کرزی بر نقش کلیدی عربستان سعودی در برقراری صلح افغانستان تاکید کرد

کرزی می‌گوید آمریکا تا روند صلح را به انجام نرسانده از کشور خارج نشود

حامد کرزی هشدار می‌گوید عربستان سعودی نقش کلیدی در صلح و بازسازی افغانستان دارد - AFP POOL

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که عربستان سعودی نقش کلیدی در صلح و بازسازی افغانستان دارد. 

او به عرب‌نیوز گفت: «عربستان سعودی دوست و برادر بزرگ افغانستان است. مردم افغانستان به عربستان سعودی به عنوان برادر بزرگ با احترام فراوان نگاه می‌کنند و عربستان سعودی را دوست دارند. این کشور قطعا در صلح و بازسازی افغانستان نقش دارد.» 

رئیس جمهور پیشین کشور در ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگر برای موفقیت روند صلحی که به حمایت آمریکا در قطر شروع شده‌است، فعال شده و از نفوذ زیادی در داخل کشور برخوردار است. 

آمریکا می‌خواهد تا پنج ماه دیگر (ماه مه ۲۰۲۱)، به حضور نظامی تقریبا بیست ساله‌اش در افغانستان پایان دهد و می‌کوشد مذاکرات صلح دولت با طالبان به نتیجه برسد. 

آقای کرزی هشدار می‌دهد که اگر تا پیش از خروج نیروهای آمریکایی دو طرف به توافق صلح نرسند، ممکن است کشور درگیر هرج و مرج سیاسی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌افزاید: «خروج شتابان آمریکا بدون برقراری صلح، بدون موفقیت مذاکرات، قطعا به هرج و مرج و بی‌ثباتی منجر خواهد شد. ما این را نمی‌خواهیم. ما از آمریکا می‌خواهیم که روند صلحی را که شروع کرده تکمیل کند و به ثمر برساند.» 

بازیگران زیادی در این روند فعال شده‌اند اما آقای کرزی می‌گوید عربستان سعودی نقش کلیدی در فرایند صلح کشورش دارد. او در گفت‌وگوی تازه‌اش افزود که از تلاش‌های آمریکا در راستای برقراری صلح همچنان حمایت می‌کند. 

آقای کرزی می‌گوید: «من در تلاش‌های آمریکا برای برقراری ثبات در افغانستان صداقت می‌بینم و از آن استقبال می‌کنم و این چیزی است که ما می‌خواهیم.» 

اما او هشدار می‌دهد: «خلوص نیت یک چیز است و اجرای عاقلانه و موثر یک مساله چیز دیگر. من امیدوارم که آمریکا هر دو مساله را در پیش بگیرد. نیتش وجود دارد. من در آن‌ها دیده‌ام. امیدواریم کار را طوری جلو ببرند که اعتماد به وجود بیاورد. هم ما و هم طالبان به عنوان فرزندان این خاک باید درک کنیم که با همدیگر زندگی می‌کنیم و برای دفاع از کشور خود کار مشترک کنیم. دشوار نیست. آسان است اگر بتوانیم خود را از کنترل دیگران برهانیم.»

بیشتر از جهان