد با جبهه‌های شمالی و جنوبی. عكس از:  AFP

در حالی‌که بحث در مورد مبادله زندانیان میان اسرائیل و حماس ادامه دارد، نگرانی ساکنان مناطق نزدیک به مرز غزه در جنوب اسرائیل از تهدید موشک‌های پیشرفته حماس افزایش یافته و شماری از شهروندان و مقامات اسرائیلی خواستار تغییر قوانین بازی با نوار غزه هستند. این در حالی است که مرزهای شمالی اسرائیل نیز به تازگی با خطر درگیری و جنگ روبه‌رو شده و حمله اخیر ارتش اسرائیل به سوریه منجر به تشدید وخامت اوضاع در مناطق مرزی در شمال اسرائیل شده است. سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل در حال بررسی چگونگی برخورد با جبهه‌های شمالی و جنوبی کشور است، افزون بر آن‌که وضعیت اضطراری اعمال شده از هنگام ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران تا به حال ادامه دارد.

در همین حال، اسرائیل از یک سو، جنبش حماس را مسئول پرتاب موشک و هرگونه ناامنی در جنوب می‌داند و از سوی دیگر تأکید دارد که رژیم سوریه بایستی عواقب ناشی از حضور نظامی ایران در قلمرو سوریه را به طور کامل بر عهده داشته باشد و این امر را به عنوان خط قرمزی تعیین کرده که تجاوز از آن، پاسخ شدیدی را در پی خواهد داشت.

در واکنش به موشک‌های که اخیرا از نوار غزه به شهرهای جنوبی اسرائیل شلیک شد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که نقاط تولید و توسعه موشک‌ها در غزه را هدف حمله قرار داده است. علاوه برآن، گزارش‌های که حاکی از تقویت توانایی‌های نظامی حماس است، بحث و جدل در مورد مبادله زندانیان حماس را در میان مقامات اسرائیل برانگیخته است. نهادهای سیاسی و امنیتی اسرائیل، اجرای هرگونه معامله با غزه را به عنوان هدیه‌ای برای حماس می‌دانند و برخی دیگر، موافقت اسرائیل در مورد مبادله زندانیان با حماس را تشویقی برای انجام عملیات نظامی از سوی حماس می‌دانند، زیرا در این صورت، پرسنل امنیتی اسیرشده فلسطین که به دلیل شرکت در عملیات نظامی علیه اسرائيل به مجازات سنگینی محکوم شده اند، در چارچوب این معامله آزاد خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنان، برخی دیگر معتقدند که برخورد نرم و انعطاف‌پذیری تل‌آویو، سیاستی که به باور آنها اسرائیل در برابر حماس دارد، به معنای حمایت از جنبش حماس است، از این‌رو، افراد یادشده خواستار تغییر قوانین بازی برای جلوگیری از تقویت توانایی‌های نظامی حماس و دستیابی این جنبش به سلاح‌های پیشرفته هستند.

از سوی دیگر و در حالی‌که بحث در مورد چگونگی برخورد با حماس ادامه دارد، یک گزارش اسرائیلی خاطرنشان می‌کند که تل‌آویو با تداوم سیاست کنونی، فرصت مقابله با حماس را از دست می‌دهد. گزارش مزبور خواستار بازنگری سیاست برخورد با حماس شده و تأکید دارد که تل‌آویو بایستی با بهره‌گیری از رویکردی که نوار غزه را به انزوای سیاسی می‌کشاند، واقعیت اوضاع مرزهای جنوبی اسرائیل با نوار غزه را تغییر دهد.

به باور مسئولان اسرائیلی، اوضاع در مرزهای شمالی با آن‌چه در جنوب اتفاق می‌افتد تفاوت بسیاری دارد، زیرا متحدان لبنان و سوریه توانایی ارائه کمک را دارند، در حالی‌که حماس از دسترسی به چنین امتیازی برخوردار نیست. بنابراین، اسرائیل می‌تواند با حمایت متحدان خود، از جمله تشکیلات خودگردان فلسطین، به ویژه پس از برقراری روابط و از سرگیری هماهنگی‌های امنیتی میان دوجانب، شروط موردنظر را بر نوار غزه تحمیل کند. در این گزارش، به تصمیم‌گیرندگان در تل‌آویو توصیه شده است تا گام‌های جسورانه را برای نابودی حماس و بازنگری در قوانین بازی، از جمله طرحی برای از بین بردن سامانه موشکی حماس بردارند و فرصت توسعه موشک‌ها را به حماس ندهند. در غیر این‌صورت، شهرها و مناطق جنوبی اسرائیل در معرض تهدید موشک‌های حماس باقی خواهند ماند و اسرائیل وادار به پرداخت هزینه سنگینی خواهد شد.

در حالی‌که سیاستمداران در تل‌آویو، مشغول رسیدگی به مسئله رأی‌گیری که پس از عدم تصویب بودجه، منجر به انحلال کنست شد و کشور را به سمت برگزاری انتخابات چهارم سوق داد، هستند، ارتش اسرائیل هشدار داد که پیامدهای وضعیت کنونی و عدم تصویب بودجه می‌تواند بر وضعیت امنیتی و توانایی‌های نظامی، اعم از دفاعی یا تهاجمی تأثیر مستقیمی داشته باشد. تردیدی نیست که عدم تصویب بودجه، مانع اجرای طرح نظامی تهیه شده توسط آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش می‌شود. طرحی که شامل مقابله با اوضاع امنیتی منطقه در جبهه‌های شمالی و جنوبی، افزایش توانایی‌های نظامی و آمادگی ارتش برای رویارویی با هرگونه حمله احتمالی است.

البته طرحی که آویو کوخاوی برای مقابله با حماس و جنگ آینده علیه نوار غزه ارائه کرده بود و انتظار می‌رفت در صورت اجرایی شدن آن، روزانه ۳۰۰ فلسطینی از شاخه نظامی حماس و سایر سازمان‌های مسلح در نوار غزه کشته شوند، فاش شد. در چارچوب این طرح، ارتش اسرائیل تصمیم داشت با حمله شدید موشکی و استفاده از سلاح‌های سنگین، توانایی‌های نظامی حماس و گروه‌های مسلح مختلف دیگر در نوار غزه را هدف قرار دهد.

هرچند ارتش اسرائیل بدین باور است که در نبرد آینده علیه حماس می‌تواند چه از طریق کنترل اوضاع در غزه یا از بین بردن توانایی‌های جنبش حماس و نابودی زیرساخت‌های نظامی و موشکی، به چالش‌های امنیتی که مرزهای جنوبی اسرائیل را تهدید می‌کند، پایان دهد، اما اجرای چنین طرحی با توجه به وضعیت موجود در اسرائیل و نبود بودجه تقریباً غیرممکن است. در نتیجه، می‌توان گفت که افزایش کارایی ارتش و آماده‌سازی آن برای رویارویی احتمالی در آینده، چه در مرزهای جنوبی و چه در شمال، طبق برنامه پیش‌بینی شده رئیس ستاد ارتش اسرائیل، عملا نمی‌تواند قابل اجرا باشد.

© IndependentArabia