احتمال عملیات نظامی علیه ایران: برای هر سناریویی آماده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه: «به دنبال تنش نیستیم ولی منافع و امنیت ملی ایران خط قرمز ماست»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هشدار داد در روزهای پایانی دولت ترامپ، دست به ماجراجویی جدیدی نزنند - عکس از ایسنا

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران گفت که ما به‌عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم، به همه سناریوها فکر می‌کنیم و برای هر سناریویی پاسخی داریم. او به مقامات آمریکایی توصیه کرد که در روزهای پایانی حضور خود در کاخ سفید از هر اقدامی که باعث می‌شود که میراث بدتری را در منطقه به جا بگذارند، خودداری کنند.

سعید خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که مسئولیت حمله به سفارت آمریکا در بغداد را با ایران دانسته بودند، گفت که ما به دنبال تنش نیستیم ولی از منافع و امنیت ملی ایران دفاع می‌کنیم و این خط قرمز ماست: «پیام‌ها منتقل شده است که مسئولیت عواقب هرگونه شیطنت و اقدام تحریک آمیزی در منطقه برعهده آمریکا و کسانی است که این توطئه‌ها را انجام می‌دهند.»

اوایل هفته جاری، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار تصویر سه راکت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «روز یکشنبه چند حمله راکتی به سفارت ما در بغداد انجام شد. پرتاب سه راکت با شکست مواجه شد. حدس بزنید راکت‌ها از کجا آمده: ایران. اکنون زمزمه حمله‌های بیشتر به آمریکایی‌ها در عراق به گوش می‌رسد… یک توصیه ایمنی دوستانه به ایران دارم: اگر یک آمریکایی کشته شود، ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید.»

خطیب‌زاده در بخشی دیگر از سخنان امروز خود، با هشدار به آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت که بهتر است رژیم فعلی آمریکا در روزهای پایانی خود دست به ماجراجویی جدیدی نزند. او ابراز امیدواری کرد که در این روزها عقلایی که در واشنگتن وجود دارند بتوانند وضعیت را کنترل کنند و تنش زدایی کنند.

آمریکا بر این باور است که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، پشت حملات منطقه سبز بغداد قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به سخنان اخیر مقتدا صدر مبنی‌بر اینکه ایران و عراق آمریکا را محل منازعه خود نکنند پاسخ داد و گفت ما به کشورهای همسایه خود در این زمینه اعلام کرده‌ایم که به مسئولیت حاکمیتی خود در برابر این سرکشی‌ها و اقدامات شیطنت‌آمیز آمریکا عمل کند. ما در چارچوب یک دولت مسئول و در راستای قوانین بین‌الملل در دفاع از خود و منافع ملی‌مان هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهیم.

پیش‌تر، مقتدی صدر، روحانی برجسته شیعه عراقی گفته بود: «عراق قربانی منازعات آمریکا و ایران شده و تحت تأثیر بسیار قرار گرفته است؛ بنابراین، من از ایران می‌خواهم که خود را از درگیری در عراق خارج کند و به اشغالگر (ایالات متحده) هم نسبت به ادامه درگیری هشدار می‌دهم.»

در بخشی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی دررابطه‌با پیامی که قاسم سلیمانی قرار بوده از سوی ایران به عربستان سعودی برساند، تأکید کرد که پیامی از طرف عربستان دریافت شده بود که خیلی دیپلماتیک نبود و واجد برخی ابعاد بود که ما بعداً به‌صورت مکتوب از طریق شورای همکاری خلیج‌فارس پاسخ گفتیم. سردار سلیمانی در سفر به عراق حامل پیام‌هایی بودند ولی قبل از اینکه این پیام‌ها منتقل شود به شهادت رسیدند که البته ما بعداً مکتوب آن را منتقل کردیم.

او افزود: «اجازه نخواهیم داد که خون شهید سلیمانی پایمال شود و آنهایی که چنین جنایتی را انجام دادند از کیفر آن در امان بمانند و این موضوعی نیست که دولت و حاکمیت ایران از آن بگذرد و دولت آمریکا در این زمینه مسئولیت دارد.»