ترامپ، وتوی لایحه بودجه، بن‌بست حزب جمهوری‌خواه

ترامپ با درخواست افزایش کمک هزینه کرونا، آب به آسیاب حزب دموکرات ریخت

تهدید آقای ترامپ به وتوی این بودجه در دنیای واقعی نیز عواقبی در پی دارد- Official Whte House Photo by Joyce N. Boghosian

اعضای حزب دموکرات در کنگره آمریکا از بابت درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای بودجه بیشتر به منظور جبران پیامدهای کووید سخت مسرورند. آقای ترامپ که به زودی دوره ریاست جمهوریش به پایان می‌رسد، این موضع را در تضاد با اکثریت حزب جهوری‌خواه خود در سنا و پیش از ضرب‌العجل‌های حیاتی اختیار کرده است. 

این یک هدیه نفیس سیاسی در سطوح بالا به دموکرات‌هاست که بدون استثنا از پیشنهاد ترامپ برای افزایش کمک‌هزینه به قربانیان اقتصادی کووید استقبال کرده‌اند. در طرح بودجه ۹۰۰ میلیارد دلاری که هم‌اکنون به تصویب سنا رسیده است، کمک‌هزینه مالی به شهروندانی که عایداتشان را به دلیل همه‌گیری کرونا از دست داده‌اند، تنها ۶۰۰ دلار درنظر گرفته شده است اما  آقای ترامپ خواهان افزایش آن به دو هزار دلار در ماه است. اعضای حزب دموکرات از جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب گرفته تا نانسی پلوسی، رهبر مجلس نمایندگان و چاک شومر و شخصیت‌های ترقی‌خواهی چون برنی سندرز و الکساندریا اوکاسیو-کورتز، حزب دموکرات کنگره تقریبا تماما با درخواست آقای ترامپ موافق است. 

چند تن از قانونگذاران کنگره در توییت‌هایی در روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات ویدیویی آقای ترامپ نوشتند: «بیایید این کار را انجام دهیم.» 

خانم پلوسی روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «جمهوری‌خواهان بارها از اشاره به این که رئیس جمهور خواهان چه مبلغ کمک هزینه مستقیم به مردم است، خودداری کردند. سرانجام، رئیس‌جمهور با رقم دوهزار دلار موافقت کرد. اعضای دموکرات آماده‌اند در همین هفته این مورد را به اتفاق آرا در کنگره مطرح کنند. بیایید این کار را انجام دهیم!» …و خانم پلوسی تعارف نمی‌کند. 

قرار است کنگره در شب کریسمس (پنجشنبه) برای مدتی کوتاه تشکیل جلسه دهد که در آن دموکرات‌ها پرداخت ماهیانه دو هزار دلار به شهروند را با قید فوریت از کانالی که به آن اصطلاحا «اتفاق نظر» گفته می‌شود، از تصویب بگذرانند. 

این روند مستلزم بازگشت دست کم یک عضو جمهوری‌خواه کنگره به واشینگتن و لغو روند فوریت این لایحه در شکست موضع آقای ترامپ و دموکرات‌ها برای پرداخت کمک هزینه بیشتر به مردم آمریکاست. 

خانم اوکاسیو کورتز در توییتی نوشت: «(رشیده طلیب، نماینده میشیگان) و ما هم‌اکنون لایحه ترمیم پرداخت‌ها را به دو هزار دلار تدوین کرده‌ایم تا آماده تصویب باشد. خوشوقتیم که رئیس‌جمهور از لایحه ما حمایت می‌کند.» 

نماینده ایالت نیویورک در ادامه می‌نویسد: «اگر جمهوری‌خواهان سنا از موضعشان پایین بیایند، می‌توانیم در هفته جاری چک‌های دو هزاردلاری را به تصویب برسانیم.»  

جهان سیاست روز سه‌شنبه با انتشار ویدیوی ده دقیقه‌ای پرزیدنت ترامپ در حساب توییتریش تکان خورد. در این ویدیو، آقای ترامپ تهدید کرد که بودجه ۹۰۰ میلیارد دلاری کمک به معضلات کووید را وتو خواهد کرد زیرا کمک هزینه ماهیانه ۶۰۰ دلار به شهروندان به گفته او «به گونه‌ای مسخره ناچیز» است. 

چه آقای ترامپ به این نکته آگاه بوده چه نبوده، این موضع‌گیری سیلی محکمی به صورت اعضای جمهوری‌خواه کنگره و عمدتا میچ مک کانل رهبر اکثریت سناست که هفته‌ها مذاکره کرد تا کمک‌هزینه ماهیانه قربانیان اقتصادی کووید را از ۱۲۰۰ دلار در ماه مارس (به ۶۰۰ دلار) کاهش دهد. 

آقای ترامپ در آن هنگام گفته بود که کمک هزینه‌های ماهیانه مردم باید برای هر فرد دست کم دو هزار دلار در ماه باشد. 

برخی ناظران سیاسی گفته‌اند که تهدید آقای ترامپ به وتوی این بودجه انتقامجویی او از آقای مک کانل است که از تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و ابقای او در کاخ سفید خودداری کرده است. 

در یک کلیپ سی ثانیه‌ای از این ویدیوی ده دقیقه‌ای، آقای ترامپ ماه‌ها تلاش آقای مک کانل و جمهوری‌خواهان سنا را که تظاهر می‌کردند ممانعت از پرداخت کمک‌هزینه‌های بیشتر به مردم آمریکا در پنج ماه گذشته، کار دموکرات‌هاست، نقش بر آب کرد.  

اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره پیش از توافق روی این بودجه ۹۰۰ میلیار دلاری، حدود نُه ماه بر مواضعشان پیرامون کمک‌هزینه‌های کووید پافشاری کردند. 

تهدید آقای ترامپ به وتوی این بودجه در دنیای واقعی نیز عواقبی در پی دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه، هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان که جدی بودن موضع آقای ترامپ را مورد سؤال قرار داده‌اند، از فاجعه قانونی که می‌تواند پیامد آن باشد سخت به تکاپو افتادند.  

مارک وارنر، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا نوشت: «آیا رئیس‌جمهور به این نکته آگاه است که کمک‌هزینه‌های بیکاری یک روز پس از عید کریسمس ملغی خواهد شد؟» 

میلیون‌ها آمریکایی در روز ۲۶ دسامبر کمک‌هزینه‌های بیکاری خود را از دست خواهند داد مگر آن که دونالد ترامپ بودجه ۹۰۰ میلیارد دلاری را که این برنامه را برای ۳۰۰ دلار در هفته تمدید خواهد کرد، تصویب کند. هرچند اعضای جمهوری‌خواه کنگره این مبلغ را که در ابتدا ۹۰۰ دلار در هفته بود، کاهش دادند اما همچنان این کمک‌هزینه‌ها به معنای بیش از ماهیانه ۱۲۰۰ دلار در حساب بانکی شهروندان بیکار است. 

تقریبا کلیه اعضای کنگره پس از اتمام امور سالیانه در روز دوشنبه، واشینگتن را به قصد خانه‌هایشان در تعطیلات سال نو ترک کرده‌اند.  

سنا تا روز ۲۹ دسامبر تعطیل خواهد بود. انتظار می‌رود سنا در بازگشت، وتوی بالقوه ریاست جمهوری را پیرامون لایحه بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری ارتش رد کند. 

اگر آقای ترامپ بودجه کمک‌هزینه‌های کووید و بودجه ۱.۴ تریلیون دلاری دولت را که به آن وابسته است امضاء نکند، دولت درعمل تعطیل شده، هزاران کارمند دولت در آغاز سال نو بدون حقوق خواهند ماند و فعالیت بخش‌های دولتی در گرماگرم همه‌گیری جهانی کرونا متوقف خواهد شد.  

در این میان، تا بازگشت کنگره از تعطیلات و رد وتوی رئیس‌جمهور، میلیاردها دلار کمک‌هزینه به پیامدهای کووید در این هفته به حال تعلیق درآمده است و رستوران‌ها و سایر واحدهای بازرگانی را که برای ادامه حیات به برنامه وام‌های دولتی متکی هستند، در برزخ قرار خواهد داد.  

در روزهای اخیر قانونگذاران و رهبران هردو حزب در کنگره اذعان داشته‌اند که کسی فرض نمی‌کند که لایحه‌ای که در هفته جاری پیشنهاد شده، بی‌نقص است. دموکرات‌ها خاطرنشان کرده‌اند که این بودجه شامل کمک‌های ایالتی و دولت‌های محلی نمی‌شود و جمهوری‌خواهان به فقدان سپر حفاظتی برای واحدهای بازرگانی، مراکز تامین بهداشت و نظام آموزشی در مقابل پیگیری‌های قانونی مرتبط با در معرض قرار گرفتن به ویروس کووید اشاره کرده‌اند.  

آقای بایدن در پیامی که روز سه‌شنبه به مناسبت عید کریسمس فرستاد گفت: «رهبران هردو مجلس نمایندگان و سنا، هردو حزب، برای مصالحه بسیار برای تدوین (این لایحه) شایسته قدردانی هستند.»  

او افزود: «همانند همه مصالحه‌ها، این (مصالحه) نیز بی‌نقص نیست اما در این لحظات بحرانی تامین‌کننده کمک‌های حیاتی است.»

© The Independent