نان هفتاد درصد گران‌تر می‌شود؟

«از ابتدای سال تاکنون نانوایی‌ها ۴۰۰ هزار تومان افزایش هزینه روزانه داشته‌اند»

به گفته بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان، طی ۵ سال از سال ۹۳ تا ۹۸، به رغم افزایش نرخ تورم، اجازه افزایش قیمت نان به نانوایی‌ها داده نشده است - عکس از خبرگزاری ایسنا

گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران پیشنهاد افزایش قیمت نان در تهران تا ۷۰ درصد را مطرح کرده است، ولی کارگروه استانداری تهران با افزایش ۳۵ درصدی موافقت کرده است. 

نانوایان تهرانی می‌گویند در سال گذشته بعد از افزایش نرخ نان، قیمت دولتی «خمیر مایه»، دو بار در دی‌ماه سال قبل و اردیبهشت امسال افزایش یافته است و نانوایان مجبورند بخشی از نیاز خود را از بازار آزاد ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از نرخ دولتی تامین کنند. این در حالی است که نرخ مصوب نان ثابت مانده است. 

رئیس اتحادیه نانوایان هم می‌گوید نمی‌توان با فشار بر نانواها قیمت نان را ثابت نگه داشت، چون آنها در گران‌ترین شهر کشور زندگی می‌کنند و برای تامین هزینه‌های زندگی خود با مشکلات جدی مواجه هستند. 

این اتحادیه درخواست خود را مبنی بر افزایش قیمت نان پیش‌تر به استانداری ارجاع داده است و آن نهاد نیز درخواست مربوطه را به وزارت صنعت معدن و تجارت فرستاده است، و در نهایت آن وزارتخانه تصمیم‌گیری در این خصوص را منوط به نظر هیات دولت دانسته است. 

به گفته بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان، طی ۵ سال از سال ۹۳ تا ۹۸، به رغم افزایش نرخ تورم، اجازه افزایش قیمت نان به نانوایی‌ها داده نشده است. این در حالی است که رشد نرخ تورم از سال ۹۸ تا سال ۹۹ به اندازه تمام آن ۵ سال پیش از آن بوده و  دولت همچنان در مقابل افزایش قیمت نان مقاومت می‌کرده است. 

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، همچنین افزوده است:«در شهریورسال جاری ۹۹ پس از ۸ ماه دوندگی اتحادیه، بالاخره مسئولان پذیرفتند که دیگر نانوایان نمی‌توانند به کار خود با قیمت‌های قبلی ادامه دهند و قیمت نان را ۴۵ درصد افزایش دادند.» 

اما آن افزایش قیمت هم هزینه‌های نانوایی‌های تهران را پوشش نمی‌دهد و تایید آنان را جلب نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه نانوایان سنتی تهران هم گزارش داده است که در دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعیین نرخ نان، آمده است که نرخ گندم باید ملاک تعیین قیمت‌گذاری نان قرار گیرد و از ابتدای سال جاری، نانوایان می‌توانند مطابق با افزایش قیمت گندم، قیمت نان را افزایش دهند.

به گفته نانوایی‌ها، با آن که در کنار افزایش چشمگیر سایر هزینه‌ها، از جمله کرایه حمل و قیمت خمیرمایه، قیمت خرید تضمینی گندم هم افزایش یافته است، اما هنوز برای افزایش قیمت نان در بیشتر استان‌ها تصمیم‌گیری نشده است.

گفته می‌شود که درخواست افزایش قیمت نان از سوی اتحادیه نانوایی‌ها تا ماه رمضان مسکوت نگه داشته شده است، ولی استانداری تهران نیز طی شش ماه گذشته به درخواست این اتحادیه برای افزایش قیمت نان ترتیب اثر نداده است. 

خبرهایی مبنی بر گران شدن نان، از ابتدای پاییز امسال با گزارش‌های غیر رسمی در خصوص کمبود آرد منتشر شد. اما مقامات دولتی ایران آن خبرها را شایعه خواندند و فعالیت غیرقانونی برخی نانوایی‌های بدون پروانه کسب را دلیل کم شدن میزان آرد توزیع شده در بازار عنوان کردند. 

اعلام کمبود نان در ارومیه و انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی که از تشکیل صف‌های طولانی برای خرید نان حکایت داشت، روایت «نان نیست» را رسانه‌ای کرد. نانوایی‌ها عنوان کردند که مشکل از کمبود سهمیه است. مقام‌های دولتی با رد آن اظهارات، مشکل را سودجویی نانوایان و فروش آرد با قیمت آزاد دانستند که به دلیل ارزان بودن قیمت نان، سود بیشتری عایدشان می‌کرد. اما خریدار آرد سهمیه‌ای نانوایی‌ها چه کسانی بودند؟ برخی، متقاضی آرد را نانوایی‌های آزادپزی عنوان کردند که سهمیه دولتی آرد دریافت نمی‌کنند. 

ولی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با رد این نظریه گفته بود:« نانوایی آزادپز دیگر در کشور وجود ندارد و همه نانوایی‌ها به دو مدل یارانه‌ای یک و دو، از دولت آرد دریافت می‌کنند که در نوع اول به صورت کاملا دولتی و به قیمت هر کیلو ۶۶۵ تومان، و نوع دوم که به صورت آزاد آرد دریافت می‌کنند.»

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی ایران می‌گوید از ابتدای سال تاکنون نانوایی‌ها ۴۰۰ هزار تومان افزایش هزینه روزانه داشته‌اند. در ماه‌های اخیر، افزایش کرایه حمل و نقل، بیمه، مالیات، آب، برق، گاز و هزینه‌های تحمیلی کرونا (مواد ضدعفونی، دستکش) بر افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها تاثیر داشته است، ولی قیمت نان همچنان ثابت نگه داشته شده است. 

به گفته این اتحادیه، در بخشنامه سال ۹۸ این اتحادیه عنوان شده بود که تا زمانی که قیمت گندم یا سایر هزینه‌های تولید افزایش نیافته باشد، نرخ تعیین شده نان ملاک عمل خواهد بود. یعنی اگر هر یک از این موارد افزایش یابد، باید در قیمت نان تجدید نظر شود. 

ریشه داستان نان و کمبود آن هرچه باشد، اکنون احتمال آن که نان گران شود، قوت گرفته است. در هر حال، یا پیشنهاد اتحادیه نانوایان سنتی در تهران عملی می‌شود یا طرح کارگروه استانداری تهران.