تأخیر معرفی نامزد سمت دادستان کل از سوی جو بایدن

در حال حاضر ویلیام بار این منصب را در دولت آقای ترامپ بر عهده دارد

بعید به نظر می‌رسد جو بایدن قبل از کریسمس نامزدی برای این سمت معرفی کند- Joshua Roberts/Getty Images/AFP

رئیس جمهور منتخب جو بایدن فرآیند انتخاب دادستان کل را به تأخیر انداخته است و بعید به نظر می‌رسد قبل از کریسمس نامزدی برای این سمت معرفی کند. 

یک فرد مطلع روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت که بعید است آقای بایدن نامزد خود را برای سمت دادستان کل، قبل از کریسمس معرفی کند، زیرا وی همچنان در حال رایزنی درباره این سمت مهم در کابینه است. 

پیش از این تصور می‌رفت که رئیس جمهور منتخب پیش از جمعه آینده نامزد خود را برای سمت دادستان کل اعلام خواهد کرد. در حال حاضر ویلیام بار این منصب را در دولت آقای ترامپ بر عهده دارد. اما قرار است وی امروز ۲۳ دسامبر با استعفا این سمت را ترک کند. 

تأخیر در انتخاب دادستان کل به این معنی است که آقای بایدن دیرتر از دیگر رؤسای جمهور، نامزد خود را برای این سمت معرفی می‌کند. 

این تصمیم یکی از پیچیده‌ترین تصمیم‌ها در تعیین کابینه از سوی آقای بایدن است، زیرا تحقیقات احتمالی درباره پسرش هانتر بایدن ممکن است تحت نظر این دادستان کل باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، هانتر بایدن اعلام کرد که بازرسان فدرال در حال بررسی پرونده مالیاتی وی هستند. هم‌زمان پولیتیکو گزارش داد که واحد کلاهبرداری اوراق بهادار برای منطقه جنوبی نیویورک نیز در حال بررسی معاملات مالی او است. 

جن ساکی که بر روند تأیید تیم انتقال قدرت آقای بایدن نظارت دارد و قرار است سمت دبیر مطبوعاتی را در دولت آقای بایدن برعهده داشته باشد، اوایل ماه جاری به برنامه فاکس نیوز ساندی گفت که تحقیقات احتمالی درباره فرزند آقای بایدن بر تصمیم رئیس جمهور منتخب در انتخاب دادستان کل تأثیر نخواهد گذاشت. 

وی گفت: «او درباره تحقیقات پرونده پسرش با هیچ نامزد دادستانی کل بحث نخواهد کرد. او با هیچ‌کدام از کسانی که برای این سمت در حال بررسی هستند، صحبت نکرده است و نمی‌کند.» 

خانم ساکی افزود: «ما می‌خواهیم اجازه دهیم این تحقیقات مطابق روال عادی وزارت دادگستری به طور مستقل توسط دادستان کل اداره شود.» 

هفته گذشته، سی‌ان‌ان گزارش داد که دو نامزد احتمالی برای سمت دادستان کل یکی قاضی مریک گارلند و دیگری سناتور آلاباما داگ جونز هستند و تصمیم درباره این انتصاب قبل از کریسمس گرفته خواهد شد. 

اگرچه آقای جونز به رئیس جمهور منتخب نزدیک است، اما این نگرانی وجود دارد که جمهوری‌خواهان بتوانند با استناد به این رابطه، بی‌طرفی او را زیر سؤال ببرند. 

در سال ۲۰۱۶، قاضی گارلند از طرف رئیس جمهور پیشین باراک اوباما برای تصدی کرسی دیوان عالی معرفی شد، اما هرگز فرصت حضور در مقابل کمیته قضایی سنا را نیافت. 

تأخیر درباره این انتصاب به تیم انتقال قدرت آقای بایدن امکان می‌دهد که سایر نامزدهای مورد بحث را از جمله سرپرست سابق وزارت دادگستری، سالی یتس که همچنین در دولت اوباما به عنوان معاون دادستان کل خدمت کرده است، مورد بررسی قرار دهد. 

سه‌شنبه گذشته سی‌ان‌ان گزارش داد که انتظار می‌رود آقای بایدن کمیسیونر آموزش و پرورش ایالت کانکتیکات، میگل کاردونا را به عنوان وزیر آموزش در دولت خود معرفی کند. احتمالاً این انتخاب آخرین انتخاب کابینه وی قبل از کریسمس باشد. 

رئیس جمهور منتخب ماه گذشته متعهد به تشکیل «متنوع‌ترین» کابینه در تاریخ ایالات متحده شد. آقای کاردونا پس از الهاندرو مایورکاس و هاویر بسرا، سومین فرد لاتین‌تبار است که برای عضویت در کابینه آقای بایدن معرفی شده است. 

آقای مایورکاس به عنوان وزیر امنیت داخلی آقای بایدن فعالیت خواهد کرد. آقای بسرا نیز قرار است وزیر بهداشت و خدمات انسانی در دولت او باشد. در صورت تأیید مجلس سنا، این دو نفر اولین لاتین‌تبارها در این دو سمت خواهند بود. 

با اعلام نامزدی آقای کاردونا، آقای بایدن تا ۲۰ ژانویه، باید برای پنج سمت دیگر در کابینه تصمیم‌گیری کند. 

در کنار دادستان کل، آقای بایدن باید اشخاصی را برای سمت وزیر کار، وزیر بازرگانی، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و مدیر مشاغل کوچک معرفی کند. 

ایندیپندنت برای اظهارنظر درباره این مقاله با تیم انتقال قدرت آقای بایدن تماس گرفته است 

© The Independent