امارات در مجمع گاز مدیترانه شرقی

پروژه مشترک اسرائیل، مصر، یونان، قبرس، امارات، ایتالیا و اردن

توافقنامه احداث خط لوله گازی موسوم به «ایستمد» روز دوازدهم دی‌ماه سال گذشته طی مراسمی در آتن به امضا رسید - KHALED DESOUKI / AFP

به دنبال انتشار بیانیه مصر، امارات متحده عربی به عنوان عضو ناظر به مجمع گاز مدیترانه شرقی مستقر (ایستمد) در قاهره پیوست.  قرار است این خط لوله گاز را از طریق یونان و قبرس به بازار اروپا انتقال دهد.

مجمع گاز مدیترانه شرقی (EMGF) از سوی کشورهای مصر، اسرائیل، یونان، قبرس، ایتالیا و اردن به عنوان یک سازمان بین دولتی در یک مراسم مجازی به میزبانی قاهره در ماه سپتامبر تاسیس شد.

به گزارش رویترز، تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بخشی از این مجمع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانسه درخواست کرده که به این مجمع بپیوندد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا هم درخواست حضور به عنوان ناظر را دارند.

پس از دیدار شیخ محمد بن‌زاید النهیان، ولیعهد ابوظبی با عبدالفتاح السیسی، از سوی ریاست‌جمهوری مصر اعلامیه‌ای منتشر شد.

ریاست‌جمهوری مصر در این بیانیه به اهمیت ارزش افزوده‌ای كه امارات متحده عربی در فعالیت‌های این مجمع برای تامین منافع استراتژیك و تقویت همکاری و مشاركت بین كشورهای این مجمع به همراه می‌آورد اشاره کرد.

توافق‌نامه احداث خط لوله گازی موسوم به «ایستمد» روز دوازدهم دی‌ماه سال گذشته طی مراسمی در آتن، پایتخت یونان، از سوی رئیس‌جمهور قبر و نخست وزیران یونان و اسرائیل به امضا رسیده بود.

ایالات‌متحده آمریکا نیز حمایت خود را از این پروژه اعلام کرده است.

دن برویلت، وزیر انرژی آمریکا روز پنجشنبه در سفر خود به یونان گفت: ما قصد داریم همکاری خود را با اسرائیل، یونان و سایر طرف های علاقمند ادامه دهیم تا از توسعه این زیرساخت اطمینان حاصل کنیم.

پروژه خط لوله ایستمد (EastMed) که تصمیم نهایی درباره سرمایه گذاری در آن تا سال ۲۰۲۲گرفته خواهد شد، انتظار می رود حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق یونان و ایتالیا به اتحادیه اروپا انتقال دهد.

بیشتر از اقتصاد