پیام کریسمس ملکه بریتانیا، ستایش از «خیزش مردم در برابر چالش‌ها»

«مایه آرامش‌مان این است که حتا در تیره‌ترین شب‌ها، امید دمیدن صبحی نو هست»

ملکه بریتانیا مانند بسیاری دیگر، کریسمس را بدون حضور خویشاوندان جشن می‌گیرد - Victoria Jones / POOL / AFP

ملکه بریتانیا در پیام کریسمس خود مردم سراسر بریتانیا و کشورهای مشترک‌المنافع را برای «مبارزه چشمگیر با چالش‌های امسال» ستود.

او گفت: «من و خانواده‌ام از حکایت کسانی که در جوامع خودشان داوطلب کمک به نیازمندان شدند، تحت تاثیر قرار گرفتیم. به این روحیه آرام و شکست‌ناپذیر بسیار می‌بالم.»

گرچه ملکه به طور خاص از همه‌گیری ویروس کرونا نام نبرد، اما پیام ده دقیقه‌ای او آکنده از اشاره‌هایی به این بحران بهداشتی بود.

او ستایش خاصی را نثار جوانان، کارکنان خط مقدم مقابله با کرونا و دانشمندان کرد. ملکه گفت: «ما قدردان و مدیون آنهاییم.»

نطق ساعت سه بعدازظهر ملکه – که شب کریسمس در کاخ وینزور از قبل ضبط شده بود – از ناشادترین پیام‌های شصت و هشت سال سلطنت ملکه بود، اما سرشار از این وعده که اوضاع بهتر خواهد شد.

او در آغاز گفت: «هر سال فرا رسیدن کریسمس با روشن شدن چراغ‌ها همراه است، و نور فقط حال و هوای جشن پدید نمی‌آورد --- نور امید به همراه می‌آورد.»

«برای مسیحیان، عیسی نور جهان است، ولی امروز نمی‌توانیم زادروز او را کاملا مثل معمول جشن بگیریم. پیروان همه ادیان نتوانسته‌اند آنچنان‌که دوست می‌دارند برای جشن‌هایی چون پسح، عید پاک، عید فطر و وایساکی گرد هم آیند. ولی زندگی باید ادامه یابد.

«ماه پیش، وقتی هندوها، سیک‌ها و جین‌ها جشن دیوالی گرفتند، اطراف کاخ وینزور آتش بازی بود. دیوالی جشن نور است، و به رغم فاصله‌گذاری اجتماعی، لحظات شادی‌بخش امید و همدلی به وجود می‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«نکته مهم این است که سالی که اجبارا انسان‌ها را از هم جدا کرده، از بسیاری جهات آن‌ها را به هم نزدیک‌تر هم کرده‌است.»

او در ادامه گفت: «امسال، ما در دویستمین زادروز فلورنس نایتینگل، روز بین‌المللی پرستار را گرامی داشتیم. فلورنس نایتینگل مانند دیگر پیشگامان پرستاری، از جمله مری سیکول، چراغ امید را در سراسر جهان برافروخت.

«امروز، خدمات خط مقدم ما هنوز آن چراغ را برای ما می‌افرززند – به یاری دستاوردهای شگفت‌آور علم نوین – و ما مدیون و قدردان‌شان هستیم.

«ما همچنان از مهربانی بیگانگان الهام می‌گیریم، و مایه آرامش‌مان این است که حتا در تیره‌ترین شب‌ها، امید دمیدن صبحی نو هست.

«در سراسر جامعه، سامریان رحیم ظهور کرده‌اند، که شفقت و احترام به همه نشان داده‌اند، فارغ از جنسیت، نژاد، یا تبار، و به ما یادآوری کرده‌اند که تک تک ما در چشم خداوند یکتا و برابریم.»

ملکه بریتانیا که مانند بسیاری از اتباع کشورش کریسمس را بدون حضور خویشاوندان جشن می‌گیرد، همچنین تصدیق کرد که ایام جشن امسال برای بسیاری کسان دشوار خواهد بود.

«این وقت سال، رنگی از غم دارد: برخی در سوک از دست رفتن عزیزانشان‌اند، و دیگرانی دلتنگ دوستان و خویشانی که برای حفظ ایمنی از آنها دور مانده‌اند، آن هم در شرایطی که تنها توقعی که از کریسمس دارند، آغوشی گرم یا فشردن دستی است.» او افزود: «اگر شما از آن جمله‌اید، تنها نیستید. یقین داشته باشید که به یادتان هستم و برایتان دعا می‌کنم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی