ترامپ مجرمان وفادار به خودش را عفو کرد

ترامپ پیش از ترک کاخ سفید، انبوهی از عفونامه برای متحدانش صادر کرد

پل منفورت در جلسه تفهیم اتهام خود در سال ۲۰۱۹-  Yana Paskova/Getty Images/AFP

چهارشنبه گذشته، کاخ سفید از صدور مجموعه عفونامه جدید برای متحدان و دوستان دونالد ترامپ، از جمله مشاوران سابق ستاد انتخاباتی او، راجر استون و پل منفورت و همچنین چارلز کوشنر، پدر داماد و مشاور او جرد کوشنر، خبر داد. 

دو نفر اول در پی تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر درباره دخالت روسیه در سیاست‌های داخلی ایالات متحده، مجرم شناخته شده بودند. هیچ یک از این دو با بازرس ویژه همکاری نکردند. 

در سال ۲۰۱۹، آقای استون که از دیرباز یکی از فعالان جمهوری‌خواه بوده است و در زمان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶، مشاور غیررسمی رئیس جمهور بود، به اتهام ادای اظهارت دروغ به کنگره درباره برقراری ارتباط با ویکی لیکس، هدایت  شاهدان و جلوگیری از اجرای عدالت در تحقیقات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان درباره مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور در سال ۲۰۱۶ مجرم شناخته شد. اوایل سال جاری، رئیس جمهور مجازات زندان او را لغو کرد.  

در همین حال، آقای منفورت که مدت کوتاهی ستاد انتخاباتی ترامپ را هدایت کرد، به جرم کلاهبرداری مالی و مالیاتی مربوط به کار وی برای ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق و طرفدار روسیه در اوکراین، از طرف رابرت مولر مورد اتهام قرار گرفت. البته آن اتهامات مستقیماً به رسوایی روسیه مربوط نبودند. 

این رهبر سابق ستاد رئیس جمهور  که ۷۱ سال دارد، دو سال را در زندان گذرانده است و از جمله مدت زمانی طولانی را در سلول انفرادی بوده است. وی در ماه مه گذشته به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان آزاد شده بود. وی در اطلاعیه‌ای احساسی در توییتر از رئیس جمهور تشکر کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی نوشت: «آقای رئیس جمهور، من و خانواده‌ام فروتنانه از شما برای عفونامه ریاست جمهوری که به من اعطا کرده‌اید، تشکر می‌کنیم. احساس قدردانی ما در قالب کلمات نمی‌گنجد.» 

علی رغم شواهد دقیق و مفصل درباره ارتباطات نزدیکان آقای ترامپ با روسیه در گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای رابرت مولر، کاخ سفید از فرصت صدور این عفونامه برای ابراز خشم علیه آن تحقیقات و توصیف آن به عنوان «هذیان روسیه» استفاده کرد. 

دفتر دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای اظهار داشت: «در نتیجه سوءاستفاده فاحش از اختیارات دادستانی، آقای منفورت سال‌ها برخورد ناعادلانه را تحمل کرده است. وی یکی از برجسته‌ترین قربانیان آن چیزی است که باید آن را بزرگ‌ترین شکار جادوگران در تاریخ آمریکا خواند.» وی در این بیانه درباره عفو آقای استون می‌نویسد: «عفو وی بخشی از بی‌عدالتی‌هایی را که در جریان تحقیقات مولر در حق او رفته است، جبران می‌کند.» 

مایکل کوهن، وکیل سابق رئیس جمهور که تیم مولر در سال ۲۰۱۸ او را به دروغ گفتن درباره یک پروژه املاک و مستغلات برای ساخت برج ترامپ در روسیه متهم کرد، اشاره کرده است که گرچه او با تحقیقات همکاری کرده است، اما اینک نصیبی از عفونامه‌ها ندارد. 

وی در توییتر نوشت: «آن چه امشب اتفاق افتاد نشان از نقص اساسی در نظام عدالت کیفری ما است. علی رغم تهدید من و خانواده من از طرف رئیس جمهور، دونالد ترامپ، من با تحقیقات چندین آژانس فدرال / ایالتی، تیم مولر، کنگره همکاری کردم… حالا این مجرمان هستند که عفونامه می‌گیرند. این اشتباه است.» 

قانون‌گذاران هر دو حزب و کارشناسان اخلاق حرفه‌ای از سوءاستفاده رئیس جمهور از قدرتش برای عفو همکاران نزدیک خود، ابراز نگرانی کرده‌اند.  

سناتور ران وایدن دموکرات از ایالت اورگان در توییتر خود نوشت: «این فقط نوک کوه یخ آسیبی است که دونالد ترامپ در روزهای باقیمانده خود به عنوان رئیس جمهور به دموکراسی ما خواهد زد. هر سناتور جمهوری‌خواهی که با حمایتش از ترامپ به این سوءاستفاده از قدرت امکان داده است، در این حادثه مسؤول است.» 

بن سس، سناتور جمهوری‌خواه از نبراسکا، درباره این عفونامه‌ها به وال استریت ژورنال گفت: «فساد تا هسته منتشر شده است.» 

گروه‌های اخلاق حرفه‌ای نیز از این اقدام انتقاد کردند. 

سازمان «شهروندان برای اخلاق مسؤولانه» در واشینگتن که به طور منظم رئیس جمهور را به چالش کشیده است، نوشت: «ترامپ عفو و تخفیف مجازات را به روشی دیگر برای فساد ورزیدن تبدیل کرده است.» 

اما این عفونامه‌ها همگی مربوط به رسوایی روسیه نبود. 

رئیس جمهور همچنین چارلز کوشنر را که یک میلیونر فعال در املاک و مستغلات در شرق آمریکا و پدر جرد کوشنر است، عفو کرده است. وی در سال ۲۰۰۴ به ۱۸ فقره فرار مالیاتی، هدایت شاهدان و کمک‌های غیرقانونی به ستادهای انتخاباتی اعتراف کرده بود. 

اختلاف چارلز و شوهرخواهرش ویلیام شولدر که کارمند سابق او بود، زمینه‌ساز اثبات آن اتهامات علیه کوشنر شد، زیرا شولدر در پرونده کمک‌های غیرقانونی به ستادهای انتخاباتی با مقامات قضایی همکاری کرد و علیه کوشنر اعتراف کرد. 

با بالا گرفتن اختلاف‌ها، چارلز یک کارگر جنسی را استخدام کرد تا شولدر را در اتاق یک مسافرخانه در نیوجرسی اغوا کند. وی سپس نوار آن قرار ملاقات را برای استر کوشنر، خواهر خود و همسر شولدر ارسال کرد و او نوار را به مقامات تحویل داد. 

کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی و متحد رئیس جمهور که در آن زمان در مقام دادستان نیوجرسی آن پرونده را دادرسی کرده بود، آن را «یکی از نفرت‌انگیزترین و شرم‌آورترین جنایاتی که تاکنون دیده» است، خوانده است. 

آقای کوشنر روزگاری یکی از برجسته‌ترین حامیان مالی حزب دموکرات بود، اما در سال ۲۰۱۵ یک‌صد هزار دلار به یک سازمان طرفدار ترامپ اعطا کرد. 

کاخ سفید در اعلام عفو آقای کوشنر او را برای کارهای خیرخواهانه‌اش تحسین کرده است. 

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «از زمان اتمام دوره محکومیتش در سال ۲۰۰۶، آقای کوشنر وقت خود را صرف کمک به سازمان‌های خیریه متعدد مانند مرکز پزشکی سنت بارناباس و سازمان اتحاد برای مبارزه با فلج مغزی کرده است. این سابقه در امور خیریه از محکومیت دو سال حبس آقای کوشنر به دلیل تهیه اظهارنامه‌های مالیاتی دروغ، هدایت شاهدان و اظهارات دروغ در اظهارنامه‌های مالی چشمگیرتر است.» 

در این نوبت اخیر، کاخ سفید ۲۶ عفو کامل صادر کرده است. از دیگر دریافت‌کنندگان برجسته عفونامه می‌توان به همسر دانکن هانتر نماینده سابق کنگره از حزب جمهوری‌خواه اشاره کرد که در سال ۲۰۱۹ به جرم استفاده از کمک‌های مالی به ستاد انتخاباتی برای مقاصد شخصی اعتراف کرده بود. 

پیش از این در روز سه‌شنبه  گذشته آقای ترامپ چهار پیمانکار سابق شرکت بلک واتر را که به جرم قتل و اتهامات دیگر که به مرگ حداقل ۱۴ غیرنظامی در عراق در سال ۲۰۰۷ منجر شده بود، عفو نمود. 

طبق گفته جک گلداسمیت، استاد دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد، بیشتر افراد بخشیده شده تاکنون ارتباط شخصی با رئیس جمهور دارند. وی دریافته است  که از ۶۵ مورد عفو یا تخفیف مجازات که تا دیروز صادر شده است، ۶۰ مورد مربوط به افرادی است که ارتباط شخصی با آقای ترامپ داشته‌اند. 

© The Independent