اوج‌گیری جنگ لفظی ایران و امریکا در آستانه سالگرد کشتن قاسم سلیمانی

آمریکایی‌ها نگران حملات تلافی‌جویانه احتمالی ایران به پرسنل آن کشور در عراق هستند

در آستانه سالگرد کشتن قاسم سلیمانی، آمریکا نگران حملات تلافی‌جویانه احتمالی ایران در عراق است-Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

جنگ لفظی بین ایران و ایالات متحده، در هفته‌های آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ اوج گرفته است. این دو دشمن دیرینه به یکدیگر درباره امکان افزایش تنش‌‌ها به سطح درگیری نظامی هشدار می‌دهند.

آخرین دور از تنش‌ها میان واشنگتن و تهران به دنبال اصابت ۲۱ راکت در ۲۰ دسامبر در نزدیکی محوطه سفارت آمریکا در بغداد اتفاق می‌افتد. این انفجارها موجب اضطراب صدها پرسنل امنیتی و دیپلماتیک آمریکایی مستقر در این سفارتخانه شده است.

تنش‌ ناشی از اصابت این راکت‌ها به فشارهایی می‌افزاید که معلول خشم عمومی به تخفیف مجازات چهار عضو شرکت پیمانکاری امنیتی «بلک‌واتر» از سوی آقای ترامپ است. آن چهار نفر به جرم کشتار سیزده سال پیش غیرنظامیان در بغداد مرتکب شده بودند، در امریکا زندانی بودند.

ایالات متحده اعلام کرده است که حمله روز یکشنبه که بزرگ‌ترین حمله به سفارت در یک دهه گذشته است، «تقریباً به طور قطع توسط یک گروه شبه نظامی یاغی مورد حمایت ایران انجام شده است.» ایران مسئولیت این حادثه را انکار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه، رسانه‌های عراقی از انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در جنوب بغداد به هنگام عبور یک کاروان نظامی وابسته به ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا، خبر دادند. کسی در این حادثه زخمی نشد.

طی سال‌های گذشته، حملات به محوطه سفارت آمریکا اغلب از سوی شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران انجام شده است، اما گاهی اوقات نیز گروه‌های شبه‌نظامی سنی که همچنان سعی می‌کنند در عراق فعال باشند، مسئول این حملات بوده‌اند.

سروان بیل اوربان، سخنگوی نیروهای مسلح آمریكا در آسیای میانه و جنوب غرب آسیا، در بیانیه‌ای گفت: «گرچه در اثر اصابت این ۲۱ راکت کسی زخمی نشده، و خسارات تنها به ساختمان‌ها وارد آمده است، اما آشکارا هیچ قصدی مبنی بر عدم آسیب به جان آدم‌ها در این حملات نبوده است.»

وی گفت: «این گروه‌ها مورد حمایت ایران هستند. ایران هم پشتیبانی مادی به آنها ارائه می‌دهد، و هم آنها را هدایت می‌کند. این‌ها گروهایی یاغی‌اند، زیرا در واقع به نمایندگی از منافع ایران و در خیانت مستقیم به حاکمیت عراق عمل می‌کنند.»

آقای ترامپ شامگاه چهارشنبه عکسی از برخی راکت‌ها منتشر کرد که به گفته او نتوانستند به هدف مورد نظر خود اصابت کنند.

آقای ترامپ در توییتر خود نوشت: «حدس بزنید این‌ها از کجا می‌آیند: ایران.» او افزود: «اکنون خبرها حاکی از این است که قرار است حملات دیگری علیه آمریکایی‌ها در عراق صورت بگیرد. یک توصیه‌ احتیاطی دوستانه به ایران: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول خواهم دانست. خوب فکر کنید.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، آقای ترامپ را به تلاش برای استفاده از ایران برای منحرف کردن توجه آمریکایی‌ها از سوءمدیریت او در برخورد با بیماری همه‌گیر کرونا متهم کرد.

او نوشت: «در معرض خطر قرار دادن شهروندان‌تان در خارج از كشور نگاه‌ها را از ناكامی‌های فاجعه‌بار در داخل كشور منحرف نخواهد كرد.»

ایران حمله روز یکشنبه را محکوم کرده است و شبه‌نظامیان برجسته شیعه عراقی نیز مسئولیت آن را انکار کرده‌اند. حتی یکی از گروه‌های شبه‌نظامی، دولت عراق را به دلیل عدم حفظ امنیت به باد انتقاد گرفته است. وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای این عملیات را یک عملیاتی «انحرافی و دروغین» خواند.

در بیانیه ای که در توییتر منتشر شد، آمده است: «انگشت اتهام متوجه خود ایالات متحده و همچنین شرکا و متحدانش در منطقه است که می‌خواهند تنش‌ها را تشدید کرده و فتنه‌های تازه‌ای در منطقه به پا کنند.»

اسماعیل قاآنی، ژنرال ایرانی، سه‌شنبه گذشته با نخست وزیر عراق، مصطفی الکاظمی، دیدار کرد. رسانه‌های عراقی این دیدار را تلاش برای انکار نقش ایران در حملات روز یکشنبه توصیف کرده‌اند.

آمریکایی‌ها نگران حملات تلافی‌جویانه احتمالی به پرسنل خود در عراق و سایر مناطق خاورمیانه همزمان با سوم ژانویه، سالگرد کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده ایرانی در خارج از فرودگاه بغدادهستند. ابومهدی المهندس، سیاستمدار برجسته عراقی و رهبر جنجالی گروه شبه‌نظامی شیعه، نیز در آن حمله با هواپیمای بدون سرنشین کشته شد. طرفدارانش وعده انتقام داده‌اند.

عراقی‌ها همچنین از تصمیم آقای ترامپ در تخفیف مجازات گروهی از پیمانکاران آمریکایی که به جرم قتل و زخمی کردن ده‌ها غیرنظامی غیرمسلح در سال ۲۰۰۷ در مرکز بغداد محکوم شده بودند، خشمگین‌اند. وزارت خارجه عراق این اقدام آقای ترامپ را در آخرین روزهای حضور او در کاخ سفید محکوم کرده است.  آن پیمانکاران برای شرکتی کار می‌کردند که متعلق به اریک پرینس، برادر وزیر آموزش و پرورش وقت امریکا بود.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: «این تصمیم جدیت جنایات ارتکابی را در نظر نمی‌گیرد و با تعهد دولت ایالات متحده به ارزش‌های حقوق بشر، عدالت و حاکمیت قانون سازگار نیست. متاسفانه این تصمیم کرامت قربانیان و احساسات و حقوق بستگان آنها را نادیده می‌گیرد.»

واکنش عراقی‌ها در شبکه‌های اجتماعی صریح‌تر و غیردیپلماتیک‌تر بود. یکی از آنها در توئیتر خود نوشت: «مرگ بر آمریکا، مرگ بر آمریکا. مردم عراق باید بدانند که خون ما بی‌ارزش نیست.»

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه