مذاکره آمریکا و ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه

آنکارا خواهان مشارکت فعال در این امر است

دیدار سرپرست وزارت دفاع آمریکا مارک اسپر (چپ) با همتای ترکش حلوصی آکار، ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹- AFP 

آینده روابط ترکیه و ایالات متحده پس از آغاز ارسال تجهیزات اس-۴۰۰ به ترکیه توسط روسیه وارد مرحله جدیدی شده است. به تعویق افتادن نشست مطبوعاتی پنتاگون درباره انتقال اس-۴۰۰ برای دو بار و موکول شدن آن به تاریخ دیگری در آینده این‌گونه تعبیر شد که گفتگوهایی در سطوح ارشد میان مقامات آمریکا و ترکیه در جریان است. گمان می‌رود مذاکرات تلفنی میان وزیر دفاع ترکیه حلوصی آکار و سرپرست وزارت دفاع آمریکا مارک اسپر حول محور سه موضوع باشد: سیستم اس-۴۰۰، موشک‌های پاتریوت و منطقه امن که قرار است در سوریه ایجاد شود.

ترکیه از سال ۲۰۱۱ که جنگ داخلی در سوریه شروع شد، از ایده ایجاد یک منطقه امن پرواز ممنوع در شمال سوریه برای اسکان قربانیان غیر نظامی جنگ سوریه که مجبور به آوارگی و جابجایی در داخل کشور شده‌اند دفاع کرده است. با این وجود درخواست ترکیه برای ایجاد یک منطقه امن، مورد حمایت جامعه بین‌المللی قرار نگرفته است. به دلیل همین عدم ایجاد منطقه پرواز ممنوع بود که هزاران نفر از غیرنظامیان جانشان را بر اثر حملات هوایی از دست دادند.

ایالات متحده برای ایجاد منطقه امن، تشکیل یک ائتلاف را پیشنهاد می‌کند

آخرین پیشنهاد برای ایجاد «منطقه امن» توسط جیمز جفری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه مطرح شده است. جفری اعلام کرد یک ائتلاف نظامی بین‌المللی ضد داعش تحت رهبری ایالات متحده برای ایجاد این منطقه امن در شمال سوریه اقدام خواهد کرد. ترکیه نیز یکی از اعضای این ائتلاف خواهد بود. با این حال، منطقه امن مورد نظر جفری، قرار است در مناطقی ایجاد شود که در حال حاضر تحت کنترل «یگان‌های مدافع خلق» است که شاخه «پ ک ک» در سوریه است.

کشورهای غربی آمادگی دارند

بعضی از کشورهای عضو ائتلاف برای ایجاد این منطقه امن آمادگی دارند. ایتالیا، فرانسه، انگلستان، و دانمارک در راستای کسب آمادگی نظامی به تحکیم نیروهای خود در خط مرزی ترکیه پرداخته‌اند. ترکیه هم می‌خواهد در ایجاد این منطقه امن در شمال سوریه نقش داشته باشد. به همین دلیل ترکیه اعلام کرده است، بسیاری از گزینه‌ها، از جمله گزینه نظامی روی میز قرار دارد.

ترکیه می‌خواهد نقش فعال ایفا کند

به باور منابع دیپلماتیک، وزیر دفاع ترکیه آکار در مکالمه تلفنی با همتای آمریکایی خود، مناسب‌ترین و آماده‌ترین نیرو برای ایجاد منطقه امن، را نیروهای مسلح ترکیه اعلام کرده و این موضع ترکیه را انعکاسی از آمادگی آنکارا برای ایفای نقشی فعال می‌دانند.

در این زمینه، در وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع ترکیه گروه‌های کاری تشکیل شده است. مقامات ترکیه در گفتگو با ایندیپندنت ترکی تاکید کرده‌اند در صورتیکه ترکیه در این منطقه پرواز ممنوع نقش فعالی بر عهده نگیرد احتمالا «یگان‌های مدافع خلق» تقویت خواهد شد. در دیدار هیئت آمریکایی از ترکیه، گزارش‌های گروه‌های کاری با مقامات ایالات متحده در میان گذاشته خواهد شد.

© IndependentTurkish

بیشتر از