سرپرست سابق اف‌بی‌آی: عفونامه‌های ترامپ خلاف عدالت است

سناتور جمهوری‌خواه: «این فساد تا مغز استخوان است.»

 اندرو مک‌کیب، سرپرست سابق اف‌بی‌آی - Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

اندرو مک‌کیب، سرپرست سابق اف‌بی‌آی، از موج عفو‌های ریاست جمهوری که این هفته توسط دونالد ترامپ صادر شد، انتقاد کرد و آنها را «بسیار نفرت‌انگیز» توصیف کرد. 

آقای مک‌کیب در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که رئیس‌جمهوری «فعالانه مشغول تضعیف نظام قضایی است که در واقع قرار است از آن دفاع کند.» 

او افزود «این عفوها اوج اقداماتی است که مانع عدالت می‌شوند،» و در گزارش مولر از آنها یاد شده است. 

آقای مک‌کیب یک روز قبل از شروع حقوق بازنشستگی‌اش، توسط جف سشنز، اولین دادستان کل ترامپ، اخراج شد. یک گزارش وزارت دادگستری در آن زمان گفت که مک‌کیب با اجازه دادن به یک دستیار خود برای گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال درباره تحقیقات اف‌بی‌آی درباره تحقیقات در مورد بنیاد کلینتون، از اختیارات خود فراتر رفته است. 

آقای مک‌کیب آقای ترامپ را مورد انتقاد قرار داده و  گفته است که او نشان داده که در حلقه‌اش، همکاری نکردن با مقامات نتیجه خوشی در پی دارد. 

 او گفت:‌ «او با عفو و رهایی افراد از زندان، به آن‌ها جایزه می‌دهد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 گزارش مولر از این احتمال یاد کرده است که شاید پال منفورد، مدیر کارزار انتخاباتی آقای ترامپ، از این جهت ترجیح داد با مقام‌ها همکاری نکند که انتظار داشت مورد عفو آقای ترامپ قرار گیرد. راجر استون، مشاور قدیمی ترامپ نیز که در تحقیقات مشاوران ویژه همکاری نکرد، هم مورد بخشودگی قرار گرفت و هم قبل از آن، در مجازاتش تخفیف قایل شدند. 

عفو به معنای حذف کامل محکومیت کیفری است، در حالی که تخفیف صرفا به معنای کاهش مجازات فرد است. 

مک‌کیب گفت:‌ «آنچه در گزارش مولر دیده شده و مورد ارجاع قرار گرفته، اکنون تکمیل شده است. بخشش‌ها صادر شده‌اند. و اکنون این افراد در ازای کاری که کرده‌اند، مورد حمایت رئیس ‌جمهوری قرار گرفته‌اند. حتی نمی‌دانم این کار را چطور توصیف کنم، به وضوح فساد است.» 

طبق گفته وزارت دادگستری، آقای ترامپ ۷۰ عفو و ۲۴ مورد تخفیف مجازات را صادر کرده است. آقای ترامپ ۹۲۰۰ تومار برای تخفیف مجازات دریافت کرده است. این رقم برای آقای اوباما، ۱۷۱۵ مورد تخفیف مجازات و بیش از ۳۳ هزار طومار بود. جورج دبلیو بوش نیز با دریافت ۸۵۰۰ مورد تقاضای تخفیف، مجازات ۱۱ نفر را تخفیف داد. 

آقای مک‌کیب گفته است که این پایان موج عفو آقای ترامپ نیست. او گفت:‌ «گام بعدی‌اش چیست؟ بنن یک احتمال روشن است… گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این که جولیانی به عفو تمایل نشان داده است. او مطمئنا می‌تواند از چنین امکانی استفاده کند، چرا که تحقیقات در نیویورک ادامه دارد. و در واقع محدودیتی وجود ندارد.»

بن سس، سناتور جمهوری‌خواه، در یک بیانیه‌ شش کلمه‌ای در تاریخ ۲۳ دسامبر درباره تازه‌ترین موارد عفوهای آقای ترامپ گفت: «این فساد تا مغز استخوان است.»‌

این اظهارات سناتور ایالت نبراسکا پس از آن بود که «رئیس ‌جمهوری ترامپ از اختیارات قانون اساسی خود برای عفو افراد دیگری از زندانیان مانند منفورد و استون استفاده کرد که آشکارا و مکررا قانون را نقض کرده‌اند و به آمریکایی‌ها آسیب رساندند.»‌

علی‌رغم این اظهارات، تنها سناتور جمهوری‌خواه که در زمان برگزاری دادگاه اسیتضاح ترامپ علیه او رای داد، میت رامنی از ایالت یوتا بود، که به گفته پروپابلیکا، به عدم صدور احکام عفو در دوران فرمانداری خود در ایالت ماساچوست از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ مباهات می‌ورزید. 

آقای مک‌کیب در انتقادهای خود از رئیس‌ جمهوری خویشتن‌داری نکرد و گفت که «این رئیس‌ جمهوری ‌در کمک به دوستان و خانواده‌اش و مجازات دشمنانش هیچ حرمتی را نگه نداشته است.»‌

‌او گفت:‌ «این فرد فعالانه با استفاده از عفو، عدالت را تضعیف می‌کند. او به افرادی جایزه می‌دهد که از همکاری سرباز زدند، از ارائه اطلاعات سر باز زدند، فعالانه به دادستان‌ها و دادگاه‌ها دروغ گفتند. ما هرگز شاهد چنین تنزلی نبوده‌ایم. کمربندهاتان را ببندید. ممکن است از این هم بیشتر نزول کنیم.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان